GDAŃSK ’82. FESTIWAL, KTÓRY SIĘ NIE ODBYŁ | KINO ILUZJON | 3-9 WRZEŚNIA 2022

Zapraszamy nauczycieli oraz uczniów ze szkół średnich na bezpłatne, wyjątkowe pokazy filmów, które po wprowadzeniu stanu wojennego zostały wycofane z dystrybucji i odłożone na półki. Przez lata czekały na premierę lub nie doczekały się jej nigdy. W Iluzjonie pokażemy tytuły, które mogłyby tworzyć program Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w 1982 roku, m.in.: Przesłuchanie Ryszarda Bugajskiego, Przypadek Krzysztofa Kieślowskiego czy Kobietę samotną Agnieszki Holland.

Wspólnie przyjrzymy się temu co półkowniki mogą nam powiedzieć o przeszłości, a także o teraźniejszości oraz jakie tropy interpretacyjne możemy w nich dziś odnaleźć. W trakcie festiwalu dostępny będzie wydany specjalnie z tej okazji katalog zawierający opisy filmów, ich zagadnienia problemowe oraz tekst kolaudacji Przesłuchania. We foyer kina przez miesiąc będzie można oglądać wystawę plakatów filmowych z lat 80., oraz zwycięskich prac konkursowych. Imprezę zwieńczy koncert legandarnego zespołu Lecha Janerka.

Przygotowaliśmy bezpłatną pulę wejściówek dla szkół.
W celu rezerwacji, prosimy o email: filmotekaszkolna@fina.gov.pl

Program

3 WRZEŚNIA (SOBOTA)

 godz. 15.30 Uroczyste otwarcie Festiwalu i towarzyszącej mu wystawy plakatów z udziałem Andrzeja Pągowskiego; prezentacja katalogu
16.00 Wykład profesora Krzysztofa Kornackiego naświetlający kontekst polskiego kina początku lat 80.
godz. 17.00 Przesłuchanie, reż. Ryszard Bugajski, 1982, 111 min, SALA STOLICA
godz. 19.00 Czytanie zapisu kolaudacji Przesłuchania pod opieką Michała Szcześniaka, SALA STOLICA
godz. 20.00 „Grudniowe gadanie” – spotkanie z twórcami Przesłuchania, Jackiem Petryckim
i Adamem Ferencym, prowadzi Mateusz Werner

 

4 WRZEŚNIA (NIEDZIELA)

godz. 15.00 Limuzyna Daimler-Benz, reż. Filip Bajon, 1981, 91 min, SALA STOLICA
godz. 16.35 Dolina Issy, reż. Tadeusz Konwicki, 1982, 110 min, SALA STOLICA
godz. 18.30  Austeria, reż. Jerzy Kawalerowicz, 1982, 102 min, SALA STOLICA
godz. 20.15 „Niepokojąca przeszłość” w filmach Kawalerowicza, Bajona i Konwickiego – spotkanie prowadzi Mikołaj Mirowski, (wśród gości Filip Bajon i Piotr Bajor)

 

5 WRZEŚNIA (PONIEDZIAŁEK)

16:00 Klakier, reż. Janusz Kondratiuk, 1982, 88 min (pokaz dodatkowy), SALA MAŁA CZARNA
17:30 Odwet, reż. Tomasz Zygadło, 1982, 96 min (pokaz dodatkowy), SALA MAŁA CZARNA
19:10 Gry i zabawy, reż. Tadeusz Junak, 1982, 73 min, Warszawska premiera filmu, SALA STOLICA
20.30 „Jak się czuło społeczeństwo” – rozmowa o filmach Janusza Kondratiuka, Tomasza Zygadły i  Tadeusza Junaka

 

6 WRZEŚNIA (WTOREK)

16:00 Prognoza pogodyreż. Antoni Krauze, 1982, 86 min (pokaz dodatkowy), SALA MAŁA CZARNA
17.30  Kobieta samotna, reż. Agnieszka Holland, 1981, 92 min, SALA STOLICA
19:10 Krzyk, reż. Barbara Sass, 1982, 88 min, SALA STOLICA
20.40 „Bytowanie prostych bohaterów” – rozmowa Mikołaja Mirowskiego z Dorotą Stalińską

7 WRZEŚNIA (ŚRODA)

16:00 Wigilia’81, reż. Leszek Wosiewicz, 1982, 52 min, SALA STOLICA
17:00 Niech cię odleci mara, reż. Andrzej Barański, 1982, 98 min, SALA STOLICA
18:50 Wielki bieg, reż. Jerzy Domaradzki, 1981, 99 min, SALA STOLICA
20:30 „O polityce na rozmaite sposoby” – spotkanie prowadzi Michał Dondzik (wśród gości Jerzy Domaradzki, Ewa Błaszczyk i Andrzej Barański)

 

8 WRZEŚNIA (CZWARTEK)

15:30 Promocja nowego numeru „Pleografu”; spotkanie prowadzi Mikołaj Mirowski, redaktor naczelny pisma, SALA STOLICA
16:00 Przypadek, reż. Krzysztof Kieślowski, 1981, 122 min, SALA STOLICA
18:00 Danton, reż. Andrzej Wajda, 1982, 136 min, SALA STOLICA
20:15 „Robespierre jako generał Jaruzelski”, rozmowę prowadzi Mateusz Werner (wśród gości prof. Krzysztof Kornacki)

 

9 WRZEŚNIA (PIĄTEK)

19:00 Koncert Lecha Janerki; SALA STOLICA FILMY:

Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza Ale Kino! – festiwal filmowy, odbywający się co roku w Poznaniu, mający na celu promocję dobrego kina dla młodych widzów.
Organizatorem Festiwalu jest Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, a jego dyrektorem Jerzy Moszkowicz. W roku 2010 Festiwal ruszył w Polskę; do małych miejscowości, gdzie dzieci na co dzień nie mają szans na spotkanie z dobrym kinem.

