Relacja z otwartej lekcji w Zespole Szkół Podstawowych

Relacja z otwartej lekcji w ZSP w Żabnie

 

19 października 2022 r. w klasie IV-tej technikum ZSP w Żabnie została przeprowadzona lekcja na temat “Antonisz czyta Mickiewicza…”

Uczniowie z zainteresowaniem obejrzeli animację ale taka forma interpretacji narodowego arcydzieła okazała się dla nich niezrozumiała. Jestem jednak przekonana, że jeżeli uczniowie będą mieli możliwość oswojenia się z innymi awangardowymi przedstawieniami klasyki staną się bardziej otwarci na inność.

Dziękuję za umożliwienie obejrzenia interpretacji Antonisza.

Koordynator: Agata Wajda-Tylek, ZSP w Żabno

Relacja z październikowej otwartej lekcji w Szkoła Podstawowa nr 3

 

W dniu 25 października 2022 roku, w ramach zajęć rozwijających zainteresowania polonistyczne uczniów, przeprowadziłam godzinną lekcję na temat: ,,Antonisz czyta Mickiewicza, czyli epopeja narodowa w awangardowym wydaniu”. Grupa ósmoklasistów miała okazję powtórzyć wiadomości dotyczące lektury ,,Pan Tadeusz” oraz poznała odmienny sposób odczytania pomnikowego dzieła literackiego. Na początku zajęć omówiłam cechy i sposób powstawania filmu non camerowego, następnie krótko scharakteryzowałam twórczość J. J. Antonisza.

Uczniowie podjęli dyskusję na temat współczesnego odczytywania „Pana Tadeusza” A. Mickiewicza. Kolejnym etapem lekcji była próba porównania animowanej adaptacji filmowej z jej literackim pierwowzorem. Zwróciliśmy uwagę na elementy łączące adaptację z pierwowzorem literackim oraz różnice. Przyjrzeliśmy się elementom formalnym filmu. Po projekcji filmu omawialiśmy sposób przedstawiania świata Soplicowa i bohaterów.

Ósmoklasiści byli zaskoczeni formą przekazu dzieła, szybką zmianą obrazów, intensywną kolorystyką, wyrazistą muzyką, brakiem typowych nawiązań do epoki romantyzmu. Dyskutowali o tym, co sprawiło im trudność w odbiorze filmowego dzieła. Zaciekawiła ich technika powstawania filmu non camerowego. Pod koniec zajęć pracowali w grupach, wypełniając wspólnie kartę pracy, poświęconą analizie filmu, szczególnie pod kątem warstwy formalnej, czyli obrazu i dźwięku. Warsztaty filmowe były dla ósmoklasistów wspaniałą okazją do poszerzenia wiadomości na temat języka dzieła filmowego oraz inspiracją do własnych działań twórczych.

Beata Kalota, Szkoła Podstawowa nr 3 w Kołobrzegu

Relacja z otwartej lekcji w Szkole Podstawowej im. Jana Kochanowskiego w Chęcinach

Klasa 6b Szkoły Podstawowej im. Jana Kochanowskiego w Chęcinach z niecierpliwością przystąpiła do tegorocznego projektu Filmoteki Szkolnej, mając nadzieję na zgłębienie tajemnic sztuki filmowej, dużą dawkę nauki oraz przyjemności.

Klasowa przygoda z filmem rozpoczęła się projekcji filmu “Pan Tadeusz. Księga I. Gospodarstwo.” w reżyserii Juliana Antonisza. Uczniowie zapoznali się wcześniej z I. Księgą “Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza, by móc porównać swoje wyobrażenie opisanych w utworze zdarzeń z wizją reżysera. Uczniowie wzięli aktywny udział w części zajęć przeprowadzonej zgodnie z zamieszczonym na internetowej stronie Filmoteki Szkolnej scenariuszem. Ponadto szóstoklasiści spróbowali przenieść swoje wyobrażenie wybranych przez siebie scen z Księgi I. dzieła Mickiewicza na kartki papieru. Efekty były imponujące.

Koordynator: Justyna Ramiaczek, Szkoła Podstawowa im. Jana Kochanowskiego w Chęcinach

Sprawozdanie z lekcji w programie Filmoteka Szkolna

Szkoła Podstawowa im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego po raz pierwszy przystąpiła do programu Filmoteki Szkolnej. W zajęciach uczestniczą uczniowie klasy VIII b w ramach zajęć rozwijających.

