Relacja z przeprowadzenia lekcji filmowej w Szkole Podstawowej im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego

Sprawozdanie z grudniowej lekcji w programie Filmoteka Szkolna

W dniu 9 grudnia uczniowie klasy VIII b Szkoły Podstawowej im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego, w ramach zajęć rozwijających zainteresowania, obejrzeli film Kundelek w reżyserii Lidii Hornickiej z 1969 r. Wrażenia po filmie były pozytywne – wszystkich ujęła główna myśl filmu. Uczniowie zgodnie stwierdzili, że historia tytułowego kundelka jest ujmująca. Rozpoczęła się dyskusja, podczas której padły pytania: Jak czuł się piesek, gdy dostrzegł, że różni się od reszty?, Dlaczego piesek postanowił zaprzyjaźnić się i pozostać z dziewczynką?, Jaki morał wypływa z tej historii? Zadaniem kluczowym było poznanie cech charakterystycznych filmu animowanego i zapoznanie z podstawowymi technikami wykorzystywanymi w jego realizacji. Uczniowie byli pod wrażeniem, jak różnorodny jest świat filmu animowanego.

Klasa VIII b pracowała wg scenariusza Filmoteki Szkolnej z lekcji 55 ABC animacji.

Koordynator: Monika Kiper

 

 

Relacja z przeprowadzenia lekcji w SP

Klasa VI a Szkoły Podstawowej im. Jana Kochanowskiego w Chęcinach rozpoczęła Nowy Rok od spotkania z Filmoteką Szkolną. Tym razem uczniowie mieli okazję poznać sylwetkę Zbigniewa Rybczyńskiego oraz zapoznać się z jego filmem pt. „Oj! Nie mogę się zatrzymać!”. Lekcję rozpoczęto rozmową na temat kina artystycznego. W ten sposób opracowano definicję kina awangardowego, wprowadzając tym samym widzów w klimat dzieła filmowego, który za chwilę mieli obejrzeć. Po projekcji filmu uczniowie swobodnie wypowiadali się, opisując swoje wrażenia, po czym przystąpili do wypełniania kart pracy. Spotkanie z filmem Z. Rybczyńskiego wywarło w uczestnikach bardzo dobre wrażenie, pozwoliło spojrzeć na dzieło filmowe z nowej perspektywy.

Koordynator: Justyna Ramiączek

ABC ANIMACJI – lekcja o sztuce filmowej w SP3

Dzięki zajęciom filmoznawczym, prowadzonym w naszej szkole, uczniowie mają okazję poznać różne aspekty sztuki filmowej. Podczas grudniowej, filmowej lekcji, uczniowie klas VI b i VIII c poznali świat filmu animowanego. Na początku zajęć obejrzeliśmy nagrodzoną animację pt. ,,Kundelek” z 1969 r., która stanowi uroczą opowieść o odmienności, przyjaźni i empatii. Uczniowie przeprowadzili owocną dyskusję na temat filmu i jego przesłania, następnie wskazali materiały stanowiące elementy tej animacji (napisy z czołówki, postacie, elementy scenografii).
Młodzi adepci sztuki filmowej byli zdumieni i zaciekawieni wielością technik animacji, dzięki którym widz poznaje niezwykłe światy, ograniczone jedynie wyobraźnią twórcy. Nie zapomnieliśmy również o niezwykłej historii polskiej animacji, która wyróżnia się wysokim poziomem artystycznym, docenianym na całym świecie. Lekcja była dla uczniów bardzo inspirująca, z wielkim rozrzewnieniem przypominali sobie tytuły filmów animowanych, tj.: ,,Reksio”, ,,Bolek i Lolek”, ,,Porwanie Baltazara Gąbki”, ,,Miś Uszatek” – nawet śpiewali piosenki tytułowe. Uwieńczeniem filmowych zajęć było wymyślanie przez dzieci krótkich historyjek, w postaci storyboardów – scenopisów obrazkowych, które można by przedstawić w filmie animowanym.

Koordynator: Beata Kalota, Szkoła Podstawowa nr 3 im. Marynarzy Polskich w Kołobrzegu

Relacja z  lekcji w Zespole Szkolno-Przedszkolnym

Podczas kolejnych zajęć w ramach działań z Filmoteki Szkolnej uczniowie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Ślęzakach obejrzeli film pt. ”Kundelek”. Zajęcia zostały przeprowadzone w oparciu o scenariusz ”Lekcja 55-ABC animacji”, co okazało się strzałem w dziesiątkę. Do scenariusza są dołączone zadania aktywizujące pod wspólnym tytułem ,,Poszukiwanie właścicielki zaginionej właścicielki zaginionego kundelka”. Uczniowie w grupach pracowali nad odszyfrowaniem cyfr, które na koniec zostały połączone i utworzyły numer telefonu właścicielki psa. Różnorodny wybór zadań, od krzyżówek po wykreślanki, labirynty i elementy kodowania, sprawiły, że na lekcji każdy odnalazł swoją ulubioną formę pracy a same zajęcia wywołały dużo emocji i mocno zaangażowały uczniów do pracy.

