Relacja z październikowej “otwartej lekcji” w PSP im. ks. Kardynała Adama Kozłowieckiego

Relacja z październikowej “otwartej lekcji miesiąca” w PSP im. Ks. Kardynała Adama Kozłowieckiego

Uczniowie kl. VIII z PSP im. ks. Kardynała Adama Kozłowieckiego w Hucie Komorowskiej z zainteresowaniem skorzystali z propozycji październikowej “otwartej lekcji miesiąca” w ramach udziału w Ogólnopolskim Programie Edukacji Filmowej p.n. „Filmoteka Szkolna”. Podczas zajęć uczniowie podjęli próbę określenia celu zajęć z wykorzystaniem filmu i doszli do wniosku, że proponowane warsztaty są nie tyko bardzo ciekawe i inspirujące, ale mają także na celu m.in. rozwijanie wrażliwości poprzez środki wyrazu sztuki filmowej oraz wykorzystanie filmu jako narzędzia edukacyjnego, punktu wyjścia do dyskusji o literaturze, historii, czy źródła wiedzy o nauce i świecie.

Temat lekcji miesiąca „W kręgu tradycji romantycznej” okazał się bardzo interesujący i atrakcyjny dla sympatyków epoki romantyzmu. Zajęcia obejmowały obejrzenie filmu pt. „Lawa” reż. Tadeusza Konwickiego będącego całościowym spojrzeniem na romantyzm polski oraz jego znaczeniu dla historii naszego kraju oraz społeczeństwa i dla kultury polskiej. Produkcja wywołała żywą dyskusję wśród uczniów. Film dotyczył działalności polskich patriotów, poszczególne zdarzenia zostały przedstawiane w sposób aluzyjny i skojarzeniowy, akcja została wyposażona przez reżysera w niezwykle rozbudowaną metaforykę. Na uczniach silne wrażenie wywarły liczne epizody symboliczne, np. scena zmagania się orła białego ze stadem kruków, nieoczekiwane pojawienie się tajemniczego “czarnego jeźdźca” czy zstąpienie na ziemię pięknego anioła.

Uczniowie czekają niecierpliwie na kolejną lekcję miesiąca.

Październikowa lekcja otwarta Filmoteki Szkolnej w II LO w Krasnymstawie – „W kręgu tradycji romantycznej”

II Liceum Ogólnokształcące im. C. K. Norwida w Krasnymstawie współpracuje z Filmoteką Szkolną od 2009 r. i chętnie bierze udział w wielu przedsięwzięciach organizowanych przez Filmotekę. W tym roku szkolnym uczniowie kolejny raz zostali zgłoszeni się do programu i wzięli udział w lekcji miesiąca – „W kręgu tradycji romantycznej”. Warsztaty zostały zorganizowane w ramach lekcji z edukacji filmowej oraz spotkań Młodzieżowego Dyskusyjnego Klubu Filmowego „Iluzjon” działającego w II LO od 2000 r. Zajęcia dla uczniów przygotowała p. Ewa Magdziarz, która 6 października 2022 r. wzięła udział w webinarium Filmoteki Szkolnej „W kręgu tradycji romantycznej”. Spotkanie on-line dla nauczycieli prowadziła filmoznawczyni Filmoteki Szkolnej p. Kamila Kołacz – absolwentka Filmoznawstwa i Wiedzy o Nowych Mediach na Uniwersytecie Jagiellońskim.