Więcej informacji wkrótce na stronie www.alekino.com

IX Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Lublinie

Już po raz drugi wzięliśmy udział w ogólnopolskim programie Filmoteki Szkolnej. Oprócz zadań wynikających z grywalizacji (w której zajęliśmy II miejsce) –  uczniowie prowadzili zajęcia, wykorzystując filmy poszerzające kontekstowo zagadnienia omawiane na  lekcjach języka polskiego. Ponadto analiza wybranych scen filmowych uwzględniała rolę planów filmowych, muzyki, światła, symboli – wykorzystane filmy to m.in. „Wesele”, „Ziemia obiecana”, „Chłopi”, „Lawa”, „Brzezina”, „Syzyf”. W trakcie prowadzenia zajęć uczniowie korzystali z przygotowanych przez siebie prezentacji.

Uczniowie dwóch klas wzięli udział w warsztatach filmowych:

2 grudnia klasa 1 Dp wzięła udział w warsztatach, które poprowadził filmoznawca p. Mateusz Wiskulski. Uczniowie poznali przykładowe filmy znanych, wielokrotnie nagradzanych animatorów, nauczyli się rozróżniać różne techniki animacyjne. „ Na zajęciach mogliśmy poszerzyć swój zakres słownictwa, znaleźć skojarzenia do kluczowego słowa warsztatów – animacja. Oprócz tego dokonaliśmy analizy zwiastunów – wielokrotnie nagradzanych, również na festiwalach międzynarodowych – filmów „Mój Vincent”, „Zabij to i wyjedź z tego miasta”. Zwracaliśmy uwagę na budowę filmu, w jaki sposób powstał, jaką techniką animacji. Zszokował nas i zaciekawił film J. Antonisza na podstawie epopei „Pan Tadeusz”. Było to zupełnie nowe i niekonwencjonalne spojrzenie na ową lekturę. Warsztaty uważamy za udane, ponieważ zyskaliśmy dużą dawkę wiedzy o filmie i animacji. Mogliśmy aktywnie uczestniczyć w spotkaniu. Szkoda tylko, że odbyły się w wersji hybrydowej, a nie „na żywo” (Martyna i Wojtek z 1dp)

W kwietniu klasa 2cp uczestniczyła w warsztatach „Co trzeba słyszeć? Dźwięk i muzyka w filmie” prowadzonych przez filmoznawcę p. Piotra Wajdę, w ramach realizacji programu Filmoteki Szkolnej. Uczniowie, analizując różne sceny filmowe, odkryli, jak muzyka wpływa na wydźwięk sceny i w jaki sposób przesądzać może o odbiorze filmu przez widza.

W styczniu został zorganizowany pierwszy IX-ątkowy Wieczór Filmowy – czyli wspólne nocne oglądanie filmów, oraz Dzień postaci z bajek, filmów i seriali, podczas którego uczniowie na specjalnie przygotowanej ściance mogli robić zdjęcia w przebraniach.

Zuzanna Kalińska z 3 CP uzyskała tytuł laureata w VI edycji Olimpiady Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej.

Anna Walaszek

RELACJA Z REALIZACJI DZIAŁAŃ FILMOTEKI SZKOLNEJ W LO DLA MŁODZIEŻY CENTRUM EDUKACJI MUNDUROWEJ WSFIZ w EŁKU

22 września 2022 r. miało miejsce wspólne wyjście do kina Planet Cinema w Ełku na film “Orlęta. Grodno 39”, który stał się dodatkowo – oprócz tego, że materiałem do analizy – inspiracją do stworzenia plakatu oraz okazją do rozmowy na temat “Co niesie za sobą nagły wybuch wojny”. Kadeci wzięli udział w nietypowej dramie (pracując w grupach wypisywali na arkuszach swoje zamiary względem przyszłości; nagle ich pracę przerwała prowadząca rwąc arkusze). Pierwsze zdanie, jakie w tej sytuacji padło, było zdaniem kadetki i brzmiało: “Wojna zniszczyła moje marzenia i plany”. Dzięki odegranej scenie kadeci zrozumieli, że udział w wojnie, to nie zabawa, to nie przygoda, to nie możliwość zarobienia pieniędzy ale smutna rzeczywistość.

Październikowa relacja z przebiegu działań szkolnej grupy filmowej FANI KINA I FILMU funkcjonującej pod opieką Krystyny Michałowskiej:

