Grudniowa lekcja miesiąca w II LO Krasnymstawie
W grudniu uczniowie z II Liceum Ogólnokształcącego im. C. K. Norwida w Krasnymstawie kolejny raz wzięli udział w warsztatach filmowych inspirowanych Filmoteką Szkolną. Filmową lekcję miesiąca prowadziła p. Ewa Magdziarz w ramach zajęć z edukacji filmowej. Warsztaty poprzedziło webinarium Filmoteki Szkolnej „Kino o kinie”, które odbyło się 6 grudnia 2023 r. Spotkanie on-line dla nauczycieli prowadziła dr hab. Małgorzata Jakubowska, prof. Uniwersytetu Łódzkiego.
20 grudnia i 3 stycznia (kl. II A) oraz 19 grudnia i 2 stycznia (kl. III A) w Pracowni Filmoteki Szkolnej odbyły się zajęcia z edukacji filmowej, poświęcone lekcji nr 21 z Filmoteki Szkolnej. Na zajęciach uczniowie wysłuchali fragmentu wykładu „Kino o kinie” („Amator” Krzysztofa Kieślowskiego) prof. Tadeusza Lubelskiego. Następnie obejrzeli scenę z „Amatora” znajdującą się na stronie Filmoteki, a także zapoznali się z analizą fragmentu filmu. Uczestnicy zajęć dyskutowali na temat następujących zagadnień: jak zmienia się postawa Filipa Mosza wobec kamery, czy człowiekowi potrzebny jest niepokój twórczy, jakie autotematyczne zagadnienia możemy odnaleźć w „Amatorze”. Wypowiadali się na temat odpowiedzialności artysty za swoją sztukę. Materiałem pomocniczym, wykorzystanym w trakcie zajęć, był scenariusz „Metamorfoza – “Amator” Krzysztofa Kieślowskiego”, zamieszczony na stronie Filmoteki Szkolnej, którego autorką jest Ewa Magdziarz.
Uczniowie charakteryzowali świat małej stabilizacji Filipa Mosza, czyli jego życie rodzinne i zawodowe. Nawiązując do wypowiedzi Stanisława Osucha, zastanawiali się, czy Mosz był człowiekiem szczęśliwym. Analizowali etapy narodzin artysty – amatora (postawa Filipa wobec kamery, tematy jego późniejszych filmów, zmiana sposobu patrzenia na świat, wpływ jego pasji – filmowania – na życie rodzinne i zawodowe). Rozważali, dlaczego główny bohater znalazł się w pułapce i w jaki sposób próbował zrozumieć siebie. Wyrażali opinię na temat Mosza jako dokumentalisty i jego stosunku do prezentowanych bohaterów. Zastanawiali się, jaką wybierze drogę życiową, oceniali również motywy jego postępowania.
W rozmowie na temat poszczególnych scen z filmu i ww. zagadnień pomocne okazały się także broszura dołączona do lekcji nr 21 oraz prezentacja z webinarium „Kino o kinie” dr hab. Małgorzaty Jakubowskiej.
Grudniowa lekcja miesiąca Filmoteki Szkolnej skłoniła uczniów do refleksji na temat trudnych wyborów życiowych człowieka.
Na koniec zajęć przywołana została „Autobiografia. O sobie” Krzysztofa Kieślowskiego, a szczególnie cytat:
„Nie wierzę w to, aby cel można było komuś pokazać; każdy musi go sobie znaleźć”.
Ta sentencja może być mottem życiowym wielu z nas… Problemy związane z poszukiwaniem swojego miejsca w świecie są ponadczasowe. Zazwyczaj człowiek płaci wysoką cenę za realizację życiowych celów. Okazuje się, że dylematy moralne ukazane w filmie „Amator” Kieślowskiego, dotyczą ludzi w różnym wieku, nie tylko tych bardzo młodych, wchodzących w dorosłe życie.