Na początku uczniowie obejrzeli film Ojciec w reż. Jerzego Hoffmana z 1967 r. Początkowo sceptycznie nastawieni, coraz bardziej interesowali się fabułą. Następnie rozpoczęła się dyskusja, podczas której analizowali zachowania bohaterów filmu i porównywali je z czasami współczesnymi. Uczniowie stwierdzili, że mimo upływu tylu lat od powstania filmu, rodziny dziś są podobne: rodzice nie mają czasu dla dzieci, a te często wykorzystują i okłamują rodziców. Pytaniem kluczowym było: Dlaczego ważne są dobre relacje między dorastającymi dziećmi a rodzicami? W jaki sposób można poprawić wzajemne kontakty? Wnioski z lekcji zostały zapisane na tablicy.

Klasa VIII b pracowała wg scenariusza Filmoteki Szkolnej z lekcji 45 Rodzice i dzieci.

Koordynator: Monika Kiper

Relacja z październikowej “otwartej lekcji miesiąca” w PSP im. Ks. Kardynała Adama Kozłowieckiego

Uczniowie kl. VIII z PSP im. ks. Kardynała Adama Kozłowieckiego w Hucie Komorowskiej z zainteresowaniem skorzystali z propozycji październikowej “otwartej lekcji miesiąca” w ramach udziału w Ogólnopolskim Programie Edukacji Filmowej p.n. „Filmoteka Szkolna”. Podczas zajęć uczniowie podjęli próbę określenia celu zajęć z wykorzystaniem filmu i doszli do wniosku, że proponowane warsztaty są nie tyko bardzo ciekawe i inspirujące, ale mają także na celu m.in. rozwijanie wrażliwości poprzez środki wyrazu sztuki filmowej oraz wykorzystanie filmu jako narzędzia edukacyjnego, punktu wyjścia do dyskusji o literaturze, historii, czy źródła wiedzy o nauce i świecie.

Temat lekcji miesiąca „W kręgu tradycji romantycznej” okazał się bardzo interesujący i atrakcyjny dla sympatyków epoki romantyzmu. Zajęcia obejmowały obejrzenie filmu pt. „Lawa” reż. Tadeusza Konwickiego będącego całościowym spojrzeniem na romantyzm polski oraz jego znaczeniu dla historii naszego kraju oraz społeczeństwa i dla kultury polskiej. Produkcja wywołała żywą dyskusję wśród uczniów. Film dotyczył działalności polskich patriotów, poszczególne zdarzenia zostały przedstawiane w sposób aluzyjny i skojarzeniowy, akcja została wyposażona przez reżysera w niezwykle rozbudowaną metaforykę. Na uczniach silne wrażenie wywarły liczne epizody symboliczne, np. scena zmagania się orła białego ze stadem kruków, nieoczekiwane pojawienie się tajemniczego “czarnego jeźdźca” czy zstąpienie na ziemię pięknego anioła.

Uczniowie czekają niecierpliwie na kolejną lekcję miesiąca.

Październikowa lekcja otwarta Filmoteki Szkolnej w II LO w Krasnymstawie – „W kręgu tradycji romantycznej”

II Liceum Ogólnokształcące im. C. K. Norwida w Krasnymstawie współpracuje z Filmoteką Szkolną od 2009 r. i chętnie bierze udział w wielu przedsięwzięciach organizowanych przez Filmotekę. W tym roku szkolnym uczniowie kolejny raz zostali zgłoszeni się do programu i wzięli udział w lekcji miesiąca – „W kręgu tradycji romantycznej”. Warsztaty zostały zorganizowane w ramach lekcji z edukacji filmowej oraz spotkań Młodzieżowego Dyskusyjnego Klubu Filmowego „Iluzjon” działającego w II LO od 2000 r. Zajęcia dla uczniów przygotowała p. Ewa Magdziarz, która 6 października 2022 r. wzięła udział w webinarium Filmoteki Szkolnej „W kręgu tradycji romantycznej”. Spotkanie on-line dla nauczycieli prowadziła filmoznawczyni Filmoteki Szkolnej p. Kamila Kołacz – absolwentka Filmoznawstwa i Wiedzy o Nowych Mediach na Uniwersytecie Jagiellońskim.