10 i 12 października w Pracowni Filmoteki Szkolnej, działającej II LO w Krasnymstawie od 2014 r., odbyły się zajęcia z edukacji filmowej dla kl. III A i II A, wprowadzające do zagadnienia tradycji romantycznej w filmie. Na tych lekcjach przeanalizowane zostały materiały zamieszczone na stronie Filmoteki Szkolnej, dotyczące adaptacji utworów Adama Mickiewicza. Uczniowie otrzymali zadanie domowe polegające na obejrzeniu filmów: Pan Tadeusz. Księga I. Gospodarstwo Juliana Antonisza oraz Lawa Tadeusza Konwickiego. 19 i 24 października uczniowie na zajęciach z edukacji filmowej porównywali filmy z ich literackimi pierwowzorami. Materiałami pomocniczymi były scenariusze: Antonisz czyta Mickiewicza, czyli epopeja narodowa w awangardowym wydaniu. Rozmowa na temat filmu Pan Tadeusz. Księga I. Gospodarstwo W reż. J. J. Antonisza oraz Mickiewiczowskie Dziady w konfrontacji ze współczesnością. Dyskusja nad Lawą Tadeusza Konwickiego. W czasie spotkania MDKF „Iluzjon” (25 października) i edukacji filmowej 26 października uczniowie z kl. II A ponownie obejrzeli fragmenty Lawy dotyczące II i IV cz. Dziadów oraz debatowali na temat uwspółcześnionej przez reżysera wersji Mickiewiczowskiego dzieła. Zastanawiali się także, czy adaptacja filmowa dramatu romantycznego przybliża dzisiejszemu widzowi jego przesłanie. Wyznaczone osoby kierowały ożywioną dyskusją oraz oceniały jej uczestników. W czasie zajęć pomocne okazały się załączniki do scenariuszy – karty pracy, które pozwoliły na wskazanie modyfikacji względem pierwowzoru literackiego. Uczniowie wypowiadali się na temat osiągniętych efektów i wyrażali opinie dotyczące zmian wprowadzonych przez reżysera. Zostali także poproszeni, aby w domu uzupełnić karty pracy i uporządkować przemyślenia związane z filmowymi adaptacjami dzieł Adama Mickiewicza. Uczniom bardzo podobała się lekcja miesiąca Filmoteki Szkolnej, gdyż mieli okazję wzbogacić swoją wiedzę o kontekst filmowy dotyczący Pana Tadeusza i II cz. Dziadów” – lektur obowiązkowych ze szkoły podstawowej oraz IV cz. Dziadów – lektury uzupełniającej z liceum.

Zajęcia, zaproponowane przez Filmotekę Szkolną, pomagają uczniom w świadomym odbiorze tekstów kultury, jakimi są filmy. Pozwalają również wykorzystać wiedzę związaną z filmami w edukacji szkolnej.

Tekst i zdjęcia: Ewa Magdziarz – nauczyciel edukacji filmowej w II LO w Krasnymstawie i opiekun MDKF „Iluzjon”

 

Bohaterem listopadowego przeglądu z cyklu Dziś są twoje urodziny jest Zbigniew Cybulski! Tym razem w programie znalazło się aż pięć filmów z jednym z najsłynniejszych polskich aktorów. Do widzenia, do jutra…, Janusza Morgensterna, Milczenie Kazimierza Kutza, Zbrodniarz i panna Janusza Nasfetera, Rękopis znaleziony w Saragossie Wojciecha Jerzego Hasa i Sam pośród miasta Haliny Bielińskiej dostępne od 1 do 30 listopada na darmowej platformie VOD Ninateka.pl.

 

Zbigniew Cybulski

 

Aktor filmowy i teatralny zwany polskim Jamesem Deanem, ikona kina powojennego. Od debiutu filmowego w Pokoleniu (1955) Andrzej Wajdy Cybulski wystąpił w ponad trzydziestu produkcjach, w tym także zagranicznych, takich jak Lalka, (1962, reż. Jaques Baratier), Kochać (1964, reż. Jörn Donner) i Miłość dwudziestolatków (1962, reż. Jacques Truffaut, Renzo Rossellini, Marcel Ophüls, Shintarô Ishihara). Gwiazdor zdobył sławę na całym świecie, a legenda artysty niepokornego przylgnęła do niego na trwałe. Sylwetka przedwcześnie zmarłego aktora owiana została aurą tajemnicy. Jak powiedział o nim Kazimierz Kutz: „Jestem prawie pewny, że nie przekazał nam najważniejszego szczegółu, który w konsekwencji uczynił go takim, jakim go pamiętamy. Ciążyło nad nim jakieś przekleństwo, które było fundamentem jego nieprzeciętności” (D. Karaś, Cybulski: podwójne salto, Wydawnictwo Znak, Kraków 2016, s. 63).

