Relacja ze przebiegu lekcji filmowej w Zespole Szkolno – Przedszkolnym

Relacja z  lekcji w Zespole Szkolno-Przedszkolnym

Podczas kolejnych zajęć w ramach działań z Filmoteki Szkolnej uczniowie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Ślęzakach obejrzeli film pt. ”Kundelek”. Zajęcia zostały przeprowadzone w oparciu o scenariusz ”Lekcja 55-ABC animacji”, co okazało się strzałem w dziesiątkę. Do scenariusza są dołączone zadania aktywizujące pod wspólnym tytułem ,,Poszukiwanie właścicielki zaginionej właścicielki zaginionego kundelka”. Uczniowie w grupach pracowali nad odszyfrowaniem cyfr, które na koniec zostały połączone i utworzyły numer telefonu właścicielki psa. Różnorodny wybór zadań, od krzyżówek po wykreślanki, labirynty i elementy kodowania, sprawiły, że na lekcji każdy odnalazł swoją ulubioną formę pracy a same zajęcia wywołały dużo emocji i mocno zaangażowały uczniów do pracy.

Danuta Boczula, Zespół Szkolno-Przedszkolny w Ślęzakach

Relacja z lekcji w Zespole Szkół Ponadpodstawowych im. ks. J. St. Pasierba

25 listopada 2022 r. przeprowadzona została lekcja na temat “Od rzeczywistości do metafory współczesności – “Oj! Nie mogę się zatrzymać! Zbigniewa Rybczyńskiego w klasie IV technikum i w II klasie szkoły branżowej. Szczególnie owocny był pokaz filmu w szkole branżowej ponieważ wywołał żywą dyskusję dotyczącą problemów nurtujących młodzież.

Koordynator Agata Wajda-Tylek -Zespół Szkół Ponadpodstawowych im. ks. J. St. Pasierba w Żabnie

Relacja z listopadowej lekcji miesiaca w SP im. Jana Kochanowskiego

Uczniowie Szkoły Podstawowej im. Jana Kochanowskiego w Chęcinach z radością i niecierpliwością przystąpili do kolejnego etapu realizacji projektu Filmoteki Szkolnej i wzięli udział w zajęciach poświęconych filmowej opowieści. Burza mózgów przerodziła się w tornado pomysłów, które zaowocowało niezwykle ciekawymi spostrzeżeniami dotyczącymi cech opowiadania i opowiadacza. Choć temat drugich zajęć z cyklu wydawał się niełatwy dla młodych odbiorców sztuki filmowej, doskonale sobie z nim poradzili, stosując w praktyce to, czego się nauczyli – opowiadając w świadomy sposób przygotowane podczas pracy w grupach historie.

Koordynator: Justyna Ramiączek, Szkoła Podstawowa im. Jana Kochanowskiego w Chęcinach

Relacja z działań filmowych w ełckim CEM-ie

Listopadowa lekcja filmowa dotyczyła filmu Wojciecha Jerzego Hasa pt. „Rękopis znaleziony w Saragossie” – jednego z najbardziej znanych polskich filmów wszech czasów. Wystąpiła w nim cała plejada znanych i cenionych aktorów oraz aktorek. I chociaż ta trzygodzinna ekranizacja powieści Jana Potockiego o tym samym tytule powodowała i nadal powoduje różne reakcje odbiorców, to była i jest niezwykle cenna dla odbiorcy z moralizatorskiego punktu widzenia. Różne perypetie, jakie dotykają bohatera filmu, mają jemu pomóc w wyborze dalszej drogi życiowej. Jaki mógł być wybór i na czym miał polegać ? Hipotetyczne odpowiedzi na te pytania można znaleźć przeglądając kolejne slajdy prezentacji przygotowanej przez członków szkolnej grupy filmowej z ełckiego CEM-u. W/w film Hasa posiada wartości uniwersalne, z uwagi na to, że dotyka problemów współczesnego społeczeństwa, jak chociażby wybór właściwej drogi życiowej w przypadku młodego człowieka czy ucieczka z miejsc (państw) gdzie panuje bezprawie do miejsc (państw) gdzie obowiązuje i przestrzegana jest litera prawa.

