MATERIAŁY METODYCZNE

Lekcja 1 – Kino myśli
post
lekcje Lekcja 1 – Kino myśli

Lekcja 1 – Kino myśli Metafora „Kino myśli” oddaje jedną z najważniejszych funkcji, jakie może pełnić sztuka filmowa, która prócz tego, że dostarcza nam rozrywki i przyjemności, stawia sobie niekiedy cel ambitniejszy, prowokując widza do czysto intelektualnej refleksji. FILMY Struktura Kryształu, reż.: Krzysztof Zanussi Tango, reż.: Zbigniew Rybczyński (MOŻESZ OBEJRZEĆ KLIKAJĄC W LINK)   Opracowanie: dr Agnieszka

Lekcja 2 – Moralność kamery
post
lekcje Lekcja 2 – Moralność kamery

Lekcja 2 – Moralność kamery W różnych kulturach i okresach historycznych kategoria moralności była rozmaicie pojmowana i definiowana. Współcześnie mamy do czynienia z sytuacją, w której podejście do moralności osiągnęło wysoki poziom relatywizmu.   FILMY Nienormalni, reż.: Jacek Bławut Z punktu widzenia nocnego portiera, reż.: Krzysztof Kieślowski (MOŻESZ OBEJRZEĆ KLIKAJĄC W LINK)   Opracowanie: dr Wojciech Otto To, co jeszcze

Lekcja 3 – Obserwacje codzienności
post
lekcje Lekcja 3 – Obserwacje codzienności

Lekcja 3 – Obserwacje codzienności Obserwacje codzienności, rejestrowanie życia w całej jego potoczystości oraz przypadkowości, to jedno z podstawowych zadań, jakie przypisywano filmowi. FILMY Cześć Tereska, reż.: Robert Gliński (MOŻESZ OBEJRZEĆ KLIKAJĄC W LINK) Rodzina człowiecza, reż.: Władysław Ślesicki  (MOŻESZ OBEJRZEĆ KLIKAJĄC W LINK)   Opracowanie: dr Kamila Żyto Kino zaledwie przez kilka pierwszych miesięcy od jego

Lekcja 4 – Kadry pamięci
post
lekcje Lekcja 4 – Kadry pamięci

Lekcja 4 – Kadry pamięci   Temat „Kadry pamięci” stanowi propozycję refleksji nad filmem jako obrazem pamięci zbiorowej i indywidualnej. Omawiane tu filmy: Jak być kochaną oraz …Portret własny, choć traktują o czasie minionym, nie są jednak filmami historycznymi. Zamiast koncentrować się na samych wydarzeniach, ich twórcy skupili się przede wszystkim na tym, jak zostały one zapamiętane,

Lekcja 5 – Obrazy magiczne
post
lekcje Lekcja 5 – Obrazy magiczne

Lekcja 5 – Obrazy magiczne Z racji swej fantazmatycznej natury kino jest sztuką w szczególny sposób predestynowaną do ujawniania irracjonalnych aspektów świata, a także magii tkwiącej w codzienności.   FILMY Historia kina w Popielawach, reż.: Jan Jakub Kolski (MOŻESZ OBEJRZEĆ KLIKAJĄC W LINK) Oczy uroczne, reż.: Piotr Szulkin   Opracowanie: dr Natasza Korczarowska Od momentu narodzin X Muza rozwijała

Lekcja 6 – Filmowe przypowieści
post
lekcje Lekcja 6 – Filmowe przypowieści

Lekcja 6 – Filmowe przypowieści   Przypowieść charakteryzuje stały i łatwy do uchwycenia repertuar użytych środków. Wśród nich znaleźć można symboliczne, alegoryczne znaczenie, któremu podporządkowana jest struktura całego utworu. Przypowieści blisko do bajki, obie wykazują bowiem duży stopień dydaktyzmu. Przypowieść zawsze zmierza w kierunku uogólnień, formułuje morał w sposób możliwie przystępny, bohaterem zaś czyni everymana.   FILMY Arka,

Lekcja 7 – Siła symbolu
post
lekcje Lekcja 7 – Siła symbolu

Lekcja 7 – Siła symbolu Moment narodzin kina ma ogromne znaczenie dla zrozumienia jego języka oraz bogatego repertuaru symboli, za pomocą których film przemawia do widza. Kino narodziło się w początkach modernizmu – prądu filozoficzno-estetycznego zainicjowanego przez symbolizm w poezji francuskiej u schyłku XIX wieku. Ten rodowód kina ciągle daje o sobie znać w jego szczególnym upodobaniu do języka symbolicznego.

Lekcja 8 – Metafory prawdy
post
lekcje Lekcja 8 – Metafory prawdy

Lekcja 8 – Metafory prawdy W ciągu ostatniego półwiecza polscy dokumentaliści wypracowali wyjątkową w skali światowej metodę realizacji filmów dokumentalnych. Ich znakiem rozpoznawczym stał się film krótkometrażowy, który przedstawiając konkretnych ludzi, zdarzenia i zjawiska, posiada formę sugerującą istnienie znaczeń metaforycznych. FILMY Siedem kobiet w różnym wieku, reż.: Krzysztof Kieślowski (MOŻESZ OBEJRZEĆ KLIKAJĄC W LINK) Szczurołap, reż.: Andrzej Czarnecki 

Lekcja 9 – Mówić nie wprost
post
lekcje Lekcja 9 – Mówić nie wprost

Lekcja 9 – Mówić nie wprost Mówienie nie wprost, rozumiane jako pewien typ dwuznacznej komunikacji, po wygaśnięciu odwilżowych nadziei stało się znakiem rozpoznawczym kultury PRL. „Mówić nie wprost” w historii poszczególnych sztuk utożsamiono ze zwrotem: „mówić rzeczy ważne i doniosłe”. FILMY Rejs, reż.: Marek Piwowski Urząd, reż.: Krzysztof Kieślowski (MOŻESZ OBEJRZEĆ KLIKAJĄC W LINK)   Opracowanie: dr

Lekcja 10 – Bez komentarza? 
post
lekcje Lekcja 10 – Bez komentarza? 

Lekcja 10 – Bez komentarza?   Twórca koncepcji filmu dokumentalnego, Brytyjczyk John Grierson, zdefiniował go jako „twórczą interpretację rzeczywistości”. Film dokumentalny oparty jest zatem na dwóch przeciwstawnych tendencjach. Z jednej strony musi skupiać się na widzialnej rzeczywistości, powinien posługiwać się autentycznymi postaciami, miejscami, sytuacjami. Nie może jednak ograniczać się do zewnętrznego konkretu, tak jak robi to