W ramach cyklu pokażemy:

Do widzenia, do jutra…, reż. Janusz Morgenstern, Polska, 1960, 80 min
Milczenie, reż. Kazimierz Kutz, Polska, 1963, 95 min
Zbrodniarz i panna, reż. Janusz Nasfeter, Polska, 1963, 80 min
Rękopis znaleziony w Saragossie, reż. Wojciech Jerzy Has, Polska, 1964, 177 min
Sam pośród miasta, reż. Halina Bielińska, Polska, 1965, 74 min

Filmy dostępne będą między 1.11, godz. 20:00 a 30.11, godz. 20:00.

Opisy filmów:

Do widzenia, do jutra…, reż. Janusz Morgenstern, Polska, 1960, 80 min

Trójmiasto, lato 1959. Jacek, lider studenckiego teatrzyku na Wybrzeżu wspomina ubiegłe lato i spotkanie z piękną Margueritte, córką francuskiego konsula. Oprawa plastyczna i nowatorska – jak na owe czasy – dramaturgia pozwalały na zastąpienie szarej, polskiej rzeczywistości jej w pełni wykreowaną iluzją – Gdańsk przypominał raczej śródziemnomorski kurort, po którego ulicach jeździły ekskluzywne samochody, studenci spędzali czas na psotach, miłościach i dancingach, słuchali jazzu, pili wódkę, angażowali się w awangardowe przedsięwzięcia artystyczne (teatr, wystawa nowoczesnego malarstwa), grywali w elitarnego wtedy tenisa, rozmawiali w obcych językach. Świat Morgensterna to świat bez przeszłości (znakiem wojny pozostaje co najwyżej nawiązująca do Popiołu i diamentu scena w kościele czy epizod Pawlikowskiego – niby przywołującego do walki swego podkomendnego, Cybulskiego), ale też bez teraźniejszości, bez komunizmu i Gomułki. Być może melancholijny nastrój Do widzenia, do jutra podkreślał rozczarowania, kończył okres popaździernikowej odwilży (filmowy teatrzyk przeżywał przecież finansowe kłopoty, stał przed widmem zamknięcia).

Milczenie, reż. Kazimierz Kutz, Polska 1963, 95 min

W wyniku głupiego żartu Stach zostaje posądzony przez mieszkańców miasteczka o zamach na życie ich proboszcza. Kiedy chłopak traci wzrok wskutek wybuchu niewypału, wszyscy biorą to za karę Bożą. Proboszcz, starszy człowiek, pytany o wydarzenie milczy, choć zdaje sobie sprawę z niewinności chłopca. Stach znajduje oparcie jedynie u pielęgniarki Kazi, która pomaga mu odzyskać wiarę w siebie.

Zbrodniarz i panna, reż. Janusz Nasfeter, Polska 1963, 80 min

Film kryminalny na podstawie scenariusz mistrza gatunku w literaturze, Macieja Słomczyńskiego. Małgorzata Makowska, kasjerka w banku, jako jedyna ocalała z napadu na konwój jest także jedyną osobą, która może rozpoznać sprawcę. Zmienia wygląd i razem z kapitanem milicji, Janem Ziętkiem, wyjeżdża do Międzyzdrojów, gdzie może przebywać zbrodniarz. Między oficerem i jego podopieczną rodzi się uczucie. Wraz z przybyciem kolejnych gości dziewczynie grozi coraz większe niebezpieczeństwo. Dochodzi do kolejnej zbrodni…

Rękopis znaleziony w Saragossie, reż. Wojciech Jerzy Has, Polska 1964, 177 min

Przedziwne perypetie Alfonsa van Wordena podczas jego podróży do Hiszpanii, gdzie ma objąć służbę w gwardii walońskiej, są okazją do opowiadania – przez spotykane przez niego postaci – kolejnych intrygujących historii. Jedna opowieść zazębia się z drugą, jak w romansie szkatułkowym. A na koniec wszystko okazuje się grą, ukartowaną, by poddać próbie męstwo van Wordena. Tajemniczy rękopis, w którym spisano jego losy, co i raz pojawia się w tle.

