Sprawozdanie ze styczniowej lekcji w programie Filmoteka Szkolna
W dniu 13 stycznia uczniowie klasy VIII b Szkoły Podstawowej im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego, w ramach zajęć rozwijających zainteresowania, obejrzeli film Muzykanci w reżyserii Kazimierza Karabasza z 1960 r.
Na początku lekcji uczniowie zdefiniowali pojęcie orkiestry dętej, wymienili znane im instrumenty z tej kategorii i obejrzeli fragment koncertu orkiestry w filharmonii. Następnie nauczyciel przedstawił styczniowy film, podając krótkie informacje o reżyserze i okolicznościach powstania obrazu. Pytaniem kluczowym było: Jak pasja, hobby wpływa na życie zwykłego człowieka? Uczniowie zastanawiali się, jak w rutynie codzienności, w starszym już wieku, można swój wolny czas poświęcać próbom orkiestry? Kiedy jest się tylko jednym z członków i trzeba podporządkować się dyrygentowi? Rozpoczęła się dyskusja, podczas której padły pytania: Czy tak potrafiłbyś/potrafiłabyś? Czy internet i wszelkie związanie z nim zajęcia, wygrałyby z inną formą spędzania wolnego czasu? Jak czasochłonne hobby wpływa na człowieka? Uczniowie podsumowali zajęcia stwierdzeniem, że trudno im sobie wyobrazić na tym etapie życia takie poświęcenie, ale w przyszłości … Kto wie.
Klasa VIII b pracowała wg scenariusza Filmoteki Szkolnej z lekcji 41 Film wobec innych sztuk.
Koordynator: Monika Kiper
Relacja z lekcji filmowej w SP im. Jana Kochanowskiego w Chęcinach
27 stycznia 2023 r. uczniowie klasy VI b Szkoły Podstawowej im. Jana Kochanowskiego w Chęcinach zrealizowali kolejny punkt projektu Filmoteki szkolnej, zapoznając się z dziełem w reż. Kazimierza Karabasza pt. “Muzykanci”. Projekcję filmu poprzedziły rozmowa na temat orkiestry symfonicznej, rodzajów instrumentów dętych oraz wysłuchanie przykładowych nagrań kilku instrumentów. Uczniowie podzielili się także swoimi doświadczeniami związanymi ze światem muzyki. Po obejrzeniu filmu szóstoklasiści swobodnie wypowiadali się na temat swoich wrażeń, odpowiadając na pytania zawarte w scenariuszu zajęć przygotowanym przez Filmotekę szkolną. Spotkanie zakończyła krótka dyskusja związana z rolą amatorskich orkiestr dętych we współczesnym świecie. Wnioski młodzieży – zaskakujące!
Justyna Ramiączek
Film wobec innych sztuk – relacja z warsztatów filmoznawczych w Szkole Podstawowej nr 3
W kolejnej odsłonie warsztatów filmoznawczych ósmoklasiści zajęli się zagadnieniem dotyczącym filmu wobec innych sztuk. Podstawą ich analizy były fragmenty utworu literackiego Jana Brzechwy ,,Przygody rycerza Szaławiły” z 1948 roku oraz filmu animowanego pod tym samym tytułem w reżyserii wybitnego animatora Edwarda Sturlisa. Na początku zajęć uczniowie zdefiniowali pojęcia: ,,szaławiła” i ,,banialuka”. Następnie przeczytaliśmy fragmenty tekstu Jana Brzechwy. Ósmoklasiści byli zachwyceni rymowaną opowieścią o rycerzu chwalipięcie, zwrócili uwagę na bogaty i ciekawy język utworu. Później obejrzeliśmy fragmenty animacji Sturlisa i przypomnieliśmy sobie, już wcześniej omówione, techniki animacji. Analizowaliśmy kolejne obrazy filmowe, dźwięk i muzykę w odniesieniu do tekstu. Uczniowie wypowiedzieli się na temat barwnej polszczyzny w tekście Brzechwy, scenariusza animacji lalkowej i piosenek samego autora pierwowzoru. Wskazali różnice między tekstem literackim a jego adaptacją. Wykonaliśmy ćwiczenia słownikowe. Ósmoklasiści, zainspirowani tematem zajęć, postanowili napisać własną, krótką banialukę – bajkę o swoich nieprawdopodobnych przygodach.