10 i 12 października w Pracowni Filmoteki Szkolnej, działającej II LO w Krasnymstawie od 2014 r., odbyły się zajęcia z edukacji filmowej dla kl. III A i II A, wprowadzające do zagadnienia tradycji romantycznej w filmie. Na tych lekcjach przeanalizowane zostały materiały zamieszczone na stronie Filmoteki Szkolnej, dotyczące adaptacji utworów Adama Mickiewicza. Uczniowie otrzymali zadanie domowe polegające na obejrzeniu filmów: Pan Tadeusz. Księga I. Gospodarstwo Juliana Antonisza oraz Lawa Tadeusza Konwickiego. 19 i 24 października uczniowie na zajęciach z edukacji filmowej porównywali filmy z ich literackimi pierwowzorami. Materiałami pomocniczymi były scenariusze: Antonisz czyta Mickiewicza, czyli epopeja narodowa w awangardowym wydaniu. Rozmowa na temat filmu Pan Tadeusz. Księga I. Gospodarstwo W reż. J. J. Antonisza oraz Mickiewiczowskie Dziady w konfrontacji ze współczesnością. Dyskusja nad Lawą Tadeusza Konwickiego. W czasie spotkania MDKF „Iluzjon” (25 października) i edukacji filmowej 26 października uczniowie z kl. II A ponownie obejrzeli fragmenty Lawy dotyczące II i IV cz. Dziadów oraz debatowali na temat uwspółcześnionej przez reżysera wersji Mickiewiczowskiego dzieła. Zastanawiali się także, czy adaptacja filmowa dramatu romantycznego przybliża dzisiejszemu widzowi jego przesłanie. Wyznaczone osoby kierowały ożywioną dyskusją oraz oceniały jej uczestników. W czasie zajęć pomocne okazały się załączniki do scenariuszy – karty pracy, które pozwoliły na wskazanie modyfikacji względem pierwowzoru literackiego. Uczniowie wypowiadali się na temat osiągniętych efektów i wyrażali opinie dotyczące zmian wprowadzonych przez reżysera. Zostali także poproszeni, aby w domu uzupełnić karty pracy i uporządkować przemyślenia związane z filmowymi adaptacjami dzieł Adama Mickiewicza. Uczniom bardzo podobała się lekcja miesiąca Filmoteki Szkolnej, gdyż mieli okazję wzbogacić swoją wiedzę o kontekst filmowy dotyczący Pana Tadeusza i II cz. Dziadów” – lektur obowiązkowych ze szkoły podstawowej oraz IV cz. Dziadów – lektury uzupełniającej z liceum.

Zajęcia, zaproponowane przez Filmotekę Szkolną, pomagają uczniom w świadomym odbiorze tekstów kultury, jakimi są filmy. Pozwalają również wykorzystać wiedzę związaną z filmami w edukacji szkolnej.

Tekst i zdjęcia: Ewa Magdziarz – nauczyciel edukacji filmowej w II LO w Krasnymstawie i opiekun MDKF „Iluzjon”

 

Zespół Szkół nr 10 im. Bolesława Chrobrego w Koszalinie po raz pierwszy przystąpił do programu Filmoteki Szkolnej.

W zajęciach uczestniczyli uczniowie Technikum Samochodowego oraz Technikum Mechanicznego.

Uczniowie mieli okazję wziąć udział w warsztatach online poprowadzonych przez p. Mateusza Wiskulskiego pt. “Alfabet filmu. Wprowadzenie do wiedzy o kinie”. Uczestnicy warsztatów poznali proces powstawania filmu, rolę jaką pełnią plany filmowe oraz różne środki wyrazu filmowego. Uczniowie podczas warsztatów Filmoteki Szkolnej mieli możliwość wspólnie analizować i interpretować różne zjawiska kultury filmowej.

Celem zajęć naszego kółka teatralno – filmowego w tym roku było odbudowanie relacji rówieśniczych oraz zachęcenie uczniów do swobodnej wypowiedzi twórczej. Podczas zajęć uczniowie mogli spróbować swych sił w tworzeniu animacji poklatkowych, rozwijaniu umiejętności aktorskich oraz swobodnej wypowiedzi podczas recenzowania obejrzanych filmów.

Koordynator: Ewa Kromer

linki: Warsztaty filmowe – Zespół Szkół Samochodowych w Koszalinie

https://drive.google.com/drive/folders/1FIuLthae93wnWJXlpD-gBIUWyWWEo_P_?usp=sharing

IX Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Lublinie

Już po raz drugi wzięliśmy udział w ogólnopolskim programie Filmoteki Szkolnej. Oprócz zadań wynikających z grywalizacji (w której zajęliśmy II miejsce) –  uczniowie prowadzili zajęcia, wykorzystując filmy poszerzające kontekstowo zagadnienia omawiane na  lekcjach języka polskiego. Ponadto analiza wybranych scen filmowych uwzględniała rolę planów filmowych, muzyki, światła, symboli – wykorzystane filmy to m.in. „Wesele”, „Ziemia obiecana”, „Chłopi”, „Lawa”, „Brzezina”, „Syzyf”. W trakcie prowadzenia zajęć uczniowie korzystali z przygotowanych przez siebie prezentacji.