Film jest adaptacją powieści Jana Potockiego napisanej w języku francuskim i podobnie jak pierwowzór literacki ma konstrukcję szkatułkową. To „jeden z najdziwniejszych filmów polskiego kina lat 60. XX wieku, do dziś intrygujący znawców i miłośników, uznawany za jedno z arcydzieł kinematografii światowej, otoczony nawet swoistym kultem. […]

Fantastyczna proza XVIII-wiecznego pisarza i myśliciela Jana Nepomucena Potockiego, utrzymana w konwencji romansu szkatułkowego, w którym każda kolejna opowieść wywodzi się z poprzedniej (niezrównanym prototypem są Baśnie z 1001 nocy), stała się pożywką dla wizjonerskiej wyobraźni reżysera. To świat alegorii i symboliki, magii i filozoficznych dociekań, relatywizmu poznawczego, gdzie nic nie jest takie, jakie się wydaje, i rozpaczliwych usiłowań rozumu, by pojąć to, co niepoznawalne. Tajemnej wiedzy ukrytej w kabale i oświeceniowego racjonalizmu. A wszystko to przyobleczone w kostium awanturniczej opowiastki z gatunku płaszcza i szpady czy fantastycznej historii o nawiedzonej karczmie i duchach”.

Sam pośród miasta, reż. Halina Bielińska, Polska 1965, 74 min

Inżynier Konrad Ferenc wyjeżdża na 2-letni kontrakt do Iraku. Jego lot zostaje jednak odwołany, poleci dopiero nazajutrz. Mężczyzna musi więc wypełnić czymś czas, a ponieważ wynajął swoje mieszkanie krewnym – wędruje po Warszawie, odwiedzając znajomych i spotykając nieznajomych, wstępuje do knajp, mija miejsca pamięci. Myślami wciąż wraca do ostatniej rozmowy z Ewą, kobietą, z którą od niemal dwóch lat jest związany, a jednak nie chciał, by odprowadziła go na lotnisko…

______________________

DZIŚ SĄ TWOJE URODZINY

Cykl pozwala przypomnieć i uhonorować artystów, pełniących różne role przy produkcji filmu. W programie znajdują się filmy związane z postaciami różnorodnych twórców filmowych, m.in. reżyserów, aktorów, scenografów czy kompozytorów.

www.ninateka.pl

Uruchomiliśmy rejestrację na VII edycję Olimpiady Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej!
Tegorocznym tematem przewodnim jest „Między filmem dokumentalnym a fabułą ”. Na laureatów czeka wiele atrakcyjnych nagród, m.in. indeksy na uczelnie wyższe, akredytacje na festiwale.
W celu dokonania zapisu na Olimpiadę zapraszamy na stronę FINA oraz zakładki – Formularz zgłoszeniowy 

Czekamy na Wasze zgłoszenia!

Harmonogram konkursu:
10.10.2022 – 10.11.2022 – rejestracja Komisji Szkolnych i Uczestników
21.11.2022 – I Etap Olimpiady – test online organizowany w szkołach
09.01.2023 – II Etap Olimpiady – ostateczny termin wpłynięcia zadania projektowego, wykonywanego przez uczestników w domu
13.01.2023 – II Etap Olimpiady – test online w Komitetach Okręgowych
23-24.03.2023 – III Etap Olimpiady (online) – napisanie pracy pisemnej, odpowiedź na pytania komisji konkursowej,
1.04.2023 (sobota) – wywiady z Gośćmi Specjalnymi – przeprowadzenie wywiadu z gościem specjalnym oraz jego redakcja