1) 06.10.2022 r. opiekun grupy wziął udział w webinarium Filmoteki Szkolnej dotyczącym realizacji lekcji 31 czyli tematu “W kręgu tradycji romantycznej”.
2) Z 6 na 10 października 2022 r. miała miejsce w ełckim CEM-ie nocka filmowa, w ramach której członkowie szkolnej grupy filmowej oraz pasjonaci filmu obejrzeli m.in. “Prognozę pogody” w reż. Antoniego Krauze, “Nienormalnych” w reż. Jacka Bławuta czy “Jak być kochaną” w reż. Wojciecha Hasa. Projekcjom w/w filmów towarzyszyło słowo wstępne i analiza.
3) 20-23 października 2022 r. opiekun grupy uczestniczył w 32 Ogólnopolskiej Konferencji Filmoznawczej zorganizowanej w Uniejowie. Jej głównymi organizatorami byli: Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, Łódzkie Stowarzyszenie Edukacyjno-Kulturalne “VENAE ARTIS” oraz Łódzki Centralny Gabinet Edukacji Filmowej. Na 40 godzin dydaktycznych złożyły się wykłady, wystąpienia i analizy filmoznawcze przedstawiane przez wybitnych specjalistów z całego kraju (m.in.: dra hab. Piotra Sitarskiego (UŁ), dra hab. Marcina Adamczaka (UAM), dr hab. Nataszę Korczarowską-Różycką (UŁ), dra Piotra Pławuszewskiego (UAM), dra hab. Konrada Klejsę (UŁ), prof. dra hab. Piotra Zwierzchowskiego (UKW)), warsztaty close readingu, prowadzone przez dra hab. Piotra Sitarskiego (UŁ) i dra Sławomira Kalwinka (WFO, PWSFTviT), propozycje wykorzystania filmu podczas zajęć z młodzieżą (blok zajęć metodycznych wokół filmu Gdy diabeł mieszkał za miedzą (2022) Łukasza Dębskiego), pokazy filmowe: Orzeł. Ostatni patrol (2022) Jacka Bławuta, Wielka Droga (1946) Michała Waszyńskiego, Gdy diabeł mieszkał za miedzą (2022) Łukasza Dębskiego, Żeby nie było śladów (2021) Jana P. Matuszyńskiego, spotkania z twórcami filmowymi – Stanisławą Celińską, Jackiem Bławutem, studium przypadku – Łódź filmowa – Łódź sfilmowana, propozycje edukacyjne i filmowe – Kino Świat dla nauczycieli i uczniów, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, film, edukacja, archiwa.
4) Szkolna grupa filmowa FANI KINA I FILMU realizując lekcję 31, której temat brzmiał “W kręgu tradycji romantycznej”, wzięła udział w tzw. “burzy mózgów” i wspólnie stworzyła listę argumentów przemiawiających za aktualnością dziadów Adama Mickiewicza. Każdy z czterech zespołów (na jakie została podzielona grupa) podał dwa – najważniejsze zdaniem zespołu – argumenty, które zostały zebrane w jedną całość. Ponadto odbyła się debata z udziałem członków grupy. Jej teza brzmiała: Lawa Tadeusza Konwickiego uwspółcześnia i przybliża dzisiejszemu widzowi przesłanie Mickiewiczowskich Dziadów. Grupa “propozycji”, grupa “opozycji”, jak i pozostali uczestnicy debaty świetnie sobie z tym zadaniem poradzili.
5) 27-30.10.2022 r. opiekun grupy uczestniczył w III Ełckim Festiwalu Filmowym “KinoTerapia”. Wziął udział w pokazach filmowych: „Jesteś Bogiem”, „Zołza”, „Kraftówna w krainie czarów”, „Salto”, „Zaduszki” , „Ostatni dzień lata”. Ponadto aktywnie uczestniczył w spotkaniach z twórcami niektórych z nich.

Michałowska Krystyna – Liceum Ogólnokształcące dla Młodzieży Centrum Edukacji Mundurowej WSFIZ Ełk im. mjr. Władysława Raginisa

 

 

Sprawozdanie z programu Filmoteka Szkolna realizowanego przez Uczniów Liceum Ogólnokształcącego im. M. Kopernika w Sokółce w ciągu całego roku szkolnego 2021/2022

Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika w Zespole Szkół w Sokółce

Mickiewicza 11

16-100 Sokółka

woj. podlaskie

 

Tytuł: Akcja!

Opiekun projektu: mgr Małgorzata Kułakowska

Nauczyciel wspomagający: mgr Jolanta Zielenkiewicz

Uczestnicy projektu: uczniowie klasy IA i IC oraz zainteresowani tematyką filmową uczniowie z innych klas LO

Od początku nasze LO uczestniczy w różnych projektach i programach. Jednak ulubionym, cieszącym się największym zainteresowaniem projektem, w którym od kilku lat uczestniczymy regularnie, jest program “Filmoteka Szkolna”. Dlatego również w bieżącym roku szkolnym zarażaliśmy się filmowymi pasjami i emocjami. Relacje z działań zamieszczaliśmy na szkolnym Facebooku:

Zapraszam do zapoznania się z relacją z naszych  tegorocznych filmowych działań.

Niewątpliwie najważniejszymi wydarzeniami były dwukrotnie przeprowadzone warsztaty z Wędrującymi Filmoznawcami Filmoteki Szkolnej.

8 grudnia 2021r. młodzież spotkała się z filmoznawcą – panem Konradem Pronobisem i specjalistą ds. edukacji filmowej, koordynatorem projektu Filmoteka Szkolna – panem Krzysztofem Szewczykiem na warsztatach dotyczących filmu dokumentalnego.

Podczas warsztatów nasi licealiści poznali m.in. filmoznawcze definicje filmu dokumentalnego, podstawowe różnice między reportażem telewizyjnym a filmem dokumentalnym oraz rodzaje filmu dokumentalnego. Obejrzeli również fragmenty wybranych filmów dokumentalnych Marcela Łozińskiego i Krzysztofa Kieślowskiego. Uczniowie pracowali też w grupach, m.in. nad stworzeniem scenariusza filmu dokumentalnego w konwencji dokumentu kompilowanego o Marii Skłodowskiej-Curie i o Adamie Małyszu. Inne grupy miały przygotować szkic scenariusza filmu dokumentalnego w konwencji dokumentu edukacyjnego, czyli mającego charakter opowieści skonstruowanej w formie wizualnego podręcznika o Mikołaju Koperniku oraz szkic scenariusza filmu dokumentalnego w konwencji dokumentu opartego na wywiadach, czyli w konwencji tzw. „gadających głów” o Krzysztofie Pendereckim. Zadanie było trudne, ale nasi uczniowie świetnie sobie z nim poradzili i zyskali słowa uznania ze strony pana Konrada Pronobisa i pana Krzysztofa Szewczyka.

20 kwietnia 2022 r. po raz kolejny gościliśmy Wędrującego Filmoznawcę – panią Kamilę Kołacz, z którą podczas warsztatów uczyliśmy się analizować sceny filmowe. Najpierw uczniowie poznali definicję analizy i różnice między interpretacją a analizą. Pani K. Kołacz wskazała też m.in. elementy, które poddajemy analizie, przypomniała rodzaje planów filmowych i rodzaje narracji w filmie. Po wskazówkach teoretycznych uczniowie sprawdzili zdobytą wiedzę w praktyce, analizując w grupach wskazane sceny filmowe. A wszystko oczywiście pod czujnym okiem pani Kamili Kołacz. Nie zabrakło również elementów multimedialnych, które dodatkowo angażowały i uaktywniały uczniów.