Uczniowie dwóch klas wzięli udział w warsztatach filmowych:

2 grudnia klasa 1 Dp wzięła udział w warsztatach, które poprowadził filmoznawca p. Mateusz Wiskulski. Uczniowie poznali przykładowe filmy znanych, wielokrotnie nagradzanych animatorów, nauczyli się rozróżniać różne techniki animacyjne. „ Na zajęciach mogliśmy poszerzyć swój zakres słownictwa, znaleźć skojarzenia do kluczowego słowa warsztatów – animacja. Oprócz tego dokonaliśmy analizy zwiastunów – wielokrotnie nagradzanych, również na festiwalach międzynarodowych – filmów „Mój Vincent”, „Zabij to i wyjedź z tego miasta”. Zwracaliśmy uwagę na budowę filmu, w jaki sposób powstał, jaką techniką animacji. Zszokował nas i zaciekawił film J. Antonisza na podstawie epopei „Pan Tadeusz”. Było to zupełnie nowe i niekonwencjonalne spojrzenie na ową lekturę. Warsztaty uważamy za udane, ponieważ zyskaliśmy dużą dawkę wiedzy o filmie i animacji. Mogliśmy aktywnie uczestniczyć w spotkaniu. Szkoda tylko, że odbyły się w wersji hybrydowej, a nie „na żywo” (Martyna i Wojtek z 1dp)

W kwietniu klasa 2cp uczestniczyła w warsztatach „Co trzeba słyszeć? Dźwięk i muzyka w filmie” prowadzonych przez filmoznawcę p. Piotra Wajdę, w ramach realizacji programu Filmoteki Szkolnej. Uczniowie, analizując różne sceny filmowe, odkryli, jak muzyka wpływa na wydźwięk sceny i w jaki sposób przesądzać może o odbiorze filmu przez widza.

W styczniu został zorganizowany pierwszy IX-ątkowy Wieczór Filmowy – czyli wspólne nocne oglądanie filmów, oraz Dzień postaci z bajek, filmów i seriali, podczas którego uczniowie na specjalnie przygotowanej ściance mogli robić zdjęcia w przebraniach.

Zuzanna Kalińska z 3 CP uzyskała tytuł laureata w VI edycji Olimpiady Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej.

Anna Walaszek

RELACJA Z REALIZACJI DZIAŁAŃ FILMOTEKI SZKOLNEJ W LO DLA MŁODZIEŻY CENTRUM EDUKACJI MUNDUROWEJ WSFIZ w EŁKU

22 września 2022 r. miało miejsce wspólne wyjście do kina Planet Cinema w Ełku na film “Orlęta. Grodno 39”, który stał się dodatkowo – oprócz tego, że materiałem do analizy – inspiracją do stworzenia plakatu oraz okazją do rozmowy na temat “Co niesie za sobą nagły wybuch wojny”. Kadeci wzięli udział w nietypowej dramie (pracując w grupach wypisywali na arkuszach swoje zamiary względem przyszłości; nagle ich pracę przerwała prowadząca rwąc arkusze). Pierwsze zdanie, jakie w tej sytuacji padło, było zdaniem kadetki i brzmiało: “Wojna zniszczyła moje marzenia i plany”. Dzięki odegranej scenie kadeci zrozumieli, że udział w wojnie, to nie zabawa, to nie przygoda, to nie możliwość zarobienia pieniędzy ale smutna rzeczywistość.