Tuż przed 11 listopada czyli przed uroczystymi obchodami Narodowego Święta Niepodległości szkolna grupa filmowa przeprowadziła wśród swoich szkolnych kolegów i koleżanek quiz pt. „Celebryci II RP”. Dziesięć quizowych pytań dotyczyło filmu polskiego okresu dwudziestolecia międzywojennego. Była to doskonała okazja do popularyzacji wybranych filmów, w wielu przypadkach poznania aktorów i aktorek oraz szlagierów filmowych tamtego okresu. Było ciekawie, filmowo i muzycznie ale przede wszystkim inspirująco dla większej części uczestników quizu.
https://create.kahoot.it/share/celebryci-ii-rp/6cff2fa6-69be-4be2-a943-5f5bde6741b9 W dniach 5-6 listopada 2022 r. opiekun szkolnej grupy filmowej wziął udział w przeglądzie najciekawszych filmów z ostatniej edycji festiwalu w Oberhausen oraz brytyjskiego kina krótkometrażowego w ramach 21 CINEMAFORUM – Międzynarodowego Forum Filmów Krótkometrażowych – zorganizowanego przez Stowarzyszenie FILMFORUM w Warszawie. Oprócz możliwości obejrzenia najlepszych krótkich metraży świata była to również doskonała okazja do wzięcia udziału w spotkaniach z reżyserami niektórych z prezentowanych filmów (np. z Giulią Grandinetti twórczynią filmu „TRIA” czy z autorami filmu “STUFEED”). Największą wartością udziału w tym wydarzeniu była dla opiekuna szkolnej grupy filmowej możliwość zainspirowania się oraz poznania wielu szczegółów istotnych w pracy z młodzieżą w zakresie filmu. Wielką niespodzianką było spotkanie z inicjatorem i dyrektorem Ogólnopolskiego Festiwalu Polskiej Animacji O!PLA Piotrem Kardasem, z którym opiekun szkolnej grupy filmowej współpracuje już od kilku lat. 13 listopada 2022 r. opiekun szkolnej grupy filmowej wziął udział w projekcji filmu “Jazz Outsider”, która odbyła się w Ełckim Centrum Kultury. Otoczką tego wydarzenia był występ młodego artysty Jakuba Sharka, który wykonał kilka – jakże trudnych – utworów do niemych filmów. Po zakończeniu części oficjalnej, w kawiarence miało miejsce spotkanie z reżyserem w/w filmu, Panem Januszem Majewskim. Opiekun szkolnej grupy filmowej odpowiedział na pytanie konkursowe: Która scena w serialu Król zrobiła na Tobie największe wrażenie i dlaczego? i wygrał dwie bezpłatne wejściówki na Koncert Atanasa Valkova: Muzyka z serialu “Król” w ramach 20 edycji Warsaw Jewish Film Festival, który odbył się w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie. Wśród publiczności obecny był, m.in. reżyser serialu. Ostatni listopadowy wieczór członkowie szkolnej grupy filmowej spędzili w kinie. Od kierownictwa kina Planet Cinema w Ełku otrzymali 12 bezpłatnych wejściówek na wybrane przez siebie filmy. Tym razem były to polski filmy wprowadzające w klimat zbliżających się Świąt („ Święta inaczej” oraz „Listy do M. 5”).

