Lekcja 17 – Portrety zbiorowości
Portret to forma artystycznej wypowiedzi charakterystyczna dla wielu rodzajów sztuk. Artyści plastycy czy też mistrzowie dłuta na przestrzeni wieków zajmowali się utrwalaniem wizerunków przedstawicieli władzy świeckiej oraz kościelnej, a z czasem także zwykłych ludzi. Robili to na zlecenie lub z własnej artystycznej potrzeby. Zawsze jednak przyświecał im jeden cel: zachować pamięć o osobie portretowanej. Takie same pobudki kierowały twórcami literatury, a potem także fotografii i filmu.
Filmy:
Sól ziemi czarnej, reż.: Kazimierz Kutz (1969) (emisja 18.10.2023 -31.10.2023)
Ludzie z pustego obszaru, reż.: Kazimierz Karabasz, Władysław Ślesicki (1957)
Gdzie diabeł mówi dobranoc, reż.: Kazimierz Karabasz, Władysław Ślesicki (1956)
Sceny do analizy:
Jestem, zły, reż.: Grzegorz Pacek (2000)
Sól ziemi czarnej, reż.: Kazimierz Kutz (1969)
Opracowanie: dr hab. Kamila Żyto
Prezentacja do webinarium: “Portrety zbiorowości” dr hab. Kamila Żyto
Scenariusz lekcji
1. Szkolne pożytki z obierania cebuli i oglądania filmu „Jestem Zły” Grzegorza Packa
Broszura
1. Portrety zbiorowości
Zagadnienia do dyskusji
- Tożsamość etniczna, narodowa, grupowa jako istotne elementy kształtujące osobowość.
- Funkcja i znaczenie rodziny w kształtowaniu tożsamości jednostki.
- Subkultury młodzieżowe – ich funkcja w życiu młodych ludzi.
- Zbiorowość – pozytywne i negatywne skutki grupowej identyfikacji.
- Dlaczego bohaterowie dokumentu Jestem zły chętnie manifestują swoją grupową odrębność?
- Jak należy interpretować tytuł filmu Grzegorza Packa?
- Jaka metoda zastosowana przez dokumentalistę spowodowała, że udało mu się dotrzeć do prawdy o bohaterach tego filmu?
- Czy Kazimierz Kutz portretując w filmie Sól ziemi czarnej Ślązaków, jest kreacjonistą, czy też obiektywnym obserwatorem?
- Jakie wartości są ważne w życiu bohaterów Soli ziemi czarnej i decydują o ich moralnych postawach i wyborach?
- W których scenach reżyser w sposób szczególny podkreśla etniczną i kulturową odrębność swoich bohaterów?