Październikowa relacja z przebiegu działań szkolnej grupy filmowej FANI KINA I FILMU funkcjonującej pod opieką Krystyny Michałowskiej:

1) 06.10.2022 r. opiekun grupy wziął udział w webinarium Filmoteki Szkolnej dotyczącym realizacji lekcji 31 czyli tematu “W kręgu tradycji romantycznej”.
2) Z 6 na 10 października 2022 r. miała miejsce w ełckim CEM-ie nocka filmowa, w ramach której członkowie szkolnej grupy filmowej oraz pasjonaci filmu obejrzeli m.in. “Prognozę pogody” w reż. Antoniego Krauze, “Nienormalnych” w reż. Jacka Bławuta czy “Jak być kochaną” w reż. Wojciecha Hasa. Projekcjom w/w filmów towarzyszyło słowo wstępne i analiza.
3) 20-23 października 2022 r. opiekun grupy uczestniczył w 32 Ogólnopolskiej Konferencji Filmoznawczej zorganizowanej w Uniejowie. Jej głównymi organizatorami byli: Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, Łódzkie Stowarzyszenie Edukacyjno-Kulturalne “VENAE ARTIS” oraz Łódzki Centralny Gabinet Edukacji Filmowej. Na 40 godzin dydaktycznych złożyły się wykłady, wystąpienia i analizy filmoznawcze przedstawiane przez wybitnych specjalistów z całego kraju (m.in.: dra hab. Piotra Sitarskiego (UŁ), dra hab. Marcina Adamczaka (UAM), dr hab. Nataszę Korczarowską-Różycką (UŁ), dra Piotra Pławuszewskiego (UAM), dra hab. Konrada Klejsę (UŁ), prof. dra hab. Piotra Zwierzchowskiego (UKW)), warsztaty close readingu, prowadzone przez dra hab. Piotra Sitarskiego (UŁ) i dra Sławomira Kalwinka (WFO, PWSFTviT), propozycje wykorzystania filmu podczas zajęć z młodzieżą (blok zajęć metodycznych wokół filmu Gdy diabeł mieszkał za miedzą (2022) Łukasza Dębskiego), pokazy filmowe: Orzeł. Ostatni patrol (2022) Jacka Bławuta, Wielka Droga (1946) Michała Waszyńskiego, Gdy diabeł mieszkał za miedzą (2022) Łukasza Dębskiego, Żeby nie było śladów (2021) Jana P. Matuszyńskiego, spotkania z twórcami filmowymi – Stanisławą Celińską, Jackiem Bławutem, studium przypadku – Łódź filmowa – Łódź sfilmowana, propozycje edukacyjne i filmowe – Kino Świat dla nauczycieli i uczniów, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, film, edukacja, archiwa.
4) Szkolna grupa filmowa FANI KINA I FILMU realizując lekcję 31, której temat brzmiał “W kręgu tradycji romantycznej”, wzięła udział w tzw. “burzy mózgów” i wspólnie stworzyła listę argumentów przemiawiających za aktualnością dziadów Adama Mickiewicza. Każdy z czterech zespołów (na jakie została podzielona grupa) podał dwa – najważniejsze zdaniem zespołu – argumenty, które zostały zebrane w jedną całość. Ponadto odbyła się debata z udziałem członków grupy. Jej teza brzmiała: Lawa Tadeusza Konwickiego uwspółcześnia i przybliża dzisiejszemu widzowi przesłanie Mickiewiczowskich Dziadów. Grupa “propozycji”, grupa “opozycji”, jak i pozostali uczestnicy debaty świetnie sobie z tym zadaniem poradzili.
5) 27-30.10.2022 r. opiekun grupy uczestniczył w III Ełckim Festiwalu Filmowym “KinoTerapia”. Wziął udział w pokazach filmowych: „Jesteś Bogiem”, „Zołza”, „Kraftówna w krainie czarów”, „Salto”, „Zaduszki” , „Ostatni dzień lata”. Ponadto aktywnie uczestniczył w spotkaniach z twórcami niektórych z nich.

Michałowska Krystyna – Liceum Ogólnokształcące dla Młodzieży Centrum Edukacji Mundurowej WSFIZ Ełk im. mjr. Władysława Raginisa

 

 

Sprawozdanie z programu Filmoteka Szkolna realizowanego przez Uczniów Liceum Ogólnokształcącego im. M. Kopernika w Sokółce w ciągu całego roku szkolnego 2021/2022

Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika w Zespole Szkół w Sokółce

Mickiewicza 11

16-100 Sokółka

woj. podlaskie

 

Tytuł: Akcja!

Opiekun projektu: mgr Małgorzata Kułakowska

Nauczyciel wspomagający: mgr Jolanta Zielenkiewicz

Uczestnicy projektu: uczniowie klasy IA i IC oraz zainteresowani tematyką filmową uczniowie z innych klas LO

Od początku nasze LO uczestniczy w różnych projektach i programach. Jednak ulubionym, cieszącym się największym zainteresowaniem projektem, w którym od kilku lat uczestniczymy regularnie, jest program “Filmoteka Szkolna”. Dlatego również w bieżącym roku szkolnym zarażaliśmy się filmowymi pasjami i emocjami. Relacje z działań zamieszczaliśmy na szkolnym Facebooku:

Zapraszam do zapoznania się z relacją z naszych  tegorocznych filmowych działań.