Formularz rejestracyjny oraz więcej informacji

Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda&Anima jest najstarszym w Polsce festiwalem filmowym konfrontującym osiągnięcia studentów szkół filmowych i artystycznych z całego świata oraz dorobek twórców animacji artystycznej – zarówno profesjonalistów, studentów, jak i realizatorów niezależnych. Centralnym, corocznym punktem imprezy są dwa tytułowe konkursy, w ramach których przyznaje się: w rywalizacji studenckiej obejmującej etiudy fabularne i dokumentalne – Złote, Srebrne i Brązowe Dinozaury oraz Specjalnego Złotego Dinozaura dla najlepszej szkoły filmowej festiwalu, zaś w rywalizacji twórców animacji – Złote, Srebrne i Brązowe Jabberwocky i dodatkowo Specjalnego Złotego Jabberwocky’ego dla najlepszej animowanej, studenckiej etiudy festiwalu. Rokrocznie wręczana jest też nagroda Specjalnego Złotego Dinozaura dla wybitnego pedagoga i zarazem czynnego, odnoszącego artystyczne sukcesy twórcy. Od wielu lat, po zakończeniu festiwalu, organizowane są prezentacje filmów nagrodzonych w kraju i za granicą w ramach imprezy Objazdowa Etiuda&Anima.

Od początku istnienia festiwalu główne punkty imprezy otoczone są bogatym programem wydarzeń towarzyszących. W trakcie ostatnich edycji stanowią one przede wszystkim okazję do spotkań ze światowej klasy artystami animacji i z najciekawszymi zjawiskami z tej dziedziny twórczości. W ramach imprez pozakonkursowych widzowie mogą przypomnieć sobie także ciekawe zjawiska filmowe z przeszłości kina, zwłaszcza animacji i dokumentu, a także zapoznać się z nie docierającymi do kin i rzadko tylko dostępnymi na odbywających się w Polsce festiwalach, współczesnymi filmami krótkimi i długometrażowymi filmami animowanymi.

Festiwal śledzi karierę uczestniczących w nim studentów, systematycznie prezentując kolejne osiągnięcia, w tym zwłaszcza pełnometrażowe filmy dawnych uczestników i laureatów. Do najbardziej znanych i cenionych twórców filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych, którzy debiutowali na krakowskiej imprezie w ciągu minionych dekad należą: Saša Gedeon, Bohdan Slama, Roman Vavra, Mark Najbrt, Julia Loktev, Aurel Klimt, Janez Lapajne, Tomáš Barina, Ülo Pikkov, Piotr Szczepański, Bert Gottschalk, Vaclav Švankmajer, Kim Hee-Jung, Denijal Hasanović, Groó Diana, Palfi György, Michal Struss, Leszek Dawid, Marcin Wrona, Bartek Konopka, Jonas Geirnaert, Filip Marczewski, Anna Kazejak, Agnes Kocsis, Agnieszka Smoczyńska, Grzegorz Muskała, Milagros Mumenthaler, Tomasz Jurkiewicz, Thierry Palladino, Rafał Skalski i Viera Čákanyová. Jest wśród nich także Florian Gallenberger, laureat Oscara (2001) za „Quiero Ser” – film wcześniej prezentowany na 7 MFF Etiuda w 2000 r.

Ciągle ewoluujący Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda&Anima w ostatnim okresie otwiera się na twórczość z obszaru nowych mediów i innych dziedzin sztuki. Równocześnie festiwal rozszerza pole swojego oddziaływania poprzez wymianę programową z innymi, zwłaszcza zagranicznymi imprezami filmowymi i prezentację w wielu krajach świata zainicjowanych w ramach programu kulturalnego Polskiej Prezydencji 2011, cykli Polska Szkoła Animacji, jej satelici i kontynuatorzy oraz Polska Szkoła Animacji – następne pokolenia, jak również poprzez przygotowywanie corocznej, wakacyjnej imprezy plenerowej Krakow Summer Animation Days, w niepowtarzalnej architektonicznej oprawie Małego Rynku oraz Wawelu w Krakowie.