Danuta Boczula, Zespół Szkolno-Przedszkolny w Ślęzakach

Relacja z lekcji w Zespole Szkół Ponadpodstawowych im. ks. J. St. Pasierba

25 listopada 2022 r. przeprowadzona została lekcja na temat “Od rzeczywistości do metafory współczesności – “Oj! Nie mogę się zatrzymać! Zbigniewa Rybczyńskiego w klasie IV technikum i w II klasie szkoły branżowej. Szczególnie owocny był pokaz filmu w szkole branżowej ponieważ wywołał żywą dyskusję dotyczącą problemów nurtujących młodzież.

Koordynator Agata Wajda-Tylek -Zespół Szkół Ponadpodstawowych im. ks. J. St. Pasierba w Żabnie

Relacja z listopadowej lekcji miesiaca w SP im. Jana Kochanowskiego

Uczniowie Szkoły Podstawowej im. Jana Kochanowskiego w Chęcinach z radością i niecierpliwością przystąpili do kolejnego etapu realizacji projektu Filmoteki Szkolnej i wzięli udział w zajęciach poświęconych filmowej opowieści. Burza mózgów przerodziła się w tornado pomysłów, które zaowocowało niezwykle ciekawymi spostrzeżeniami dotyczącymi cech opowiadania i opowiadacza. Choć temat drugich zajęć z cyklu wydawał się niełatwy dla młodych odbiorców sztuki filmowej, doskonale sobie z nim poradzili, stosując w praktyce to, czego się nauczyli – opowiadając w świadomy sposób przygotowane podczas pracy w grupach historie.

Koordynator: Justyna Ramiączek, Szkoła Podstawowa im. Jana Kochanowskiego w Chęcinach

Relacja z działań filmowych w ełckim CEM-ie

Listopadowa lekcja filmowa dotyczyła filmu Wojciecha Jerzego Hasa pt. „Rękopis znaleziony w Saragossie” – jednego z najbardziej znanych polskich filmów wszech czasów. Wystąpiła w nim cała plejada znanych i cenionych aktorów oraz aktorek. I chociaż ta trzygodzinna ekranizacja powieści Jana Potockiego o tym samym tytule powodowała i nadal powoduje różne reakcje odbiorców, to była i jest niezwykle cenna dla odbiorcy z moralizatorskiego punktu widzenia. Różne perypetie, jakie dotykają bohatera filmu, mają jemu pomóc w wyborze dalszej drogi życiowej. Jaki mógł być wybór i na czym miał polegać ? Hipotetyczne odpowiedzi na te pytania można znaleźć przeglądając kolejne slajdy prezentacji przygotowanej przez członków szkolnej grupy filmowej z ełckiego CEM-u. W/w film Hasa posiada wartości uniwersalne, z uwagi na to, że dotyka problemów współczesnego społeczeństwa, jak chociażby wybór właściwej drogi życiowej w przypadku młodego człowieka czy ucieczka z miejsc (państw) gdzie panuje bezprawie do miejsc (państw) gdzie obowiązuje i przestrzegana jest litera prawa.