Niewątpliwie najważniejszymi wydarzeniami były dwukrotnie przeprowadzone warsztaty z Wędrującymi Filmoznawcami Filmoteki Szkolnej.

8 grudnia 2021r. młodzież spotkała się z filmoznawcą – panem Konradem Pronobisem i specjalistą ds. edukacji filmowej, koordynatorem projektu Filmoteka Szkolna – panem Krzysztofem Szewczykiem na warsztatach dotyczących filmu dokumentalnego.

Podczas warsztatów nasi licealiści poznali m.in. filmoznawcze definicje filmu dokumentalnego, podstawowe różnice między reportażem telewizyjnym a filmem dokumentalnym oraz rodzaje filmu dokumentalnego. Obejrzeli również fragmenty wybranych filmów dokumentalnych Marcela Łozińskiego i Krzysztofa Kieślowskiego. Uczniowie pracowali też w grupach, m.in. nad stworzeniem scenariusza filmu dokumentalnego w konwencji dokumentu kompilowanego o Marii Skłodowskiej-Curie i o Adamie Małyszu. Inne grupy miały przygotować szkic scenariusza filmu dokumentalnego w konwencji dokumentu edukacyjnego, czyli mającego charakter opowieści skonstruowanej w formie wizualnego podręcznika o Mikołaju Koperniku oraz szkic scenariusza filmu dokumentalnego w konwencji dokumentu opartego na wywiadach, czyli w konwencji tzw. „gadających głów” o Krzysztofie Pendereckim. Zadanie było trudne, ale nasi uczniowie świetnie sobie z nim poradzili i zyskali słowa uznania ze strony pana Konrada Pronobisa i pana Krzysztofa Szewczyka.

20 kwietnia 2022 r. po raz kolejny gościliśmy Wędrującego Filmoznawcę – panią Kamilę Kołacz, z którą podczas warsztatów uczyliśmy się analizować sceny filmowe. Najpierw uczniowie poznali definicję analizy i różnice między interpretacją a analizą. Pani K. Kołacz wskazała też m.in. elementy, które poddajemy analizie, przypomniała rodzaje planów filmowych i rodzaje narracji w filmie. Po wskazówkach teoretycznych uczniowie sprawdzili zdobytą wiedzę w praktyce, analizując w grupach wskazane sceny filmowe. A wszystko oczywiście pod czujnym okiem pani Kamili Kołacz. Nie zabrakło również elementów multimedialnych, które dodatkowo angażowały i uaktywniały uczniów.

Wiemy, że warsztaty z Wędrującym Filmoznawcą cieszą się ogromnym zainteresowaniem, co potwierdzają licznie napływające zgłoszenia szkół z całej Polski do udziału w nich. To duży sukces i ogromna satysfakcja, że w bieżącym roku szkolnym dwukrotnie udało się nam zakwalifikować na warsztaty z Wędrującym Filmoznawcą!

Uczestniczyliśmy też w warsztatach z Małgorzatą Goliszewską – artystką wizualną i multimedialną, fotografką, performerką, a także reżyserką filmów dokumentalnych (i eksperymentalnych), która w swoich licznych projektach krzyżuje różnorakie formy wypowiedzi artystycznej i przekracza granice sztuki.  Pokazywała swoje prace m. in. w Chinach, Tajlandii, Indonezji, Włoszech, Austrii i USA. Zadebiutowała filmem “Ubierz mnie” (który uczniowie przed warsztatami obejrzeli). Jest laureatką wielu nagród artystycznych i filmowych.

To właśnie Małgorzata Goliszewska 22 marca 2022 r. prowadziła online warsztaty filmowe, w których uczestniczyli uczniowie klasy I A i I C. Warsztaty dotyczyły głównie tworzenia filmów dokumentalnych. Uczniowie poznali m.in. uniwersalne zasady opowiadania historii, zasadę 5xW Arystotelesa, przypomnieli czym jest ekspozycja, sekwencja, temat oczywisty i uniwersalny, punkt ataku. Wspólnie z reżyserką zastanawiali się nad potrzebami tworzenia filmów dokumentalnych, wyborem bohaterów, punktem wyjścia, montażem. Obejrzeli też fragmenty najlepszych filmów dokumentalnych z ostatnich lat. Niektórzy uczniowie, zainspirowani przez p. M. Goliszewską, zobowiązali się do końca roku szkolnego przygotować własny film dokumentalny. Czekamy z niecierpliwością na efekty ich pracy.