Michałowska Krystyna – nauczyciel w ełckim CEM-ie, opiekun szkolnej grupy filmowej FANI KINA I FILMU

 

Listopadowa lekcja miesiąca Filmoteki Szkolnej w II LO w Krasnymstawie – „Akcja, fabuła, widowisko”

Uczniowie II Liceum Ogólnokształcącego im. C. K. Norwida w Krasnymstawie w listopadzie po raz kolejny uczestniczyli w lekcji miesiąca zaproponowanej przez Filmotekę Szkolną. Spotkania odbyły się w ramach zajęć z edukacji filmowej oraz Młodzieżowego Dyskusyjnego Klubu Filmowego „Iluzjon”. Warsztaty dla uczniów poprzedziło webinarium Filmoteki Szkolnej dla nauczycieli, które odbyło się 3 listopada 2022 r. Spotkanie on-line, dotyczące lekcji nr 38 pod tytułem „Akcja, fabuła, widowisko”, prowadziła po raz kolejny filmoznawczyni Filmoteki Szkolnej p. Kamila Kołacz – absolwentka Filmoznawstwa i Wiedzy o Nowych Mediach na Uniwersytecie Jagiellońskim.

14 i 21 listopada w Pracowni Filmoteki Szkolnej w II LO w Krasnymstawie odbyły się zajęcia z edukacji filmowej dla kl. III A, wprowadzające do zagadnienia: akcja, fabuła, widowisko. Na tych lekcjach przeanalizowane zostały materiały zamieszczone na stronie Filmoteki Szkolnej, dotyczące filmów zaproponowanych do analizy i interpretacji w listopadzie. Uczniowie otrzymali zadanie domowe polegające na obejrzeniu filmu: “Oj! Nie mogę się zatrzymać!” w reż. Zbigniewa Rybczyńskiego. 28 i 30 listopada uczniowie z kl. III A i II A na zajęciach z edukacji filmowej obejrzeli film Rybczyńskiego po raz kolejny i wypowiadali swoje opinie na jego temat. Przypomnieli także podstawowe pojęcia związane z językiem filmowym. Zapoznali się również z następującymi terminami – słowami kluczowymi: eksperyment filmowy, subiektywizm wizji, ujęcie, obraz filmowy, dźwięk, ruchy kamery, animacja, zdjęcia poklatkowe. Zastanawiali się, czy fabuła zawsze jest w filmie najważniejsza. Materiałem pomocniczym był scenariusz: Od rzeczywistości do metafory współczesności – „Oj! Nie mogę się zatrzymać!” w reż. Z. Rybczyńskiego, którego autorem jest Ewa Magdziarz. Uczniowie wysłuchali także komentarza filmoznawczego prof. Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej. W trakcie wykonywania ćwiczeń interpretacyjnych korzystali z broszury „Akcja, fabuła, widowisko”, znajdującej się na stronie Filmoteki. Określali motywy, symbole i środki filmowe, wypełniając karty pracy dołączone do scenariusza. Uczniowie interpretowali najciekawsze wg nich obrazy w filmie Rybczyńskiego i doszukiwali się ich metaforycznego sensu. Zwracali uwagę na plany filmowe, ruchy kamery czy montaż oraz określali funkcje środków filmowych zastosowanych przez reżysera. Analizowali również obrazy natury i miasta, zastanawiając się nad funkcją kolorów oraz dźwięków. Wykonane ćwiczenia interpretacyjne pomogły uczniom w odbiorze trudnego tekstu kultury, jakim jest film “Oj! Nie mogę się zatrzymać!” w reż. Zbigniewa Rybczyńskiego. Lekcje z Filmoteką przygotowują także do wykorzystania filmów jako kontekstów w edukacji szkolnej.