Koordynator: Beata Kalota, Szkoła Podstawowa nr 3 im. Marynarzy Polskich w Kołobrzegu
Relacja z lekcji miesiąca w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Ślęzakach
Kolejne styczniowe zadanie z ramach działań z Filmoteki Szkolnej bardzo spodobało się moim uczniom. Podczas zajęć obejrzeli film Kazimierza Karabasza „Muzykanci”. Temat orkiestry instrumentów dętych przedstawiony w filmie jest bliski moim uczniom z uwagi na to, że w naszej szkole od lat działa zespół muzyczny. Część klasy gra w zespole , odnosząc przy tym duże sukcesy. Na pytanie: Co daje granie w zespole czy też orkiestrze? pojawiły się różnorodne odpowiedzi. Przede wszystkim przynależność do grup osób, mających te same lub podobne zainteresowanie. Granie w zespole jest też odskocznią od szkolnych obowiązków , podobnie jak dla bohaterów filmu , orkiestra stanowiła antidotum na szaro-smutną rzeczywistość. Podsumowaniem lekcji był przegląd znanych im instrumentów dętych i prezentacja gry na flecie przez uczniów oraz odsłuchanie utworu „Błekitna rapsodia” George’a Gershwina.
Danuta Boczula, Zespół Szkolno-Przedszkolny w Ślęzakach
Relacja z realizacji lekcji miesiąca w XLII Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej
Wybrałam dla klasy 1b film “Oj!, nie mogę się zatrzymać!” Praca z tym obrazem miała kilka etapów:
1. Aspekty, które rzucają się w oczy po projekcji filmu; Uczniowie wskazywali: scenografia, reakcja bohaterów, dźwięk i muzyka, czas trwania akcji , poklatkowa praca kamery, niestabilna kamera ( pomysły zapisywaliśmy na tablicy)
2. Uczniowie zostali podzieleni na grupy i pracowali z kartami pracy pobranymi ze scenariusza lekcji; przykładowe odpowiedzi: odgłosy natury: odgłosy zwierząt, chaos natury, szum drzew; odgłosy miasta: auta, chaos miasta, krzyki ludzi; cechy : wolność, spokój, przerwana sielanka, miasto: głośno, tłocznie, chaotycznie. z tych odgłosów grupa wyczuła tajemniczy, dynamiczny i trzymający w napięciu charakter. Operator kamery jest pod wpływem substancji psychoaktywnych, dźwięk nie zawsze zgrywał się z obrazem,
3. Fabuła i interpretacja; propozycje uczniów: czas, życie, śmierć, przemijanie, człowiek z lasu idzie do miasta, destrukcji podlega wszystko, co go spowalnia; kamera, obserwacja, wnikanie do wnętrza, KAMERA ŻYJE ŻYCIEM INNYCH
4. Próba zrobienia ilustracji do filmu, ( 3 pliki w załączniku).
Marta Czajkowska- Mechlińska, XLII Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej w Warszawie
Autorski film animowany – wybrani artyści polskiej animacji. Komiks i film (czyli o tak zwanym kinie komiksowym). Z jeszcze innej bajki, czyli Portret Don Juana Władysława Hasiora
Ludzie od zawsze marzyli, by ożywić tworzone przez siebie obrazy. Jeszcze przed epoką kina powstawały rozmaite urządzenia, które stwarzały wrażenie ruchu narysowanych postaci i zwierząt. Niektóre z nich działały na prostej zasadzie, jak np. taumatrop. Była to zabawka składająca się z dwóch rysunków, umieszczonych na przeciwległych stronach okrągłej tektury. Żeby zrozumieć film rysunkowy, trzeba poznać zasadę jego działania i tworzenia. Na zajęciach filmowych w klasie 2. uczniowie tworzyli, m.in. przy użyciu prostych technik różne animacje, ponadto poznawali „autorski film animowany” czyli film, w którym autor sam wymyśla historię, tworzy rysunki, scenografię, reżyseruje i animuje. W Polsce ten rodzaj filmu zapoczątkowała animacja Jana Lenicy i Waleriana Borowczyka pt. Był sobie raz… z 1957 r.