Festiwal odbędzie sie w terminie: 21.11.2023-26.11.2023 r.
Wiecej: https://etiudaandanima.pl/

American Film Festival

festiwal filmowy, którego pierwsza edycja odbyła się w dniach 20-24 października 2010 we Wrocławiu. Organizatorem festiwalu jest Stowarzyszenie Nowe Horyzonty. Festiwal jest współfinansowany przez Gminę Wrocław i Ambasadę Stanów Zjednoczonych. AFF przedstawia wszystkie oblicza amerykańskiego kina: zarówno dzieła uznanych mistrzów, jak i twórców niezależnych, dokumenty, fabuły i filmy eksperymentalne, podzielone na kilkanaście sekcji. Festiwal pokazuje amerykańską klasykę oraz filmy młodych, nieznanych jeszcze reżyserów zza oceanu. Polski Instytut Sztuki Filmowej nominował wrocławski festiwal w 2015 roku do swoich nagród w kategorii Krajowe wydarzenie filmowe, zaś amerykański magazyn filmowy MovieMaker umieścił AFF na liście „25 Coolest Film Festivals”.

Festiwal ma dwie premierowe sekcje konkursowe: Spectrum, prezentującą filmy fabularne oraz dokumentalną – American Docs. Zwycięskie filmy wybiera publiczność, a nagrody to, odpowiednio – 10 i 5 tysięcy dolarów, ufundowane przez bank BNY Mellon. W ramach AFF wręczana jest też honorowa nagroda dla wybitnego twórcy kina niezależnego – Indie Star Award. Jej laureatami byli: Todd Solondz, Jerry Schatzberg, Christine Vachon, Whit Stillman, Hal Hartley oraz David Gordon Green.

Od drugiej edycji festiwalu w 2011 pokazom filmowym towarzyszą także branżowe spotkania koprodukcyjne US in Progress (wcześniej Gotham In Progress). Wydarzenie ma na celu ułatwienie kontaktów i rozwinięcie relacji zawodowych polskiej i europejskiej branży filmowej z młodymi, niezależnymi twórcami ze Stanów Zjednoczonych. W ramach programu (na zamkniętych pokazach w obecności twórców i producentów) pokazywane są projekty niezależnych amerykańskich filmów fabularnych i pełnometrażowych w ostatnich stadiach montażu. Jury złożone z partnerów projektu wybiera filmy, które otrzymują nagrody o łącznej wartości 40 tysięcy euro w postaci usług postprodukcyjnych dźwięku i obrazu oferowanych przez polskie studia i firmy.

American Film Festival odbędzie sie we Wrocławiu w terminie: 07-12.11.2023 r.

Więcej: https://www.americanfilmfestival.pl/

W połowie października po raz czternasty odbędzie się jedyny festiwal filmów fabularnych w Łodzi. 

Festiwal Kamera Akcja to wydarzenie dla kinomanów, w którym mówienie i pisanie o kinie jest równie ważne, jak jego tworzenie. Cztery dni seansów, dyskusji, warsztatów w Szkole Filmowej w Łodzi oraz cztery dni online.

Festiwal Kamera Akcja został powołany do życia w 2010 roku. Wydarzenie powstało z czystej miłości do kina. Projekt stał się jedynym w Europie festiwalem poświęconym krytyce filmowej. Jest zarazem miejscem spotkań i rozmów wokół kina, przyciągającym do siebie ludzi myślących filmem, jednocześnie nie wykluczającego żadnego głosu z udziału w dyskusji.

Z roku na rok FKA gromadzi coraz większą rzeszę widzów i miłośników kina, którzy traktowani są jako partnerzy w dyskusji z krytykami i twórcami. Nie da się ukryć, że to właśnie dyskusja jest jednym z kluczowych elementów festiwalu. Misją FKA jest przełamywanie barier na poziomie języka i wiedzy filmowej poprzez nawiązywanie wzajemnych relacji między różnymi grupami skupionymi wokół kinematografii. Celem Festiwalu jest popularyzacja swobodnej wymiany myśli bez ostrego podziału na znawców i laików.