Wiemy, że warsztaty z Wędrującym Filmoznawcą cieszą się ogromnym zainteresowaniem, co potwierdzają licznie napływające zgłoszenia szkół z całej Polski do udziału w nich. To duży sukces i ogromna satysfakcja, że w bieżącym roku szkolnym dwukrotnie udało się nam zakwalifikować na warsztaty z Wędrującym Filmoznawcą!

Uczestniczyliśmy też w warsztatach z Małgorzatą Goliszewską – artystką wizualną i multimedialną, fotografką, performerką, a także reżyserką filmów dokumentalnych (i eksperymentalnych), która w swoich licznych projektach krzyżuje różnorakie formy wypowiedzi artystycznej i przekracza granice sztuki.  Pokazywała swoje prace m. in. w Chinach, Tajlandii, Indonezji, Włoszech, Austrii i USA. Zadebiutowała filmem “Ubierz mnie” (który uczniowie przed warsztatami obejrzeli). Jest laureatką wielu nagród artystycznych i filmowych.

To właśnie Małgorzata Goliszewska 22 marca 2022 r. prowadziła online warsztaty filmowe, w których uczestniczyli uczniowie klasy I A i I C. Warsztaty dotyczyły głównie tworzenia filmów dokumentalnych. Uczniowie poznali m.in. uniwersalne zasady opowiadania historii, zasadę 5xW Arystotelesa, przypomnieli czym jest ekspozycja, sekwencja, temat oczywisty i uniwersalny, punkt ataku. Wspólnie z reżyserką zastanawiali się nad potrzebami tworzenia filmów dokumentalnych, wyborem bohaterów, punktem wyjścia, montażem. Obejrzeli też fragmenty najlepszych filmów dokumentalnych z ostatnich lat. Niektórzy uczniowie, zainspirowani przez p. M. Goliszewską, zobowiązali się do końca roku szkolnego przygotować własny film dokumentalny. Czekamy z niecierpliwością na efekty ich pracy.

Pod hasłem “Kino gatunków: horror” zorganizowaliśmy 30 czerwca 2022 r. całodniowe warsztaty filmowe. Prowadził je nasz absolwent, student Uniwersytetu Jagiellońskiego, pasjonat i miłośnik filmu – Szymon Stankiewicz. Najpierw przedstawił uczniom rys historyczny kina grozy, wskazał najstarsze i najciekawsze horrory oraz ich twórców. Odwołując się do publikacji Noela Carrolla omówił filozofię horroru, podkreślając paradoksy horroru zarówno w filmie, literaturze jak i w życiu człowieka. W trakcie warsztatów uczniowie obejrzeli nie tylko wskazane przez prowadzącego zajęcia fragmenty filmów, ilustrujące teoretyczne przygotowanie do odbioru horrorów, ale też dwa filmy w całości, które zostały następnie omówione. Uczniowie zauważyli, że horror, jako gatunek literacki i filmowy, a także rodzaj estetyki, jest w gruncie rzeczy tworem schematycznym, a skuteczność pewnych jego konwencji i sposobów oddziaływania na ludzkie emocje – wykalkulowana i sprawdzona w praktyce. Dlatego niesamowite bądź krwawe opowieści, choć wywołują strach i poczucie dyskomfortu, przez wieki nie tracą na popularności. A my, mimo wszystko, im ulegamy.
Grywalizacja – za udział w niej otrzymaliśmy od Zespołu Filmoteki Szkolnej nagrodę dla szkoły.

Uczestniczyliśmy w filmowym projekcie “Moja wspólnota, moje miejsce”, realizowanym w ramach programu “Szkoła twórczych praktyk”. Oglądaliśmy głównie filmy z platformy “Shortcut – małe historie, wielkie sprawy”, które były inspirującym punktem wyjścia do rozważań i działań filmowych związanych z odkrywaniem i poznawaniem lokalnych wspólnot. Projekt opierał się na europejskich filmach krótkometrażowych. Realizowany był m.in. przez CEO, przy wsparciu programu Unii Europejskiej, „Kreatywna Europa MEDIA”. Filmy, które zaproponowano w projekcie, zostały dobrane według klucza tematycznego stworzonego z myślą o kompetencjach, których dzisiejsza młodzież może najbardziej potrzebować wobec wyzwań współczesnej Europy. Dlatego też uczniowie oglądali filmy w ramach godzin wychowawczych i lekcji języka polskiego. Pracę z filmami ułatwiał pakiet nowoczesnych materiałów pomocniczych, zawierający komponenty edukacji o filmie i edukacji poprzez film oraz nagrane wskazówki Najbardziej uczniom podobał się nagrodzony Oscarem film Kristófa Deáka “Chór” i film “Tragiczna historia z happy endem”. Te filmy oraz film T. Czepiec “Superjednostka”, filmy “Rafa” i  “Słucham” inspirował uczniów do tworzenia własnych opowieści filmowych (w formie m.in. mastershota, wywiadu, eksperymentu) o lokalnych wspólnotach.
Inne nasze działania objęły:

16 uczniów, zainteresowanych filmem i szeroko rozumianymi mediami, uczestniczyło w VIII Olimpiadzie Wiedzy o Mediach. Do eliminacji centralnych zakwalifikowało się 9 uczniów (na 10 z okręgu podlaskiego). Najlepiej wypadła uczennica z klasy IIIB, która zajęła 4. miejsce i  uzyskała tytuł laureatki. Tytuł laureata uzyskali również trzej inni uczniowie, a tytuł finalisty dwaj kolejni. Wszyscy uzyskali indeksy na dziennikarstwo lub kierunek pokrewny na wybraną uczelnię spośród 16 najlepszych uczelni w kraju.

