1. Motyw powstania w utworach literackich i innych tekstach kultury.
- Tło historyczne filmu: zakończone klęską drugie powstanie śląskie; latem 1920 r. Ślązacy (głównie górnicy) walczą z Niemcami o przyłączenie Śląska do Polski.
- Powiązanie elementów historycznych i fikcyjnych.
- Przedstawione w filmie tragiczne losy jednego z oddziałów powstańczych dowodzonego przez Erwina Malinioka; spontaniczność powstania.
- Sceny batalistyczne; zaciekłe walki w mieście, bohaterstwo i poświęcenie Ślązaków.
- Armata porucznika Sowińskiego; postać polskiego oficera z Krakowa, który przybywa z pomocą (rola Daniela Olbrychskiego); motyw romantycznej śmierci w walce.
- Patriotyczna postawa ukazanej na pierwszym planie rodziny Basistów.
- Skojarzenia martyrologiczne w kreacji Gabriela.
- Symboliczna ostatnia walka i śmierć starego Basisty, który ostatecznie ginie na zgliszczach swego domu (znaczenie kompozycji kadru).
- Powstanie jako walka o autonomię i zachowanie suwerenności kulturowej.
- Obraz mitologizujący walkę powstańców.
Przykładowe utwory literackie korespondujące z zagadnieniem:
- Casimir Delavigne, Warszawianka
– apoteoza postawy tyrtejskiej i pięknej śmierci za ojczyznę napisana pod wpływem wydarzeń powstania listopadowego. - Eliza Orzeszkowa, Nad Niemnem (Gloria victis)
– obraz społeczeństwa polskiego po klęsce powstania styczniowego; wszechobecność pamięci o powstaniu; motyw mogiły i jej symbolika; ukazywanie powstańców jako męczenników sprawy narodowej. - Stanisław Wyspiański, Wesele
– brak jedności społeczeństwa polskiego, któremu niedojrzałość i zaszłości historyczne uniemożliwiają wspólny zryw niepodległościowy; marzenie o powstaniu i odzyskaniu wolności jako mit narodowy. - Miron Białoszewski, Pamiętnik z powstania warszawskiego
– powstanie warszawskie ukazane z perspektywy ludności cywilnej, której heroizm przedstawiony został specyficznym językiem mówionym; swoisty „tren” na cześć umierającego miasta. - Hann Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem
– tragiczna walka Żydów w getcie warszawskim o godną śmierć w relacji ostatniego żyjącego przywódcy powstania, Marka Edelmana.
2. Obrazy małych ojczyzn w różnych tekstach kultury.
- Ukazanie Śląska, jego historii, kultury i mieszkańców jako ważny cel filmu.
- Zbiorowy portret mieszkańców Śląska przedstawionych na tle górniczego krajobrazu.
- Gwara, jaką mówią postacie filmowe, obrazem specyfiki kulturowej Ślązaków.
- Kadry filmowe ukazujące pejzaż Górnego Śląska (robotnicze osiedla familoków, ciemne hałdy itp.) skontrastowane z arkadyjską wizją Polski.
- Tradycyjne wartości kultywowane w rodzinach górniczych.
- Patriotyzm rodziny Basistów; wyeksponowanie postawy nestora rodu deklarującego nierozerwalną więź ze swą ziemią.
- Dom Basistów jako gniazdo wieloosobowej rodziny i ostatni bastion heroicznie broniony przed Niemcami.
- Idealizacja i mitologizacja Śląska w twórczości Kazimierza Kutza.
- Śląsk małą ojczyzną Kazimierza Kutza; wątki autobiograficzne w filmie (rodzinne przekazy i legendy).
Przykładowe utwory literackie korespondujące z zagadnieniem:
- Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz
– wyidealizowany obraz kraju lat dziecinnych ukazany przez pryzmat tęsknoty i pamięci, oczyma duszy; przyroda nadniemeńskich okolic Litwy, pełne uroku i spokoju szlacheckie bytowanie zobrazowane mikroświatem Soplicowa; wizja świata, który odszedł do historii. - Czesław Miłosz, Dolina Issy
– mała ojczyzna autora opisana z sentymentem i czułością, przez pryzmat wspomnień i poczucia utraconego raju dzieciństwa i wieku niewinności; szczególna rola natury, jej piękna, tajemniczości i grozy. - Tadeusz Konwicki, Kronika wypadków miłosnych
– obraz Wileńszczyzny, będącej tłem pierwszej młodzieńczej miłości; panorama przedwojennego świata pełnego harmonii i piękna ukazana przez pryzmat grozy nadciągającej wojny. - Adam Zagajewski, Jechać do Lwowa
– nostalgiczny powrót w marzeniach do ojczyzny „odziedziczonej”; wyobrażenie szczęśliwej i pełnej wartości kolebki przodków; poczucie wydziedziczenia i nostalgia. - Paweł Huelle, Weiser Dawidek
– przedwojenny Gdańsk – mała ojczyzna autora; rekonstruowane z pieczołowitością realia dotyczące miejsc, ludzi i sytuacji.
3. Rola rodziny w kształtowaniu jednostki w literaturze i dziełach należących do innych dziedzin sztuki.
- Wielodzietna rodzina Basistów na pierwszym planie filmowej opowieści.
- Rodzina jako wspólnota; relacje między jej członkami: twarda ręka ojca, wzajemny szacunek, miłość, troska starszych braci o najmłodszego Gabriela.
- Dom rodzinny jako gniazdo: wychowanie młodego pokolenia, tradycyjne cnoty, przestrzegane zasady, rytuały.