Pod hasłem “Kino gatunków: horror” zorganizowaliśmy 30 czerwca 2022 r. całodniowe warsztaty filmowe. Prowadził je nasz absolwent, student Uniwersytetu Jagiellońskiego, pasjonat i miłośnik filmu – Szymon Stankiewicz. Najpierw przedstawił uczniom rys historyczny kina grozy, wskazał najstarsze i najciekawsze horrory oraz ich twórców. Odwołując się do publikacji Noela Carrolla omówił filozofię horroru, podkreślając paradoksy horroru zarówno w filmie, literaturze jak i w życiu człowieka. W trakcie warsztatów uczniowie obejrzeli nie tylko wskazane przez prowadzącego zajęcia fragmenty filmów, ilustrujące teoretyczne przygotowanie do odbioru horrorów, ale też dwa filmy w całości, które zostały następnie omówione. Uczniowie zauważyli, że horror, jako gatunek literacki i filmowy, a także rodzaj estetyki, jest w gruncie rzeczy tworem schematycznym, a skuteczność pewnych jego konwencji i sposobów oddziaływania na ludzkie emocje – wykalkulowana i sprawdzona w praktyce. Dlatego niesamowite bądź krwawe opowieści, choć wywołują strach i poczucie dyskomfortu, przez wieki nie tracą na popularności. A my, mimo wszystko, im ulegamy.
Grywalizacja – za udział w niej otrzymaliśmy od Zespołu Filmoteki Szkolnej nagrodę dla szkoły.

Uczestniczyliśmy w filmowym projekcie “Moja wspólnota, moje miejsce”, realizowanym w ramach programu “Szkoła twórczych praktyk”. Oglądaliśmy głównie filmy z platformy “Shortcut – małe historie, wielkie sprawy”, które były inspirującym punktem wyjścia do rozważań i działań filmowych związanych z odkrywaniem i poznawaniem lokalnych wspólnot. Projekt opierał się na europejskich filmach krótkometrażowych. Realizowany był m.in. przez CEO, przy wsparciu programu Unii Europejskiej, „Kreatywna Europa MEDIA”. Filmy, które zaproponowano w projekcie, zostały dobrane według klucza tematycznego stworzonego z myślą o kompetencjach, których dzisiejsza młodzież może najbardziej potrzebować wobec wyzwań współczesnej Europy. Dlatego też uczniowie oglądali filmy w ramach godzin wychowawczych i lekcji języka polskiego. Pracę z filmami ułatwiał pakiet nowoczesnych materiałów pomocniczych, zawierający komponenty edukacji o filmie i edukacji poprzez film oraz nagrane wskazówki Najbardziej uczniom podobał się nagrodzony Oscarem film Kristófa Deáka “Chór” i film “Tragiczna historia z happy endem”. Te filmy oraz film T. Czepiec “Superjednostka”, filmy “Rafa” i  “Słucham” inspirował uczniów do tworzenia własnych opowieści filmowych (w formie m.in. mastershota, wywiadu, eksperymentu) o lokalnych wspólnotach.
Inne nasze działania objęły:

16 uczniów, zainteresowanych filmem i szeroko rozumianymi mediami, uczestniczyło w VIII Olimpiadzie Wiedzy o Mediach. Do eliminacji centralnych zakwalifikowało się 9 uczniów (na 10 z okręgu podlaskiego). Najlepiej wypadła uczennica z klasy IIIB, która zajęła 4. miejsce i  uzyskała tytuł laureatki. Tytuł laureata uzyskali również trzej inni uczniowie, a tytuł finalisty dwaj kolejni. Wszyscy uzyskali indeksy na dziennikarstwo lub kierunek pokrewny na wybraną uczelnię spośród 16 najlepszych uczelni w kraju.

