Lekcja 8 – Metafory prawdy
W ciągu ostatniego półwiecza polscy dokumentaliści wypracowali wyjątkową w skali światowej metodę realizacji filmów dokumentalnych. Ich znakiem rozpoznawczym stał się film krótkometrażowy, który przedstawiając konkretnych ludzi, zdarzenia i zjawiska, posiada formę sugerującą istnienie znaczeń metaforycznych.
Sceny do analizy
Siedem kobiet w różnym wieku, reż.: Krzysztof Kieślowski (1978)
Szczurołap, reż.: Andrzej Czarnecki (1986)
Wszystko może się przytrafić, reż.: Marcel Łoziński (1995)
Opracowanie: dr Mikołaj Jazdon
Scenariusze lekcji
1. „Siedem kobiet w różnym wieku” Krzysztofa Kieślowskiego To film o…
2. Intryguje, niepokoi, drażni Rozważania o filmie Andrzeja Czarneckiego „Szczurołap”
3. Film Marcela Łozińskiego „Wszystko może się przytrafić” Poemat pisany Kamerą
4. Film dokumentalny Krzysztofa Kieślowskiego „Siedem kobiet w różnym wieku”, jako metafora prawdy o dramacie ludzkiego życia
5. Dialog ponad przepaścią światów, czyli o filmie Marcela Łozińskiego „Wszystko może się Przytrafić”
6. Człowiek w sytuacji zagrożenia
7. „Ja też będę stary, Ja też będę stara.” Lekcja wychowawcza na podstawie filmu Marcela Łozińskiego „Wszystko może się przytrafić”
Opracowanie filmoznawcze
1. Siedem kobiet w różnym wieku
2. Wszystko może się przytrafić
3. Szczurołap, reż. Andrzej Czarnecki
Broszura
1. Metafory prawdy
Zagadnienia do dyskusji
- Możliwości opisu rzeczywistości, jakie dają trzy różne metody realizacji filmu dokumentalnego: dokument oparty na realizacji zdjęć obserwowanych, film półotwarty i dokument kreacyjny.
- Film dokumentalny jako subiektywna wypowiedź autora o świecie.
- Sposoby postrzegania rzeczywistości z perspektywy dziecka i starego człowieka na przykładzie filmu Wszystko może się przytrafić.
- Film a literatura – porównanie omówionych filmów dokumentalnych z krótkimi utworami literackimi podejmującymi podobną tematykę, np.: Siedem kobiet w różnym wieku Kieślowskiego i opowiadanie Dino Buzzatiego Dziewczyna, która spada… spada… spada…, Wszystko może się przytrafić Łozińskiego i Jej pierwszy bal Katherine Mansfield czy Szczurołap Czarneckiego i opowiadanie Aleksandra GRINA pod tym samym tytułem.
- Co wolno, a czego nie należy filmować? Wybory etyczne i moralne, przed którymi staje reżyser filmów dokumentalnych.