- Patriarchalny model rodziny: kreacja starego Basisty, jego pozycja w rodzinie (wysyła synów do powstania, wyraża zgodę na udział w walce narodowowyzwoleńczej, szacunek okazywany mu przez synów i Erwina).
- Patriotyczna atmosfera w rodzinach górniczych.
- Rola i zadania kobiety (matka Basistów, żona Wiktora).
- Sceneria, w jakiej żyją rodziny górnicze (dom Basistów, przestrzeń miasta), skontrastowana z arkadyjską wizją Polski (rola światła i kolorystyki zdjęć).
Przykładowe utwory literackie korespondujące z zagadnieniem:
- William Shakespeare, Romeo i Julia
– waśń rodowa jako źródło tragedii kochanków, których miłość doprowadza do śmierci. - Jan Kochanowski, Pieśń świętojańska o sobótce (Pieśń Panny XII)
– portret rodziny pełnej ładu i harmonii, w której każdy członek ma swoje miejsce i pełni swoje powinności; obraz godnego i szczęśliwego życia w związku z naturą. - Eliza Orzeszkowa, Nad Niemnem
– obraz rodzin składających się na polskie społeczeństwo doby postyczniowej: Korczyńscy, Bohatyrowicze, Kiryłowie itp.; wzajemne relacje członków rodziny Korczyńskich i ich ocena w świetle podwójnego etosu (walki i pracy) przedstawionego w powieści; konflikty rodziców i dzieci (Witold – Benedykt, Zygmunt – pani Andrzejowa) i ich rozwiązanie. - Władysław Stanisław Reymont, Chłopi
– dominująca pozycja ojca w rodzinie Borynów; relacje między dziećmi i rodzicami w świetle naturalistycznej wizji życia. - Gabriela Zapolska, Moralność Pani Dulskiej
– destrukcyjny wpływ na jednostkę „kołtuńskiej” rodziny mieszczańskiej, w której panują zakłamanie i kult pieniądza.
4. Portrety zbiorowości przedstawione w różnych tekstach kultury.
- Górnicy z Górnego Śląska jako grupa społeczna, hermetyczna zbiorowość i wspólnota (grupa skonsolidowana i wewnętrznie spójna).
- Styl życia, kultura materialna, filozofia życia i kodeks moralny mieszkańców Śląska.
- Gwara, jaką mówią bohaterowie, istotnym czynnikiem portretowania grupy.
- Zobrazowanie stosunków panujących między Ślązakami: bliskie relacje, swojskość, (np. mówienie sobie po imieniu).
- Organizacja powstania: jednomyślność, dyscyplina, praktycyzm, umiejętność skutecznego działania.
- Zbiorowy wizerunek Ślązaków a Polacy i polskość; romantyczność zrywów polskich (porucznik Sowiński) skontrastowana z pragmatyzmem powstańców.
- Pierwszoplanowa rola w filmie rodziny Basistów; Gabriel – jako przewodnik po świecie przedstawionym.
- Mityzujący sposób przedstawiania Śląska i Ślązaków w filmie Kutza.
Przykładowe utwory literackie korespondujące z zagadnieniem:
- Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz
– szlachta polska jako bohater zbiorowy utworu; bogaty w szczegóły, barwny, panoramiczny obraz szczęśliwego bytowania dawnego ziemiaństwa: kultura materialna (domostwa, stroje, potrawy itp.), obyczaje, rozrywki, język, system wartości; bogata galeria typów szlacheckich; obraz wyidealizowany, gdyż kreślony z perspektywy czasu i widziany oczyma stęsknionego emigranta. - Bolesław Prus, Lalka
– obraz arystokracji jako grupy hermetycznej, zepsutej, odizolowanej od reszty społeczeństwa, żyjącej poczuciem własnej doskonałości i wyższości wobec innych warstw. - Władysław Stanisław Reymont, Chłopi
– wieloaspektowy obraz kultury materialnej i niematerialnej wsi polskiej z końca XIX w., opisy pracy, rozrywek, obyczajów, ważnych wartości i filozofii życia chłopów, na których egzystencję dominujący wpływ ma rytm natury. - Stanisław Wyspiański, Wesele
– obraz dwóch głównych warstw społecznych chłopów i inteligencji, reprezentowanych przez wyraziste postacie ich przedstawicieli uczestniczących w weselu Lucjana Rydla z Jadwigą Mikołajczykówną; przedstawienie istotnych podziałów między tymi warstwami, uniemożliwiających zjednoczenie w walce o niepodległość. - Miron Białoszewski, Pamiętnik z powstania warszawskiego
– obraz sytuacji mieszkańców Warszawy podczas powstania w 1944 r.; tragizm i heroizm ludności cywilnej żyjącej w obliczu śmierci; autobiografizm utworu. - Wiesław Myśliwski, Kamień na kamieniu
– życie polskiej wsi w dobie przemian społecznych po II wojnie światowej (zobrazowane losami rodziny Pietruszków); obraz kultury chłopskiej i jej uniwersalnych wartości wynikających z poszanowania tradycji i związku z rytmem natury.
Inne zagadnienia przydatne do interpretacji filmu
- Wzorce patriotyzmu ukazane w różnych tekstach kultury.
- Autobiografizm w literaturze i sztuce.
- Wzajemne relacje rodziców i dzieci w tekstach kultury.
- Wartości ważne w życiu bohaterów i ich rola w kształtowaniu poczucia tożsamości.
- Język jako sposób kreowania bohaterów w literaturze i filmie.
- Strój jako tekst w utworach literackich i dziełach innych sztuk.
Słowa kluczowe:
mała ojczyzna, regionalizm, patriotyzm, Śląsk, powstanie, walka, społeczność, zbiorowość, rodzina, wspólnota, górnicy