MATERIAŁY METODYCZNE

Lekcja 1 – Kino myśli
post
lekcje Lekcja 1 – Kino myśli

Lekcja 1 – Kino myśli Struktura Kryształu reż.: Krzysztof Zanussi Tango reż.: Zbigniew Rybczyński Opracowanie: dr Agnieszka Morstin-Popławska Metafora „Kino myśli” oddaje jedną z najważniejszych funkcji, jakie może pełnić sztuka filmowa, która prócz tego, że dostarcza nam rozrywki i przyjemności, stawia sobie niekiedy cel ambitniejszy, prowokując widza do czysto intelektualnej refleksji. Przedmiotem tej refleksji bywają zarówno sensy,

Lekcja 2 – Moralność kamery
post
lekcje Lekcja 2 – Moralność kamery

Lekcja 2 – Moralność kamery Nienormalni reż.: Jacek Bławut Z punktu widzenia nocnego portiera reż.: Krzysztof Kieślowski Opracowanie: Dr Wojciech Otto W różnych kulturach i okresach historycznych kategoria moralności była rozmaicie pojmowana i definiowana. Współcześnie mamy do czynienia z sytuacją, w której podejście do moralności osiągnęło wysoki poziom relatywizmu. To, co jeszcze kilkadziesiąt lat temu było obowiązującym kodeksem myślenia i postępowania,

Lekcja 3 – Obserwacje codzienności
post
lekcje Lekcja 3 – Obserwacje codzienności

Lekcja 3 – Obserwacje codzienności Cześć Tereska reż.: Robert Gliński Rodzina człowiecza reż.: Władysław Ślesicki Opracowanie: Dr Kamila Żyto Obserwacje codzienności, rejestrowanie życia w całej jego potoczystości oraz przypadkowości, to jedno z podstawowych zadań, jakie przypisywano filmowi. Kino zaledwie przez kilka pierwszych miesięcy od jego odkrycia fascynowało ludzi – przede wszystkim zaś naukowców – jako li tylko

Lekcja 4 – Kadry pamięci
post
lekcje Lekcja 4 – Kadry pamięci

Lekcja 4 – Kadry pamięci Jak być kochaną reż.: Wojciech Jerzy Has …Portret własny reż.: Jacek Skalski Opracowanie: dr Agnieszka Morstin-Popławska Temat „Kadry pamięci” stanowi propozycję refleksji nad filmem jako obrazem pamięci zbiorowej i indywidualnej. Omawiane tu filmy: Jak być kochaną oraz …Portret własny, choć traktują o czasie minionym, nie są jednak filmami historycznymi. Zamiast koncentrować się

Lekcja 5 – Obrazy magiczne
post
lekcje Lekcja 5 – Obrazy magiczne

Lekcja 5 – Obrazy magiczne Historia kina w Popielawach reż.: Jan Jakub Kolski Oczy uroczne reż.: Piotr Szulkin Opracowanie: dr Natasza Korczarowska Z racji swej fantazmatycznej natury kino jest sztuką w szczególny sposób predestynowaną do ujawniania irracjonalnych aspektów świata, a także magii tkwiącej w codzienności. Od momentu narodzin X Muza rozwijała się dwutorowo. Przez swych symbolicznych ojców – braci Lumiere

Lekcja 6 – Filmowe przypowieści
post
lekcje Lekcja 6 – Filmowe przypowieści

Lekcja 6 – Filmowe przypowieści Arka reż.: Grzegorz Jonkajtys Schody reż.: Stefan Schabenbeck Żywot Mateusza reż.: Witold Leszczyński Opracowanie: Anna Śliwińska Przypowieść charakteryzuje stały i łatwy do uchwycenia repertuar użytych środków. Wśród nich znaleźć można symboliczne, alegoryczne znaczenie, któremu podporządkowana jest struktura całego utworu. Przypowieści blisko do bajki, obie wykazują bowiem duży stopień dydaktyzmu. Przypowieść zawsze

Lekcja 7 – Siła symbolu
post
lekcje Lekcja 7 – Siła symbolu

Lekcja 7 – Siła symbolu Chleb reż.: Grzegorz Skurski Krótka historia jednej tablicy reż.: Feliks Falk Popiół i diament reż.: Andrzej Wajda Opracowanie: dr Mariola Jankun-Dopart Moment narodzin kina ma ogromne znaczenie dla zrozumienia jego języka oraz bogatego repertuaru symboli, za pomocą których film przemawia do widza. Kino narodziło się w początkach modernizmu – prądu filozoficzno-estetycznego

Lekcja 8 – Metafory prawdy
post
lekcje Lekcja 8 – Metafory prawdy

Lekcja 8 – Metafory prawdy Siedem kobiet w różnym wieku reż.: Krzysztof Kieślowski Szczurołap reż.: Andrzej Czarnecki Wszystko może się przytrafić reż.: Marcel Łoziński Opracowanie: Dr Mikołaj Jazdon W ciągu ostatniego półwiecza polscy dokumentaliści wypracowali wyjątkową w skali światowej metodę realizacji filmów dokumentalnych. Ich znakiem rozpoznawczym stał się film krótkometrażowy, który przedstawiając konkretnych ludzi, zdarzenia i zjawiska, posiada

Lekcja 9 – Mówić nie wprost
post
lekcje Lekcja 9 – Mówić nie wprost

Lekcja 9 – Mówić nie wprost Rejs reż.: Marek Piwowski Urząd reż.: Krzysztof Kieślowski Opracowanie: dr Mariola Jankun-Dopart Mówienie nie wprost, rozumiane jako pewien typ dwuznacznej komunikacji, po wygaśnięciu odwilżowych nadziei stało się znakiem rozpoznawczym kultury PRL. „Mówić nie wprost” w historii poszczególnych sztuk utożsamiono ze zwrotem: „mówić rzeczy ważne i doniosłe”. Tej wagi i doniosłości bali się

Lekcja 10 – Bez komentarza? 
post
lekcje Lekcja 10 – Bez komentarza? 

Lekcja 10 – Bez komentarza? Defilada reż.: Andrzej Fidyk   Egzamin dojrzałości reż.: Marcel Łoziński Opracowanie: dr Piotr Sitarski Twórca koncepcji filmu dokumentalnego, Brytyjczyk John Grierson, zdefiniował go jako „twórczą interpretację rzeczywistości”. Film dokumentalny oparty jest zatem na dwóch przeciwstawnych tendencjach. Z jednej strony musi skupiać się na widzialnej rzeczywistości, powinien posługiwać się autentycznymi postaciami, miejscami,