Lekcja 62 – Najważniejszy jest rytm!
Lekcja „Najważniejszy jest rytm”, na którą składają się filmy Akademia Pana Kleksa (1984) w reż. Krzysztofa Gradowskiego oraz „Kwartecik” (1965) w reż. Edwarda Sturlisa, rekomendowana jest do pracy z uczniami klas 2-3 i 4-6 szkoły podstawowej, ale może być także inspiracją do zajęć z dziećmi na I etapie edukacji.
Filmy
dostępne on-line:
“Akademia Pana Kleksa” reż. Krzysztof Gradowski (1984)
” Kwartecik” reż. Edward Sturlis (1965)
Opracowanie: Agata Hofelmajer – Roś
Zajęcia te mają za zadanie pokazanie różnych funkcji muzyki filmowej. Głównym zagadnieniem będzie proces tworzenia muzyki do dziecięcych filmów fabularnych i animacji. Oglądając film niewielu z nas ma świadomość, jak skomplikowana jest ścieżka przeniesienia na ekran dźwięków czy utworów muzycznych. Niewielu widzów zdaje sobie również sprawę z tego, że ścieżka dźwiękowa składa się wielu różnych pasm, które dopiero połączone w procesie montażu tworzą cały dźwiękowy świat, tak zwaną przestrzeń audialną filmu.
Dzięki wywiadom z gośćmi takimi jak Andrzej Korzyński – twórca muzyki do filmu Akademia Pana Kleksa, czy Maciej Gryzełko – twórca teledysków, które są materiałami pomocniczymi zaproponowanymi do zastosowania w czasie zajęć, uczennice i uczniowie poznają warsztat twórców i tajniki tworzenia muzyki filmowej. Sami również w czasie zajęć będą mogli stać się takimi osobami poprzez realizację ćwiczeń polegających na tworzeniu ścieżek dźwiękowych.
Przeprowadzenie tych lekcji w szkole pozwoli na wejście w świat kuchni filmowej z jednej strony, z drugiej w twórczy sposób wykorzysta zdobytą wiedzę.
Lista kompetencji
Uczeń:
- doskonali umiejętność odbioru dzieła filmowego;
- określa temat i główną myśl filmu;
- rozpoznaje i potrafi wyodrębnić teksty kultury przynależne do filmu, sztuk plastycznych i audiowizualnych;
- określa funkcje muzyki w filmie;
- określa tematykę oraz problematykę filmowego tekstu kultury;
- ćwiczy formułowanie wypowiedzi ustnych oraz pracę w grupach,
- wskazuje wartości w utworze oraz określa wartości ważne dla bohatera;
- wskazuje cechy charakterystyczne filmu animowanego jako przekazu audiowizualnego.
- wyodrębnia elementy dzieła filmowego;
- odnosi tematykę dzieła filmowego do własnych obserwacji i doświadczeń;
- odczytuje konteksty i nawiązania do innych tekstów kultury;
- pogłębia umiejętność tworzenia relacji, współdziałania, współpracy oraz samodzielnej organizacji pracy w małych grupach;
- podejmuje próby udźwiękowienia filmu (montażu);
- podejmuje próbę skomponowania / zbudowania muzyki filmowej
Scenariusze lekcji
1. Filmowe piegi Pana Kleksa
2. Kwartecik, a czemu nie kwartet?
Zagadnienia do dyskusji
- Gdzie możemy posłuchać muzyki kameralnej?
- Jak wygląda praca kompozytora filmowego?
- Jak tworzy się piosenki do filmów?
- Czym jest ścieżka dźwiękowa?
- Dlaczego warto uczyć się gry na instrumentach?
- Czym jest muzyka popularna, a czym poważna?. Czym jest muzyka popularna, a czym poważna?
- Co to jest orkiestra?
- Czym jest teledysk?
- Czym różni się teledysk od filmu krótkometrażowego?
- Czy są filmy bez dźwięku?
Materiały edukacyjne
Agata Hofelmajer-Roś. Wywiad z Andrzejem Korzyńskim.
Agata Hofelmajer-Roś. Wywiad z Maciejem Gryzełko, twórcą teledysków i montażystą