Udział w X ogólnopolskiej akcji “Żonkile”, w ramach której uczniowie obejrzeli m.in. film “Nie było żadnej nadziei. Powstanie w getcie warszawskim 1943”, ze wstępem i komentarzem Piotra Kowalika oraz wysłuchali fragm. “Zdążyć przed Panem Bogiem”, czytanych przez A. Seweryna, oraz reportażu Anny Bikont. Odbyliśmy też wirtualna wizytę w Muzeum Polin. A wszystko pod przewodnim motywem: miłość;
współpracę z kinem “Sokół” i miejskim DKF “Fantom”, w ramach której obejrzeliśmy różne filmy, m.in. film “Mistrz” w reż. M. Barczewskiego, czy “Nędzarz i madame” w reż. Witolda Ludwiga.  Projekcje filmowe poprzedzone były prelekcjami dr Tomasza Adamskiego. Uczniowie, często w towarzystwie rodziców lub dziadków, uczestniczyli też w popołudniowych projekcjach filmowych DKF ;
pracę nad filmikami promującymi poszczególne profile naszego LO (nadal w toku);
udział koordynatora projektu – M. Kułakowskiej – w comiesięcznych spotkaniach Wirtualnego Klubu Filmowego – prowadzonego przez panią Patrycję Paczyńską – Jasińską z CEO . Każdemu spotkaniu towarzyszyła projekcja nowego filmu krótkometrażowego, skrupulatnie przygotowana prelekcja, poszerzona o aspekty historii i analizy filmowej, dyskusja. Udział w spotkaniach pomogł dogłębniej zrozumieć przekaz twórców filmowych, wzmacniając zrozumienie języka mediów audiowizualnych i poczucie sprawczości w edukacji filmowej.
lekcje z filmem

W tym roku szkolnym obejrzeliśmy bardzo dużo filmów, bo do edukacji filmowej włączają się również inni nauczyciele. Oprócz tego, co zobaczyliśmy na dużym ekranie, czyli w naszym sokólskim kinie “Sokół”, na lekcjach oglądaliśmy m. in. “Schody”, “Troję”, “Katedrę”, “Dekalog”, “Lawę”, animowany filmik “Król Olch”, “Invention of love”, “Pana Tadeusza”, “Ferdydurke”, “Wesele”, “Lalkę”, “Madame Bovary”, “Annę Kareninę”, “Ludzi bezdomnych” i film dokumentalny “Robotnice”, “Chłopów”, “Przedwiośnie”, “Cudzoziemkę”, “Siedem kobiet w różnym wieku”, “Gadające głowy”, “Kadry pamięci”, “Portret własny”, “Dzieci Ireny Sendlerowej”, “Nie było żadnej nadziei”, “Zakochany Goethe”, “Zakochany Szekspir”, “Tristan i Izolda”, “Romeo i Julia”, “Przy torze kolejowym”, “Dżumę”, “Dziennik pisany pod wulkanem”, “Zbrodnię i karę” Dumały, film  Ł. Palkowskiego “Bogowie”, Baśnie polskie, “Męską sprawę”, “Jestem zły”, “Szczurołapa”, “Strukturę kryształu”, “Defiladę”, “Dyktatora”, “Dzieci Biesłanu”, filmy z serii Wielcy Malarze, Historia bez cenzury, Wielkie bitwy historii, II wojna światowa w kolorze, Historia w 5 minut, Stalin w kolorze i jeszcze wiele innych. Przy omawianiu filmów i wybranych z nich scen, korzystaliśmy często z materiałów zamieszczonych na stronie Filmoteki. A potem recenzowaliśmy, dyskutowaliśmy i spieraliśmy się. Czasami nasze dyskusje trwały naprawdę długo…

Podsumowanie

Edukacja o filmie i edukacja poprzez film to jedna ze skuteczniejszych metod docierania do współczesnego młodego człowieka. Nasi uczniowie chętnie uczestniczyli w lekcjach filmowych, które były odskocznią od szkolnej rutyny, a jednocześnie podejmowały problemy bliskie współczesnej młodzieży.

Nie mamy wątpliwości, że film jest skutecznym narzędziem pozwalającym w sposób atrakcyjny poruszać tematy ważne i kształcić w młodych ludziach kompetencje niezbędne do funkcjonowania we współczesnym świecie.

Za okazaną życzliwość, wszelką pomoc i wsparcie organizacyjne i merytoryczne w trakcie realizacji projektu – serdecznie w imieniu swoim i Uczniów – dziękujemy.

Do zobaczenia we wrześniu!

Szkolni koordynatorzy projektu: Małgorzata Kułakowska i Jolanta Zielenkiewicz

tel. 505 064 486 (M. Kułakowska)

LO im. M. Kopernika

Mickiewicza 11

16 – 100 Sokółka