Wspólne ćwiczenia dotyczyły projektowania własnego bohatera filmu
animowanego (zdjęcia w załączniku). Ponadto uczniowie zaproponowali, aby lekcje rozwinąć o następujące tematy:
– Film animowany i jego miejsce w wielkiej rodzinie ruchomych obrazów. Idea i przeznaczenie filmu
– Animacja czyli co? Animacja w filmie
Ale to już materiał na kolejne spotkanie z filmem animowanym
PS
Na zajęciach poruszono także następujące zagadnienia:
– Środki wyrazowe komiksu i filmu
– Uświadomienie tendencji komiksowych w filmie
– Intertekstualność w kulturze
Wojciech Szymański
koordynator działań edukacyjno-filmowych; nauczyciel języka polskiego w LO Nr I im. St. Staszica w Ostrowcu Świętokrzyskim
Sprawozdanie z grudniowej lekcji w programie Filmoteka Szkolna
W dniu 9 grudnia uczniowie klasy VIII b Szkoły Podstawowej im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego, w ramach zajęć rozwijających zainteresowania, obejrzeli film Kundelek w reżyserii Lidii Hornickiej z 1969 r. Wrażenia po filmie były pozytywne – wszystkich ujęła główna myśl filmu. Uczniowie zgodnie stwierdzili, że historia tytułowego kundelka jest ujmująca. Rozpoczęła się dyskusja, podczas której padły pytania: Jak czuł się piesek, gdy dostrzegł, że różni się od reszty?, Dlaczego piesek postanowił zaprzyjaźnić się i pozostać z dziewczynką?, Jaki morał wypływa z tej historii? Zadaniem kluczowym było poznanie cech charakterystycznych filmu animowanego i zapoznanie z podstawowymi technikami wykorzystywanymi w jego realizacji. Uczniowie byli pod wrażeniem, jak różnorodny jest świat filmu animowanego.
Klasa VIII b pracowała wg scenariusza Filmoteki Szkolnej z lekcji 55 ABC animacji.
Koordynator: Monika Kiper
Relacja z przeprowadzenia lekcji w SP
Klasa VI a Szkoły Podstawowej im. Jana Kochanowskiego w Chęcinach rozpoczęła Nowy Rok od spotkania z Filmoteką Szkolną. Tym razem uczniowie mieli okazję poznać sylwetkę Zbigniewa Rybczyńskiego oraz zapoznać się z jego filmem pt. „Oj! Nie mogę się zatrzymać!”. Lekcję rozpoczęto rozmową na temat kina artystycznego. W ten sposób opracowano definicję kina awangardowego, wprowadzając tym samym widzów w klimat dzieła filmowego, który za chwilę mieli obejrzeć. Po projekcji filmu uczniowie swobodnie wypowiadali się, opisując swoje wrażenia, po czym przystąpili do wypełniania kart pracy. Spotkanie z filmem Z. Rybczyńskiego wywarło w uczestnikach bardzo dobre wrażenie, pozwoliło spojrzeć na dzieło filmowe z nowej perspektywy.
Koordynator: Justyna Ramiączek
ABC ANIMACJI – lekcja o sztuce filmowej w SP3
Dzięki zajęciom filmoznawczym, prowadzonym w naszej szkole, uczniowie mają okazję poznać różne aspekty sztuki filmowej. Podczas grudniowej, filmowej lekcji, uczniowie klas VI b i VIII c poznali świat filmu animowanego. Na początku zajęć obejrzeliśmy nagrodzoną animację pt. ,,Kundelek” z 1969 r., która stanowi uroczą opowieść o odmienności, przyjaźni i empatii. Uczniowie przeprowadzili owocną dyskusję na temat filmu i jego przesłania, następnie wskazali materiały stanowiące elementy tej animacji (napisy z czołówki, postacie, elementy scenografii).
Młodzi adepci sztuki filmowej byli zdumieni i zaciekawieni wielością technik animacji, dzięki którym widz poznaje niezwykłe światy, ograniczone jedynie wyobraźnią twórcy. Nie zapomnieliśmy również o niezwykłej historii polskiej animacji, która wyróżnia się wysokim poziomem artystycznym, docenianym na całym świecie. Lekcja była dla uczniów bardzo inspirująca, z wielkim rozrzewnieniem przypominali sobie tytuły filmów animowanych, tj.: ,,Reksio”, ,,Bolek i Lolek”, ,,Porwanie Baltazara Gąbki”, ,,Miś Uszatek” – nawet śpiewali piosenki tytułowe. Uwieńczeniem filmowych zajęć było wymyślanie przez dzieci krótkich historyjek, w postaci storyboardów – scenopisów obrazkowych, które można by przedstawić w filmie animowanym.
Koordynator: Beata Kalota, Szkoła Podstawowa nr 3 im. Marynarzy Polskich w Kołobrzegu