Kamerę Akcję tworzą osoby posiadające bogate doświadczenie związane z organizacją wydarzeń filmowych. Ponad 10-letnia tradycja festiwalu oraz zanikająca granica pomiędzy profesjonalnym wykonywaniem zawodu krytyka a aktywnym uczestnictwem w kulturze filmowej, siłą rzeczy wpłynęły na rozwój i ewolucję festiwalu. Kamera Akcja otwiera się na szerokie podejście w rozumienie kultury audiowizualnej.

Konkurs Krytyk Pisze, Konkurs Krytyk Mówi oraz Międzynarodowy Konkurs Authors Spotlight umożliwiają debiutantom i początkującym twórcom postawienie pierwszych kroków w świecie audiowizualnym.

Od kilku lat FKA poszerza swoją działalność o projekty edukacyjne, których głównym celem jest upowszechnianie kultury filmowej wśród Łodzian, w tym podtrzymywanie pamięci o zapomnianych tradycjach Łodzi jako kolebki polskiej myśli krytyczno-filmowej i miejscu rozwoju powojennej produkcji. Do tej pory Fundacja zrealizowała m.in. Akademię Animatorów Kultury, Akcję Edukację, Święto Łodzi Filmowej. 75 lat historii kina, Wielki test o Łodzi Filmowej oraz Nowe Horyzonty: Kamera Akcja. Działania Festiwalu stanowią jedyną w swoim rodzaju propozycję interdyscyplinarnego i innowacyjnego programu dla miłośników kina.

 

Więcej na stronie: https://kameraakcja.com.pl/

 

Festiwal NNW to wyjątkowe wydarzenie na filmowej mapie Europy kierowane do twórców oraz środowisk interesujących się historią. To miejsce, gdzie nie tylko można obejrzeć historię na ekranie, ale gdzie można o filmach i historii dyskutować, uczestniczyć w wydarzeniach specjalnych i spotkaniach ze świadkami historii.

Co roku, w ciągu czterech festiwalowych dni, prezentowanych jest blisko sto produkcji filmowych – kina światowego, europejskiego i polskiego – ukazujących różne drogi do wolności, zarówno narodów jak i indywidualnej wolności każdego człowieka.

Festiwal NNW to także znaczące wydarzenia branżowe oferujące Master Classy, Pitching Forum, Case Study, Sesje Q and A, warsztaty.

Dopełnieniem programu Festiwalu w Gdyni są co roku bogate oferty koncertów, widowisk plenerowych, spektakli teatralnych, wernisaży, wystaw, paneli dyskusyjnych, promocji książek, spotkań z bohaterami.

Festiwal NNW jest bezpłatny i otwarty dla każdego.

XIV Festiwal Filmowy NNW odbędzie się w dniach 27-30 września  2023 roku.
Więcej informacji na stronie.

Festiwal Polskich Filmów Fabularnych to jedna z najstarszych imprez filmowych w Europie, promująca na tak wielką skalę rodzimą kinematografię. Istnieje od 1974 roku, do roku 1986 FPFF organizowany był w Gdańsku, następnie jego siedzibą stała się Gdynia, a centrum festiwalowym – Teatr Muzyczny im. Danuty Baduszkowej.

Co roku widzowie FPFF – bardzo często jako pierwsi w Polsce – mogą zapoznać się z najnowszymi polskimi produkcjami. O statuetkę Złotych i Srebrnych Lwów a także szereg nagród indywidualnych rywalizują najciekawsze rodzime filmy, premiery, debiuty i laureaci na międzynarodowych festiwalach filmowych.

