1. Stary człowiek i starość jako temat tekstów kultury.
- Bohater Arki w pierwszych minutach filmu:
– stary człowiek bez imienia, z charakterystyczną twarzą;
– bohater, przywódca ludzi uciekających przed zarazą;
– dźwigający ciężar odpowiedzialności;
– heroiczny i tragiczny zarazem (odkrycie u siebie wirusa i decyzja o samobójstwie). - Odkrycie prawdziwej tożsamości bohatera w ostatnim ujęciu filmu (pacjent domu spokojnej starości).
- Stopniowe odsłanianie prawdziwego wymiaru klęski bohatera: wyspa okazuje się zbyt mała dla uciekinierów, a w dodatku istnieje ona tylko w wyobraźni.
- Relacje bohatera z opiekunami zobrazowaniem jego tragicznej sytuacji (samotność, lęki egzystencjalne, poczucie zdeptanej godności); funkcja „zwierzęcych” twarzy postaci.
- Wyimaginowany świat bohatera wyrazem tęsknoty za inną rzeczywistością (dążenie do arkadyjskiej wyspy, wolnej od zarazy).
- Niekonkretność miejsca i czasu wydarzeń oraz brak danych o bohaterze (everyman) – wykładnią uniwersalnej wymowy dzieła: tragizm starości; koszmar ostatnich dni spędzanych w domu starców.
Przykładowe utwory literackie korespondujące z zagadnieniem:
- Homer, Iliada
– postacie otaczanych szacunkiem dostojnych starców, uosabiających mądrość, godność i siłę ducha (np. Nestor, Priam). - Johann Wolfgang Goethe, Faust
– starość Fausta jako samoświadomość klęski, kiedy to uzmysławia on sobie, że zmarnował życie i nie zdobył prawdziwej wiedzy; oddanie duszy diabłu za przywrócenie młodości, by lepiej poznać świat i szukać sensu życia. - Adam Mickiewicz, Oda do młodości
– starość synonimem gnuśności, egoizmu i stagnacji; skontrastowana z młodością, będącą (zgodnie z duchem romantyzmu) syntezą wszelkich wartości. - Adam Mickiewicz, II część Dziadów
– starcy jako strażnicy pamięci pokoleń, przekazujący tradycję i wartości konsolidujące wspólnotę (np. rola Guślarza w obrzędzie dziadów). - Bolesław Prus, Lalka
– liczne kreacje starych ludzi reprezentujących różne warstwy społeczeństwa i różne aspekty charakterologiczne, np. stary Mincel (cnoty uczciwego kupiectwa o niemieckich korzeniach); stary Szlangbaum (środowisko bogatych Żydów przejmujących inicjatywę społeczną); profesor Geist; szlachetna prezesowa Zasławska, ostatnia prawdziwa arystokratka; groteskowa postać barona Dalskiego.
– sztuczne postarzanie się Ignacego Rzeckiego wyrazem anachroniczności jego wizji świata.
2. Funkcje nawiązań do starożytnych mitów w utworach literackich i dziełach należących do innych dziedzin sztuki.
- Arka jako motyw tytułowy (statki, na których ostatni reprezentanci ludzkości szukają ocalenia przed zagładą).
- Biblijny motyw arki (potop) i jego znaczenia.
- Paraboliczność fabuły filmu ujawniona dopiero w ostatnim ujęciu.
- Nowe konteksty biblijnego motywu arki: ludzkość szukająca ratunku przed kataklizmem zmierza ku arkadyjskiej wyspie, wolnej od zarazy (tęsknota za pierwotną harmonią, wizja nowego świata).
- Podwójny kontekst interpretacyjny arki:
– ratowanie ludzkości i walka o jej przetrwanie (sytuacja przypominająca biblijny potop);
– psychiczna samoobrona bohatera uciekającego w wyimaginowany świat (godności, wielkich spraw i czynów) przed koszmarem życia w domu starców.
Przykładowe utwory literackie korespondujące z zagadnieniem:
[Uczeń dysponuje bogatym materiałem nawiązań biblijnych w literaturze; tu wskazano jedynie kilka związanych z motywem potopu i arki Noego.]
- ● Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz
– porównanie karczmy w Soplicowie do biblijnej arki Noego. - ● Henryk Sienkiewicz, Potop
– porównanie najazdu Szwedów i szybkości ich podboju ziem polskich do potopu, zaś Jasnej Góry z cudownym obrazem Matki Bożej – do arki Noego unoszącej się na wodach i – tak jak biblijna arka – zapowiadającej odrodzenie ludzkich serc. - ● Stanisław Wyspiański, Wesele
– bronowicka chata rozświetlona i „rozśpiewana” wydaje się Racheli podobna do arki; przyciąga ją swoją tajemniczością i pięknem.
3. Sposoby ujęcia motywu podróży w dziełach z różnych dziedzin sztuki.
- Fabuła filmu: podróż na statkach ostatnich przedstawicieli ludzkości w poszukiwaniu krainy wolnej od zarazy (ucieczka przed zagładą).