Udział w X ogólnopolskiej akcji “Żonkile”, w ramach której uczniowie obejrzeli m.in. film “Nie było żadnej nadziei. Powstanie w getcie warszawskim 1943”, ze wstępem i komentarzem Piotra Kowalika oraz wysłuchali fragm. “Zdążyć przed Panem Bogiem”, czytanych przez A. Seweryna, oraz reportażu Anny Bikont. Odbyliśmy też wirtualna wizytę w Muzeum Polin. A wszystko pod przewodnim motywem: miłość;
współpracę z kinem “Sokół” i miejskim DKF “Fantom”, w ramach której obejrzeliśmy różne filmy, m.in. film “Mistrz” w reż. M. Barczewskiego, czy “Nędzarz i madame” w reż. Witolda Ludwiga.  Projekcje filmowe poprzedzone były prelekcjami dr Tomasza Adamskiego. Uczniowie, często w towarzystwie rodziców lub dziadków, uczestniczyli też w popołudniowych projekcjach filmowych DKF ;
pracę nad filmikami promującymi poszczególne profile naszego LO (nadal w toku);
udział koordynatora projektu – M. Kułakowskiej – w comiesięcznych spotkaniach Wirtualnego Klubu Filmowego – prowadzonego przez panią Patrycję Paczyńską – Jasińską z CEO . Każdemu spotkaniu towarzyszyła projekcja nowego filmu krótkometrażowego, skrupulatnie przygotowana prelekcja, poszerzona o aspekty historii i analizy filmowej, dyskusja. Udział w spotkaniach pomogł dogłębniej zrozumieć przekaz twórców filmowych, wzmacniając zrozumienie języka mediów audiowizualnych i poczucie sprawczości w edukacji filmowej.
lekcje z filmem

W tym roku szkolnym obejrzeliśmy bardzo dużo filmów, bo do edukacji filmowej włączają się również inni nauczyciele. Oprócz tego, co zobaczyliśmy na dużym ekranie, czyli w naszym sokólskim kinie “Sokół”, na lekcjach oglądaliśmy m. in. “Schody”, “Troję”, “Katedrę”, “Dekalog”, “Lawę”, animowany filmik “Król Olch”, “Invention of love”, “Pana Tadeusza”, “Ferdydurke”, “Wesele”, “Lalkę”, “Madame Bovary”, “Annę Kareninę”, “Ludzi bezdomnych” i film dokumentalny “Robotnice”, “Chłopów”, “Przedwiośnie”, “Cudzoziemkę”, “Siedem kobiet w różnym wieku”, “Gadające głowy”, “Kadry pamięci”, “Portret własny”, “Dzieci Ireny Sendlerowej”, “Nie było żadnej nadziei”, “Zakochany Goethe”, “Zakochany Szekspir”, “Tristan i Izolda”, “Romeo i Julia”, “Przy torze kolejowym”, “Dżumę”, “Dziennik pisany pod wulkanem”, “Zbrodnię i karę” Dumały, film  Ł. Palkowskiego “Bogowie”, Baśnie polskie, “Męską sprawę”, “Jestem zły”, “Szczurołapa”, “Strukturę kryształu”, “Defiladę”, “Dyktatora”, “Dzieci Biesłanu”, filmy z serii Wielcy Malarze, Historia bez cenzury, Wielkie bitwy historii, II wojna światowa w kolorze, Historia w 5 minut, Stalin w kolorze i jeszcze wiele innych. Przy omawianiu filmów i wybranych z nich scen, korzystaliśmy często z materiałów zamieszczonych na stronie Filmoteki. A potem recenzowaliśmy, dyskutowaliśmy i spieraliśmy się. Czasami nasze dyskusje trwały naprawdę długo…

Podsumowanie

Edukacja o filmie i edukacja poprzez film to jedna ze skuteczniejszych metod docierania do współczesnego młodego człowieka. Nasi uczniowie chętnie uczestniczyli w lekcjach filmowych, które były odskocznią od szkolnej rutyny, a jednocześnie podejmowały problemy bliskie współczesnej młodzieży.

Nie mamy wątpliwości, że film jest skutecznym narzędziem pozwalającym w sposób atrakcyjny poruszać tematy ważne i kształcić w młodych ludziach kompetencje niezbędne do funkcjonowania we współczesnym świecie.

Za okazaną życzliwość, wszelką pomoc i wsparcie organizacyjne i merytoryczne w trakcie realizacji projektu – serdecznie w imieniu swoim i Uczniów – dziękujemy.

Do zobaczenia we wrześniu!

Szkolni koordynatorzy projektu: Małgorzata Kułakowska i Jolanta Zielenkiewicz

tel. 505 064 486 (M. Kułakowska)

LO im. M. Kopernika

Mickiewicza 11

16 – 100 Sokółka

Relacja z działań Filmoteki Szkolnej w SP im. Polskich Olimpijczyków

W ramach programu edukacyjnego „FILMOTEKA SZKOLNA” realizowałam projekt pt.: „Biblioteczne koło filmowe”.

Koło zainteresowań prowadziłam w formie zajęć pozalekcyjnych dla uczniów z klas VII – VIII. Zajęcia odbywały się regularnie raz w tygodniu. Grupa uczniów klas VII – VIII przygotowywała się do Wojewódzkiego Interdyscyplinarnego Konkursu Wiedzy „Filmowe Łódzkie – Filmowe Regiony Polski”. Konkurs organizowany jest przez Łódzkiego Kuratora Oświaty, Pałac Młodzieży im. Juliana Tuwima w Łodzi, Centralny Gabinet Edukacji Filmowej w partnerstwie z: Katedrą Filmu i Mediów Audiowizualnych Uniwersytetu Łódzkiego, Łódzkim Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego oraz Stowarzyszeniem Edukacyjno-Kulturalnym VENAE ARTIS.