Tuż przed 11 listopada czyli przed uroczystymi obchodami Narodowego Święta Niepodległości szkolna grupa filmowa przeprowadziła wśród swoich szkolnych kolegów i koleżanek quiz pt. „Celebryci II RP”. Dziesięć quizowych pytań dotyczyło filmu polskiego okresu dwudziestolecia międzywojennego. Była to doskonała okazja do popularyzacji wybranych filmów, w wielu przypadkach poznania aktorów i aktorek oraz szlagierów filmowych tamtego okresu. Było ciekawie, filmowo i muzycznie ale przede wszystkim inspirująco dla większej części uczestników quizu.
https://create.kahoot.it/share/celebryci-ii-rp/6cff2fa6-69be-4be2-a943-5f5bde6741b9 W dniach 5-6 listopada 2022 r. opiekun szkolnej grupy filmowej wziął udział w przeglądzie najciekawszych filmów z ostatniej edycji festiwalu w Oberhausen oraz brytyjskiego kina krótkometrażowego w ramach 21 CINEMAFORUM – Międzynarodowego Forum Filmów Krótkometrażowych – zorganizowanego przez Stowarzyszenie FILMFORUM w Warszawie. Oprócz możliwości obejrzenia najlepszych krótkich metraży świata była to również doskonała okazja do wzięcia udziału w spotkaniach z reżyserami niektórych z prezentowanych filmów (np. z Giulią Grandinetti twórczynią filmu „TRIA” czy z autorami filmu “STUFEED”). Największą wartością udziału w tym wydarzeniu była dla opiekuna szkolnej grupy filmowej możliwość zainspirowania się oraz poznania wielu szczegółów istotnych w pracy z młodzieżą w zakresie filmu. Wielką niespodzianką było spotkanie z inicjatorem i dyrektorem Ogólnopolskiego Festiwalu Polskiej Animacji O!PLA Piotrem Kardasem, z którym opiekun szkolnej grupy filmowej współpracuje już od kilku lat. 13 listopada 2022 r. opiekun szkolnej grupy filmowej wziął udział w projekcji filmu “Jazz Outsider”, która odbyła się w Ełckim Centrum Kultury. Otoczką tego wydarzenia był występ młodego artysty Jakuba Sharka, który wykonał kilka – jakże trudnych – utworów do niemych filmów. Po zakończeniu części oficjalnej, w kawiarence miało miejsce spotkanie z reżyserem w/w filmu, Panem Januszem Majewskim. Opiekun szkolnej grupy filmowej odpowiedział na pytanie konkursowe: Która scena w serialu Król zrobiła na Tobie największe wrażenie i dlaczego? i wygrał dwie bezpłatne wejściówki na Koncert Atanasa Valkova: Muzyka z serialu “Król” w ramach 20 edycji Warsaw Jewish Film Festival, który odbył się w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie. Wśród publiczności obecny był, m.in. reżyser serialu. Ostatni listopadowy wieczór członkowie szkolnej grupy filmowej spędzili w kinie. Od kierownictwa kina Planet Cinema w Ełku otrzymali 12 bezpłatnych wejściówek na wybrane przez siebie filmy. Tym razem były to polski filmy wprowadzające w klimat zbliżających się Świąt („ Święta inaczej” oraz „Listy do M. 5”).

Michałowska Krystyna – nauczyciel w ełckim CEM-ie, opiekun szkolnej grupy filmowej FANI KINA I FILMU

 

Listopadowa lekcja miesiąca Filmoteki Szkolnej w II LO w Krasnymstawie – „Akcja, fabuła, widowisko”

Uczniowie II Liceum Ogólnokształcącego im. C. K. Norwida w Krasnymstawie w listopadzie po raz kolejny uczestniczyli w lekcji miesiąca zaproponowanej przez Filmotekę Szkolną. Spotkania odbyły się w ramach zajęć z edukacji filmowej oraz Młodzieżowego Dyskusyjnego Klubu Filmowego „Iluzjon”. Warsztaty dla uczniów poprzedziło webinarium Filmoteki Szkolnej dla nauczycieli, które odbyło się 3 listopada 2022 r. Spotkanie on-line, dotyczące lekcji nr 38 pod tytułem „Akcja, fabuła, widowisko”, prowadziła po raz kolejny filmoznawczyni Filmoteki Szkolnej p. Kamila Kołacz – absolwentka Filmoznawstwa i Wiedzy o Nowych Mediach na Uniwersytecie Jagiellońskim.