Obecnie na program Festiwalu składają się trzy sekcje konkursowe – Konkurs Główny, Konkurs Filmów Krótkometrażowych i Konkurs Filmów Mikrobudżetowych – oraz liczne sekcje pozakonkursowe i wydarzenia towarzyszące. Do stałych sekcji należą m.​in. „Czysta Klasyka” – przegląd polskich filmów zrekonstruowanych cyfrowo, „Polonica” – pokazy zagranicznych produkcji zrealizowanych z udziałem polskich twórców, niezwykle popularna, bogata w programy edukacyjne „Gdynia Dzieciom” czy sekcje tematyczne organizowane z udziałem partnerów Festiwalu. Co roku na Festiwalu wręczana jest nagroda Platynowych Lwów za dorobek życia i osiągnięcia artystyczne.

Festiwal pozwala na otwartą konfrontację dzieła filmowego z widownią, obserwatorami i uczestnikami życia filmowego oraz dziennikarzami. Imprezę co roku odwiedza ok. 2000 profesjonalistów. Do Gdyni przybywają polscy i międzynarodowi goście: twórcy filmowi, aktorzy, producenci, programatorzy festiwali. Jest to najważniejsza polska impreza filmowa, stąd duża część wydarzeń towarzyszących, jak fora, konferencje, prezentacje czy warsztaty adresowane są do tej grupy uczestników. Z roku na rok, ze względu na rozwój infrastruktury i zwiększającą się popularność imprezy, wzrasta liczba publiczności: w projekcjach, spotkaniach i innych wydarzeniach w 2018 roku uczestniczyło 75 000 widzów. Nabiera znaczenia także edukacyjna rola Festiwalu, w którym coraz chętniej biorą udział studenci i uczniowie, zainteresowani pogłębieniem swojej wiedzy i czynnym uczestnictwem w kulturze.

Festiwal Polskich Filmów Fabularnych powstał w latach 70. z inicjatywy gdańskiego środowiska Dyskusyjnego Klubu Filmowego „Żak” oraz Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Obecnie jego producentem jest Pomorska Fundacja Filmowa w Gdyni, a organizatorami Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Miasto Gdynia, Samorząd Województwa Pomorskiego, Stowarzyszenie Filmowców Polskich. W organizację imprezy włącza się rokrocznie kilkadziesiąt instytucji, sponsorów i patronów medialnych. Szczególne znaczenie ma związek Festiwalu z Gdynią – FPFF jest jednym z najważniejszych wydarzeń w życiu miasta, w sposób istotny wpływającym na jego rozwój i wizerunek.

Festiwal w Gdyni jest najważniejszą polską imprezą filmową, posiadającą status narodowego festiwalu filmowego, która w wyrazisty w sposób przyczynia się do upowszechniania kultury filmowej, promocji polskiego dorobku filmowego i ugruntowania pozycji i odbioru rodzimej kinematografii.

Więcej o 47 FPFF na stronie

Zespół Szkół nr 10 im. Bolesława Chrobrego w Koszalinie po raz pierwszy przystąpił do programu Filmoteki Szkolnej.

W zajęciach uczestniczyli uczniowie Technikum Samochodowego oraz Technikum Mechanicznego.

Uczniowie mieli okazję wziąć udział w warsztatach online poprowadzonych przez p. Mateusza Wiskulskiego pt. “Alfabet filmu. Wprowadzenie do wiedzy o kinie”. Uczestnicy warsztatów poznali proces powstawania filmu, rolę jaką pełnią plany filmowe oraz różne środki wyrazu filmowego. Uczniowie podczas warsztatów Filmoteki Szkolnej mieli możliwość wspólnie analizować i interpretować różne zjawiska kultury filmowej.

Celem zajęć naszego kółka teatralno – filmowego w tym roku było odbudowanie relacji rówieśniczych oraz zachęcenie uczniów do swobodnej wypowiedzi twórczej. Podczas zajęć uczniowie mogli spróbować swych sił w tworzeniu animacji poklatkowych, rozwijaniu umiejętności aktorskich oraz swobodnej wypowiedzi podczas recenzowania obejrzanych filmów.

Koordynator: Ewa Kromer

linki: Warsztaty filmowe – Zespół Szkół Samochodowych w Koszalinie

https://drive.google.com/drive/folders/1FIuLthae93wnWJXlpD-gBIUWyWWEo_P_?usp=sharing