Była to forma filmowego klubu dyskusyjnego w którym brało udział 15 uczniów. Obowiązująca filmografia dla uczestników konkursu to 15 filmów autorstwa wybitnych twórców filmu fabularnego, dokumentalnego i animowanego. Podczas zajęć analizowaliśmy m.in. filmy animowane Marka Skrobeckiego. Naszym sukcesem są tytuły laureatów i finalistów Wojewódzkiego Interdyscyplinarnego  Konkursu Wiedzy o Filmie i mediach – Filmowe Łódzkie – Filmowe Regiony Polski. W przygotowaniu do konkursu pomogły nam warsztaty pod hasłem: Film dokumentalny prowadzone przez p. Kamilę Kołacz jak również zadania z grywalizacji oraz opracowania filmowe  i materiały metodyczne zamieszczone na stronie www. Filmoteki Szkolnej. Finał wojewódzki konkursu odbył  się  5 kwietnia 2022 r. Podczas zawodów III stopnia uczestnicy rozwiązywali test sprawdzający znajomość zagadnień programowych i wskazanej filmografii oraz przedstawiali prezentację na temat: Oglądanie filmów dawniej i dziś. Odwołując się do konkretnych przykładów ze  swojego środowiska, przedstaw upodobania odbiorcze (w tym sposób oraz okoliczności oglądania filmów) przedstawicieli starszych pokoleń i Twoich rówieśników. Podejmowaliśmy również próby nagrania filmu dokumentalnego.

Bożena Ramus – nauczyciel SP im. Polskich Olimpijczyków w Drzewicy

Dokumentacja fotograficzna dostępna jest na stronie:
http://spdrzewica.szkolnastrona.pl/p,485,biblioteczne-kolo-filmowe

IŃSKIE LATO FILMOWE to jedna z najstarszych cyklicznych imprez filmowych w Polsce, propagująca filmy o wysokich wartościach artystycznych. Koncentruje się szczególnie na kinematografii Europy Wschodniej oraz zjawiskach, które dotykają tematyki odrębności kulturowej w kinie światowym. Dużo miejsca zajmują obrazy komentujące w odważny sposób zmiany zachodzące we współczesnym świecie. Festiwal promuje również kino młodych twórców.

Impreza odbywa się w uroczej miejscowości Ińsko na terenie Ińskiego Parku Krajobrazowego (Pomorze Zachodnie). Charakter parku określa krajobraz polodowcowy – czyściutkie jeziora, wąwozy, głazowiska oraz liczne lasy. Niedaleko Ińska znajduje się jedno z największych wzniesień Pomorza Zachodniego – Głowacz (180 m n.p.m.).

Pierwsze Ińskie Lato Filmowe odbyło się w pierwszej połowie sierpnia 1973 roku. Inicjatorami tego wydarzenia byli Bohdan Kowalski – ówczesny powiatowy kierownik wydziału kultury, Doland Paszkiewicz – aktywny działacz DKF „Kontrasty” w Szczecinie, oraz Kazimierz Dec – pracownik Gminnego Ośrodka Kultury w Ińsku.

Pierwsza edycja festiwalu miała profil komediowy. Rok później impreza rozbudowana została o seanse studyjne. Podczas pierwszych edycji można było oglądać filmy Viscontiego, Saury, Bergmana, Jancso, Angelopoulosa, Bunuela, Zafranovića i innych czołowych europejskich wizjonerów kina.

Stałe miejsce w programie Ińskiego Lata Filmowego od lat zajmują pokazy najnowszych filmów polskich połączone ze spotkaniami z twórcami. Gośćmi uroczego Ińska byli m.in. Agnieszka Holland, Jerzy Kawalerowicz, Piotr Szulkin, Jan Jakub Kolski, Jan Kidawa-Błoński, Grzegorz Królikiewicz, Robert Gliński, Maciej Drygas, Jerzy Hoffman, Krzysztof Zanussi…

Od 31. edycji festiwal był organizowany przy szczególnym udziale Internetowego Serwisu Filmowego Stopklatka.pl. Od tego czasu nieprzerwanie dyrektorem artystycznym Ińskiego Lata Filmowego jest Przemysław Lewandowski. Festiwal koncentruje się szczególnie na prezentacji najnowszego kina polskiego, a także twórczości dotykającej tematyki różnic kulturowych. Ważne miejsce zawsze odgrywa prezentacja dorobku młodych twórców.

Obecnie imprezę organizują: Stowarzyszenie Ińskie Lato Filmowe oraz Urząd Gminy i Miasta w Ińsku.

Wiecej: https://ilf.org.pl/49/

Od początku istnienia Festiwalu Filmu i Sztuki Dwa Brzegi krytyka zwraca uwagę na jego niestandardowe podejście do sztuki filmowej. Założeniem wydarzenia jest łączenie twórcy z odbiorcą oraz filmu, literatury, muzyki i sztuk wizualnych, czyli wszystkich dyscyplin, z których czerpie X Muza. Jest to projekt artystyczny odwracający się na masowego kina, przeznaczony dla koneserów kina i innych sztuk. Siłą festiwalu jest możliwość codziennego spotkania z artystami, mistrzami i debiutantami.

Dwa Brzegi to interdyscyplinarne wydarzenie kulturalne prezentujące cenne filmy polskie i zagraniczne: premiery, ważne filmy roku minionego i obrazy, które miały kluczowe znaczenie dla rozwoju światowej kinematografii, jak również spektakle teatralne, wystawy, koncerty i wydarzenia innych dziedzin. Dotychczasowe edycje festiwalu spotkały się z dużym zainteresowanie publiczności i mediów, zebrały niejednokrotnie entuzjastyczne recenzje. Nauczeni doświadczeniem, zmierzamy kontynuować ideę wydarzenie łączącego dziedziny sztuki, gdzie film stanowi punkt odniesienia dla pozostałych prezentacji.