14 i 21 listopada w Pracowni Filmoteki Szkolnej w II LO w Krasnymstawie odbyły się zajęcia z edukacji filmowej dla kl. III A, wprowadzające do zagadnienia: akcja, fabuła, widowisko. Na tych lekcjach przeanalizowane zostały materiały zamieszczone na stronie Filmoteki Szkolnej, dotyczące filmów zaproponowanych do analizy i interpretacji w listopadzie. Uczniowie otrzymali zadanie domowe polegające na obejrzeniu filmu: “Oj! Nie mogę się zatrzymać!” w reż. Zbigniewa Rybczyńskiego. 28 i 30 listopada uczniowie z kl. III A i II A na zajęciach z edukacji filmowej obejrzeli film Rybczyńskiego po raz kolejny i wypowiadali swoje opinie na jego temat. Przypomnieli także podstawowe pojęcia związane z językiem filmowym. Zapoznali się również z następującymi terminami – słowami kluczowymi: eksperyment filmowy, subiektywizm wizji, ujęcie, obraz filmowy, dźwięk, ruchy kamery, animacja, zdjęcia poklatkowe. Zastanawiali się, czy fabuła zawsze jest w filmie najważniejsza. Materiałem pomocniczym był scenariusz: Od rzeczywistości do metafory współczesności – „Oj! Nie mogę się zatrzymać!” w reż. Z. Rybczyńskiego, którego autorem jest Ewa Magdziarz. Uczniowie wysłuchali także komentarza filmoznawczego prof. Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej. W trakcie wykonywania ćwiczeń interpretacyjnych korzystali z broszury „Akcja, fabuła, widowisko”, znajdującej się na stronie Filmoteki. Określali motywy, symbole i środki filmowe, wypełniając karty pracy dołączone do scenariusza. Uczniowie interpretowali najciekawsze wg nich obrazy w filmie Rybczyńskiego i doszukiwali się ich metaforycznego sensu. Zwracali uwagę na plany filmowe, ruchy kamery czy montaż oraz określali funkcje środków filmowych zastosowanych przez reżysera. Analizowali również obrazy natury i miasta, zastanawiając się nad funkcją kolorów oraz dźwięków. Wykonane ćwiczenia interpretacyjne pomogły uczniom w odbiorze trudnego tekstu kultury, jakim jest film “Oj! Nie mogę się zatrzymać!” w reż. Zbigniewa Rybczyńskiego. Lekcje z Filmoteką przygotowują także do wykorzystania filmów jako kontekstów w edukacji szkolnej.

Tekst i zdjęcia: Ewa Magdziarz – nauczyciel edukacji filmowej w II LO w Krasnymstawie i opiekun MDKF „Iluzjon”

Od rzeczywistości do metafory rzeczywistości – zajęcia w IX LO w Lublinie

Martyna i Natalia – uczennice klasy 4dp – przygotowały prezentację i poprowadziły lekcję, wykorzystując film Zbigniewa Rybczyńskiego „Oj! Nie mogę się zatrzymać”. Dokonały analizy filmu, zwracając uwagę na pracę kamery, dźwięk oraz kolorystykę. W związku z tym, że film wymyka się jednoznacznej interpretacji, po wspólnym obejrzeniu Martyna I Natalia starały się tak moderować dyskusją, aby znaleźć jak najwięcej kontekstowych połączeń z literaturą współczesną, z „Ferdydurke”, „Dżumą” czy „Rokiem 1984”. Uczniowie wskazywali na podobieństwo pewnych sytuacji – alienację jednostki, zagubienie w świecie, brak relacji międzyludzkich, które prowadzą do katastrofy.  To były bardzo ciekawe i niezapomniane zajęcia.

Koordynator: Anna Walaszek, IX LO w Lublin

Francis Ford Coppola, Martin Scorsese i… „Rękopis znaleziony w Saragossie”

„Rękopis znaleziony w Saragossie” to film wyjątkowy i dziwny… „stylowa komedia kostiumowa, awanturniczy film «płaszcza i szpady», fantastyczna baśń”(cytat za Filmweb.pl) – trudno jednoznacznie zaklasyfikować film Wojciecha Jerzego Hasa. Z tego powodu uczniowie klasy 2B zastanawiali się podczas zajęć filmowych, do jakiego gatunku filmowego przyporządkować film Hasa, z kolei uczniowie klasy 4 – którzy mieli okazje oglądać, m.in. filmową adaptację „Lalki” Hasa skupili uwagę na elementach charakterystycznych dla autorskiego kina reżysera. Głównym motywem lekcji była dyskusja na temat „ponadczasowości” dzieła filmowego, które przekracza „wszelkie” granice. Chodziło o odniesienie do oceny takich sławnych reżyserów jak Scorsese i Coppola (Scorsese uważa „Rękopis znaleziony w Saragossie” za jeden z najlepszych filmów, jakie widział). Przy okazji  – uczniowie klasy 4 mogli porównać  kreacje Zbigniewa Cybulskiego, który wcielił się w postać  Alfonso van Wordena – to jedyna jego rola kostiumowa –  z rolami w filmach „Popiół i diament” oraz „Do widzenia do jutra”. Uzupełnieniem lekcji było wysłuchanie audycji „Rękopis znaleziony w Saragossie”. Audycja Ewy Ziemby z cyklu “Biesiada literacka”. (PR, 8.02.1996) [dostępny:]  https://player.polskieradio24.pl/kolejka oraz  „Kalejdoskop Polskiego Filmu” – autorski program Stanisława Janickiego krytyka filmowego.

Wojciech Szymański koordynator działań edukacyjno-filmowych; nauczyciel języka polskiego
w LO Nr I im. St. Staszica w Ostrowcu Świętokrzyskim