Tekst i zdjęcia: Ewa Magdziarz – nauczyciel edukacji filmowej w II LO w Krasnymstawie i opiekun MDKF „Iluzjon”

Od rzeczywistości do metafory rzeczywistości – zajęcia w IX LO w Lublinie

Martyna i Natalia – uczennice klasy 4dp – przygotowały prezentację i poprowadziły lekcję, wykorzystując film Zbigniewa Rybczyńskiego „Oj! Nie mogę się zatrzymać”. Dokonały analizy filmu, zwracając uwagę na pracę kamery, dźwięk oraz kolorystykę. W związku z tym, że film wymyka się jednoznacznej interpretacji, po wspólnym obejrzeniu Martyna I Natalia starały się tak moderować dyskusją, aby znaleźć jak najwięcej kontekstowych połączeń z literaturą współczesną, z „Ferdydurke”, „Dżumą” czy „Rokiem 1984”. Uczniowie wskazywali na podobieństwo pewnych sytuacji – alienację jednostki, zagubienie w świecie, brak relacji międzyludzkich, które prowadzą do katastrofy.  To były bardzo ciekawe i niezapomniane zajęcia.

Koordynator: Anna Walaszek, IX LO w Lublin

Francis Ford Coppola, Martin Scorsese i… „Rękopis znaleziony w Saragossie”

„Rękopis znaleziony w Saragossie” to film wyjątkowy i dziwny… „stylowa komedia kostiumowa, awanturniczy film «płaszcza i szpady», fantastyczna baśń”(cytat za Filmweb.pl) – trudno jednoznacznie zaklasyfikować film Wojciecha Jerzego Hasa. Z tego powodu uczniowie klasy 2B zastanawiali się podczas zajęć filmowych, do jakiego gatunku filmowego przyporządkować film Hasa, z kolei uczniowie klasy 4 – którzy mieli okazje oglądać, m.in. filmową adaptację „Lalki” Hasa skupili uwagę na elementach charakterystycznych dla autorskiego kina reżysera. Głównym motywem lekcji była dyskusja na temat „ponadczasowości” dzieła filmowego, które przekracza „wszelkie” granice. Chodziło o odniesienie do oceny takich sławnych reżyserów jak Scorsese i Coppola (Scorsese uważa „Rękopis znaleziony w Saragossie” za jeden z najlepszych filmów, jakie widział). Przy okazji  – uczniowie klasy 4 mogli porównać  kreacje Zbigniewa Cybulskiego, który wcielił się w postać  Alfonso van Wordena – to jedyna jego rola kostiumowa –  z rolami w filmach „Popiół i diament” oraz „Do widzenia do jutra”. Uzupełnieniem lekcji było wysłuchanie audycji „Rękopis znaleziony w Saragossie”. Audycja Ewy Ziemby z cyklu “Biesiada literacka”. (PR, 8.02.1996) [dostępny:]  https://player.polskieradio24.pl/kolejka oraz  „Kalejdoskop Polskiego Filmu” – autorski program Stanisława Janickiego krytyka filmowego.

Wojciech Szymański koordynator działań edukacyjno-filmowych; nauczyciel języka polskiego
w LO Nr I im. St. Staszica w Ostrowcu Świętokrzyskim

Akcja, fabuła, widowisko, czyli kolejna odsłona warsztatów filmoznawczych

W listopadzie ósmoklasiści wzięli udział w kolejnej odsłonie warsztatów filmoznawczych. Temat naszej ,,filmowej” lekcji: O pochwale fikcji i sensie opowiadania –,,Rękopis znaleziony w Saragossie” Wojciecha Jerzego Hasa, wprowadzał takie pojęcia, jak: kompozycja szkatułkowa, kompozycja klamrowa czy motyw przewodni. Uczniowie przeczytali przedmowę autora i fragmenty powieści łotrzykowskiej ,,Rękopis znaleziony w Saragossie” Jana Potockiego, po czym odnieśli się do jej swobodnej ekranizacji. Głównie skupiliśmy się na motywie znalezionego rękopisu, roli opowieści i umiejętności opowiadania. Ósmoklasiści za pośrednictwem aplikacji Metimeter odpowiedzieli na pytania kluczowe: Czym charakteryzuje się dobra opowieść? Kiedy lubimy słuchać opowiadania innych?, następnie wspólnie opracowali listę cech dobrej opowieści i ćwiczyli umiejętność pięknego opowiadania niezwykłych historii, które od zarania dziejów łączą kolejne pokolenia.