Tym, co wyróżnia festiwal na tle podobnych przedsięwzięć, jest konfrontacja różnych dziedzin sztuki i umożliwianie nieformalnych kontaktów odbiorców oraz artystów: czerwony dywan zastąpiliśmy kawiarnią festiwalową, w której każdy może spotkać swojego mistrza. Adresatami festiwalu są ci, którym kultura pozwala oderwać się od świata komercji. To dla nich tworzymy program, w którym bardzo ważny jest bezpośredni kontakt z kinem: spotkanie z reżyserem, aktorem, niespieszna rozmowa, refleksja wywołana projekcją.

Program filmowy zestawia propozycje kina autorskiego, artystycznego, niezależnego, zaangażowanego społecznie, oryginalne formy kina najnowszego i młode kino europejskie. Festiwal obejmuje Kazimierz Dolny, Janowiec nad Wisłą i ich okolice, np. wioskę Mięćmierz. Otwiera przez to swój program na lokalną społeczność i kulturę. Istotnym elementem programu są prezentacje dorobku lokalnych artystów. Dzięki festiwalowi mogą oni zaprezentować się odbiorcom, którzy przyjeżdżają tutaj z całej Polski. U nas twórca popularny w swoim regionie zostaje zestawiony z artystą o sławie światowej. Dziedzina sztuki zostaje w ten sposób ukazana jako jeden, powiązany organicznie obieg idei oraz artefaktów.

Ideą Dwóch Brzegów jest poszerzanie polskiej oferty filmowej. Dzięki popartej kilkuletnim doświadczeniem współpracy z innymi festiwalami realizowane są pokazy filmów nagrodzonych w Cannes, Berlinie, Wenecji, Karlovych Varach, San Sebastian, Rotterdamie. Na festiwalu są także prezentowane produkcje, które nie znajdą się w repertuarze polskich kin. Przy współpracy z filmowymi uczelniami z Polski i zagranicy przeprowadzany jest konkurs filmów krótkometrażowych, którego celem jest tworzenie sceny debiutu dla młodych twórców.

Festiwal ma na celu poszerzenie wiedzy publiczności na temat sztuki filmowej, zwrócenie uwagi na te obszary kreacji twórczej, które składają się na dzieło filmowe: literaturę, sztuki plastyczne, muzykę, fotografię. Program budowany jest tak, by widz miał szansę po obejrzeniu filmu dowiedzieć się czegoś więcej o jego kontekście historycznym, kulturowym, literackim, plastycznym.

Wydarzeniom festiwalowym towarzyszy polsko-angielski katalog informujący o wszystkich przedsięwzięciach oraz stanowiący materiał promocyjny festiwalu zagranicą. Ponadto, codziennie ukazują się kolejne numery bezpłatnej gazety festiwalowej „Głos Dwubrzeża”.

Dyrektor Artystyczną Dwóch Brzegów jest Grażyna Torbicka –  autorka licznych programów telewizyjnych i reportaży o tematyce filmowej, członkini Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych FIPRESCI, odznaczona Srebrnym Medalem Gloria Artis „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. W latach 1996-2016 autorka magazynu filmowego „Kocham Kino” na antenie TVP2. Program poświęcony był sztuce filmowej, zajmował się promocją i edukacją w dziedzinie kina autorskiego i artystycznego. Gośćmi programu były największe osobowości polskiego i światowego kina. Jako autorka programu „Kocham Kino” otrzymała w 2009 roku nagrodę Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Z Festiwalem Dwa Brzegi związana od jego pierwszej edycji.

Wiecej https://www.dwabrzegi.pl/

Protokół jury Ogólnopolskiego Festiwalu Filmów Uczniowskich „MŁODE ALBATROSY 2022”
Jury VIII edycji konkursu obradujące w składzie: Danuta Maliszewska (dyrektor SP nr 51 w Gdyni – przewodnicząca, Ewa Kurasz, Paulina Matys oraz Janusz Żurawski – sekretarz jury), po obejrzeniu nadesłanych na konkurs filmów, postanowiło przyznać następujące nagrody i wyróżnienia:
W kategorii FILM FABULARNY:
• I nagrodę i statuetkę „Młodego Albatrosa 2022” dla filmu „Tiempo para Valencia” w reżyserii Marii Błaszkiewicz (Studio „Żyrafa”).
W kategorii FILM ANIMOWANY:
• I nagrodę i statuetkę „Młodego Albatrosa 2022” dla filmu „Tajemne przejście” zreali-zowanego przez zespół animatorów z Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu pod opieką Roberta Kużniewskiego.
W kategorii FILM ANIMOWANY jury konkursu postanowiło wyróżnić filmy:
• „Gwiazdozbiór Delfina” – autorstwa Zuzanny Różańskiej z pracowni filmowej Młodzieżowego Domu Kultury w Lidzbarku Warmińskim,
• „Ślady” – zrealizowany przez zespół animatorów z Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu pod opieką Bartosza Zarzyckiego,
• „Czas mas” – zrealizowany przez zespół animatorów z Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu pod opieką Moniki Kuczynieckiej.
Jury Młodzieżowe w składzie: Ewa Wilk – przewodnicząca, Aleksandra Nowak, Marcel Banaś, Jerzy Zacharzewski, Jakub Badeński – „Nagrodę Młodego Widza” przyznało filmowi „Tiempo para Valencia” w reżyserii Marii Błaszkiewicz.
Gratulujemy wysokiego poziomu artystycznego filmów i życzymy wielu kolejnych sukcesów artystycznych!
Dziękujemy wszystkim autorom filmów, ich rodzicom i opiekunom oraz instytucjom wspo-magającym młodych twórców za nadesłanie filmów na konkurs.
Zapraszamy do udziału w IX edycji „Ogólnopolskiego Festiwalu Filmów Uczniowskich „Młode Albatrosy 2023”.

Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty powstał w 2001 roku jako miejsce służące prezentacji, mało obecnego wówczas w Polsce, odważnego kina artystycznego, szukającego nowych form wyrazu, wykraczającego daleko poza granice konwencjonalnego filmu.

To festiwal wizjonerów kina, artystów bezkompromisowych, którzy mają odwagę iść obraną przez siebie drogą wbrew panującym modom i opowiadać o rzeczach najważniejszych swoim niepowtarzalnym językiem. Spośród setek filmów pokazywanych co roku na światowych festiwalach oraz wśród tych nadsyłanych do selekcji, wybierane są te, które za sprawą swojej niezwykłej formy i siły ekspresji, nie pozwalają o sobie zapomnieć. Budzą skrajne reakcje i emocje, rodzą polemiki i dyskusje, wywołują zachwyty i protesty. Ale to właśnie takie filmy najczęściej wyznaczają najnowsze trendy w światowym kinie. Wypełnieniem idei kina „nowohoryzontowego” jest konkurs główny.

Festiwal odwiedza co roku kilkudziesięciu reżyserów z całego świata – od debiutantów po niekwestionowanych mistrzów. Gośćmi Nowych Horyzontów byli już między innymi: Abdellatif Kechiche, Agnès Varda, Nanni Moretti, Terry Gilliam, Peter Greenaway, Béla Tarr, Bruno Dumont, Carlos Reygadas, Aleksander Sokurow, Abel Ferrara, Kim Ki-duk, Tsai Ming-liang, Naomi Kawase, Carlos Saura, Claire Denis, Dušan Makavejev, Asghar Farhadi, Jean-Pierre i Luc Dardenne, Andriej Konczałowski, Leos Carax, Stephen i Timothy Quay czy Gaspar Noé.

Ważną misją festiwalu jest prezentacja twórczości niepokornych mistrzów kina oraz odkrywanie dorobku artystów mniej znanych, lecz dla twórców festiwalu niezwykle ważnych. Swoje retrospektywy na festiwalu mieli już między innymi: Pier Paolo Pasolini, Philippe Garrel, Šarūnas Bartas, Derek Jarman, Shinya Tsukamoto, Yasujirō Ozu, Michelangelo Antonioni, Béla Tarr, Takashi Miike, Rainer Werner Fassbinder, Siergiej Paradżanow, Federico Fellini, Hal Hartley, Theo Angelopoulos, Andrzej Żuławski, Guy Maddin, Tsai Ming-liang, Jean Luc-Godard, Wojciech Jerzy Has, bracia Quay, Laura Mulvey, Anja Breien, Werner Nekes, Carlos Reygadas, Ulrich Seidl, Ingmar Bergman czy Dušan Makavejev. W 2017 roku odbyły się przeglądy twórczości zmarłego niedawno wizjonera i współtwórcy nowej fali Jacques’a Rivette’a oraz operatora i reżysera Freda Kelemena, współpracownika między innymi Béli Tarra. W 2018 roku – retrospektywy Pedra Costy i João Césara Monteiry, Nicolasa Roega, Ildikó Enyedi, Valeski Grisebach, w 2019 – Alberta Serry, Oliviera Assayasa, Albertiny Carri, Shūji’ego Terayamy. W 2021 roku odbyły się przeglądy twórczości Chantal Akerman, Apichatponga Weerasethakula i Angeli Schanelec.

Festiwal przybliża również najciekawsze miejsca na filmowej mapie świata, odkrywając kinematografie rzadko obecne w regularnej dystrybucji. W ostatnich latach przybliżyliśmy kino Nowej Zelandii, Australii, Kanady, Turcji, Grecji, Szwecji, Meksyku, Litwy czy Norwegii. W 2017 roku festiwal przedstawił najnowsze kino z Izraela, w 2018 roku – z Iranu, w 2019 – z Argentyny.

W programie festiwalu ważne miejsce zajmują filmy artystów wizualnych, filmy eksperymentalne oraz dzieła twórców eksplorujących obszar non-fiction. Programowi filmowemu towarzyszą projekty multimedialne w przestrzeni miejskiej i galeryjnej oraz wystawy, badające historyczne i współczesne związki kina i sztuki (na przykład coroczna Scena Artystyczna). Program festiwalu jest bogaty w wydarzenia towarzyszące – koncerty, wystawy, instalacje, opery. Z festiwalem współpracowali tacy artyści jak Wim Mertens, Michael Nyman, Michel van der Aa. Swoje wystawy mieli między innymi Werner Nekes, Tsai Ming-liang, Guy Maddin, Albert Serra, zaś na scenie muzycznej festiwalu pojawili się między innymi Meredith Monk, Nick Cave, Mike Patton i Marianne Faithfull. W 2016 roku wydarzeniami festiwalu były pokazy filmowej opery River of Fundament Matthew Barneya oraz wystawienie opery Zagubiona autostrada (reżyseria: Natalia Korczakowska) na motywach filmu Davida Lyncha.

Nowe Horyzonty z biegiem lat stały się najczęściej odwiedzanym festiwalem w Polsce i jednym z najpopularniejszych w tej części Europy (ponad 100 tysięcy widzów każdego roku) oraz z uwagi na znakomicie rozwijające się wydarzenia, takie jak Polish Days i Studio Nowe Horyzonty, także ważnym miejscem spotkań międzynarodowej branży filmowej.

Festiwal organizowany jest przez powstałe w 2003 roku Stowarzyszenie Nowe Horyzonty. Ważnymi projektami SNH są American Film Festival we Wrocławiu (www.americanfilmfestival.pl) i Międzynarodowy Festiwal Filmowy Kino Dzieci (www.kinodzieci.pl). SNH jest także dystrybutorem filmowym oraz prowadzi największy w Polsce projekt edukacji filmowej Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej (www.nhef.pl).

Zapraszamy do Wrocławia – stolicy odważnego kina.

Więcej https://www.nowehoryzonty.pl/