- Sens uniwersalny: podróż w poszukiwaniu utraconego raju, życia w harmonii z naturą, bez strachu przed śmiercią.
- Kontekst biblijny: arka Noego ratująca człowieka i inne gatunki istot przed potopem (podróż ku odrodzeniu ludzkości).
- Sens ujawniony: podróż człowieka ku kresowi swego życia (ostatni etap tej podróży).
- Topos homo viator – kluczem do interpretacji postaci bohatera.
- Sens symboliczny: podróż obrazem tęsknoty za inną, lepszą rzeczywistością; podążaniem za marzeniami, poszukiwaniem sensu życia i wartości człowieczeństwa.
Przykładowe utwory literackie korespondujące z zagadnieniem:
- ● Homer, Odyseja
– podróż Odyseusza wracającego przez wiele lat do domu – metaforą życia jako wędrówki, podczas której człowiek napotyka przyjaciół i wrogów, musi walczyć z przeciwnościami losu, ale również doznaje wsparcia. - ● Miguel de Cervantes, Przemyślny szlachcic Don Kichote z Manczy
– trzy wyprawy biednego hiszpańskiego szlachcica, który wyobraził sobie, że jest szlachetnym rycerzem i wyrusza, by realizować rycerskie ideały; w swojej fantazji nadaje zwykłemu, banalnemu światu (postaciom, miejscom, wydarzeniom…) cudowny, heroiczny wymiar. - ● Adam Mickiewicz, Sonety krymskie
– bohater cyklu, romantyczny artysta-wygnaniec, podróżuje po Krymie, podziwiając piękno jego przyrody oraz egzotykę kultury; kontempluje oglądane miejsca i snuje refleksje nad samotnością człowieka oraz przemijaniem. - ● Ryszard Kapuściński, Podróże z Herodotem
– podróż jako pasja życia; wyraz nigdy niezaspokojonej potrzeby poznawania świata i ludzi (ta sama pasja łączy współczesnego reportażystę Ryszarda Kapuścińskiego i jego mistrza sprzed wieków Herodota).
4. Marzenia i fantazje bohaterów różnych tekstów kultury jako sposób ucieczki od realnego świata.
- Dwa wcielenia bohatera filmu: rzeczywiste (pensjonariusz domu spokojnej starości) i wyimaginowane (heroiczny przywódca szukającej ratunku ludzkości).
- Fantastyczno-naukowy rodowód fantazji bohatera.
- Uwznioślająca funkcja biblijnego kontekstu wyimaginowanej podróży (Arka Noego).
- Różne aspekty fantazji o podróży na tankowcach:
– marzenie o arkadyjskiej, idealnej krainie, gdzie ludzie będą szczęśliwi;
– marzenie o odzyskaniu poczucia wartości i godności ludzkiej;
– marzenie o godnej starości i śmierci;
– marzenie o heroicznych postawach i czynach. - Pozycja i rola bohatera w wyimaginowanym świecie skontrastowana z jego rzeczywistą sytuacją.
- Zaskakujące zakończenie filmu (ostatnie ujęcia) jako dramatyczna puenta jego marzeń.
Przykładowe utwory literackie korespondujące z zagadnieniem:
- Mitologia grecka
– Ikar archetypem marzyciela i idealisty – skontrastowany z pragmatycznym Dedalem. - Miguel Cervantes, Przemyślny szlachcic Don Kichote z Manczy
– biedny hiszpański hidalgo, rozczytany w rycerskich księgach, wyrusza w świat, by jako błędny rycerz walczyć ze złem i przeżywać wspaniałe przygody; w swojej fantazji nadaje zwykłemu, banalnemu światu (postaciom, miejscom, wydarzeniom…) cudowny wymiar. - Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz
– postać hrabiego jako nieco satyryczny obraz romantycznego marzyciela, który postrzega świat według literackich schematów i w taki też sposób żyje. - Bolesław Prus, Lalka
– Stanisław Wokulski – człowiek czynu i pragmatyk, a zarazem wielki marzyciel, który przeżywa miłość ukształtowaną pod wpływem romantycznych wzorców literackich (co staje się przyczyną jego klęski);
– fantazje polityczne Rzeckiego (interpretacja „dziwnych” zachowań Wokulskiego, kult Napoleona). - Joseph Conrad, Jądro ciemności
– marzenia Kurtza o postępie i cywilizacyjnej misji białego człowieka a jego rzeczywista działalność w kolonii afrykańskiej.
Inne zagadnienia przydatne do interpretacji filmu
- Sposoby ukazania samotności człowieka i jego lęków egzystencjalnych – w literaturze i dziełach innych sztuk.
- Paraboliczność świata przedstawionego i jej funkcje w dziełach różnych sztuk.
- Różne punkty widzenia i różne sposoby odbierania rzeczywistości jako temat tekstów kultury.
- Pytania filozoficzne, do których inspirują teksty kultury.
Słowa kluczowe:
arka/statek, potop, starość, homo viator, życie, wędrówka, choroba, samotność