Koordynator: Beata Kalota
Szkoła Podstawowa nr 3 im. Marynarzy Polskich w Kołobrzegu

Relacja z otwartej lekcji w Zespole Szkolno-Przedszkolnym

Uczniowie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Ślęzakach w ramach udziału w projekcie ,,Filmoteka szkolna” obejrzeli film „Oj! Nie mogę się zatrzymać!” w reżyserii Z. Rybczyńskiego.  Pracę na analizą i interpretacją filmu rozpoczęli od próby streszczenia fabuły, co wcale nie okazało się łatwym zadaniem. Uczniowie nie wiedzieli kim jest bohater filmu tratujący wszystko, co spotkał na swojej drodze. Tutaj zadziałała wyobraźnie i pojawiły się odpowiedzi typu: potwór, strach, zagrożenie itp. Odbiór filmu wcale nie należał do przyjemnych, wręcz przeciwnie, strach i niepewność tego, co się stanie potęgowała ścieżka dźwiękowa. Ciekawym zabiegiem w opinii uczniów był fakt, że film jest nakręcony na jednym ujęciu. Jakże duże było zdziwienie, kiedy  paru pasjonatów historii odkryło analogię pomiędzy filmem Rybczyńskiego a oskarowym filmem wojennym ,,1917”, który również w założeniu miał być filmem kręconym na jednym ujęciu. Okazuje się, że Zbiegniew Rybczyński był takim naszym prekursorem w kręceniu filmu na jednym ujęciu. Film również wśród niektórych osób przyrównany został do gry komputerowej. Generalnie projekcja filmu zaintrygowała uczniów i stała się pretekstem do innego spojrzenia na film.

Koordynator: Danuta Boczula

Relacja z otwartej lekcji w Zespole Szkolno-Przedszkolnym

Lekcja w oparciu o film Juliana Antonisza “Pan Tadeusz dla mojej grupy uczniów na początku wydawał się być dosyć trudny w odbiorze. Lekcję poprzedziliśmy wprowadzeniem biografii artysty. Na podstawie usłyszanych informacji uczniowie w grupach stworzyli portret Juliana Antonisza , zwracając jednocześnie uwagę na fakt, że Julian Antonisz był człowiekiem wszechstronnie wykształconym. Bycie artystą, grafikiem nie wyklucza zainteresowań stricte ścisłych, jakim w przypadku Antonisza była fizyka. Kolejna rzecz, która na moich uczniach zrobiła wrażenie, to bycie odważnym w działaniu, łamanie stereotypów i szukanie nowych rozwiązań.

Pojęcie filmu noncamerowego , które było totalnie abstrakcyjne po wykonaniu samodzielnych animacji na karteczkach, uświadomiła uczniom, ze do stworzenia filmu nie jest potrzebna kamera. Samo odczytanie środków artystycznych w filmie nie było specjalnie trudne, oczywiście na poziomie mojej klasy. Zwrócili uwagę na prostą formę, podstawowe kolory, drgający obraz , co utrudniało w ich opinii odbiór i głos dziecka, który jakby wyciszał i uspokajał całość. Zgodnie stwierdzili, że być może , kiedy zmierzą się z lekturą w klasie VIII odbiór tego filmu , będzie łatwiejszy. To co wynieśli z lekcji, oprócz wrażeń artystycznych, to fakt, że w życiu trzeba szukać nowych rozwiązań , nie bać się eksperymentów. Towarzyszyło im również ogromne zdziwienie, jaki ogromny jest postęp w animacji, zważywszy ,że kilka dni wcześniej obejrzeli film w kinie “Tedi i szmaragdowa tablica”.

Koordynator: Danuta Boczula: nauczyciel Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Ślęzakach