Akcja, fabuła, widowisko, czyli kolejna odsłona warsztatów filmoznawczych

Akcja, fabuła, widowisko, czyli kolejna odsłona warsztatów filmoznawczych

W listopadzie ósmoklasiści wzięli udział w kolejnej odsłonie warsztatów filmoznawczych. Temat naszej ,,filmowej” lekcji: O pochwale fikcji i sensie opowiadania –,,Rękopis znaleziony w Saragossie” Wojciecha Jerzego Hasa, wprowadzał takie pojęcia, jak: kompozycja szkatułkowa, kompozycja klamrowa czy motyw przewodni. Uczniowie przeczytali przedmowę autora i fragmenty powieści łotrzykowskiej ,,Rękopis znaleziony w Saragossie” Jana Potockiego, po czym odnieśli się do jej swobodnej ekranizacji. Głównie skupiliśmy się na motywie znalezionego rękopisu, roli opowieści i umiejętności opowiadania. Ósmoklasiści za pośrednictwem aplikacji Metimeter odpowiedzieli na pytania kluczowe: Czym charakteryzuje się dobra opowieść? Kiedy lubimy słuchać opowiadania innych?, następnie wspólnie opracowali listę cech dobrej opowieści i ćwiczyli umiejętność pięknego opowiadania niezwykłych historii, które od zarania dziejów łączą kolejne pokolenia.

Koordynator: Beata Kalota
Szkoła Podstawowa nr 3 im. Marynarzy Polskich w Kołobrzegu

Relacja z otwartej lekcji w Zespole Szkolno-Przedszkolnym

Uczniowie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Ślęzakach w ramach udziału w projekcie ,,Filmoteka szkolna” obejrzeli film „Oj! Nie mogę się zatrzymać!” w reżyserii Z. Rybczyńskiego.  Pracę na analizą i interpretacją filmu rozpoczęli od próby streszczenia fabuły, co wcale nie okazało się łatwym zadaniem. Uczniowie nie wiedzieli kim jest bohater filmu tratujący wszystko, co spotkał na swojej drodze. Tutaj zadziałała wyobraźnie i pojawiły się odpowiedzi typu: potwór, strach, zagrożenie itp. Odbiór filmu wcale nie należał do przyjemnych, wręcz przeciwnie, strach i niepewność tego, co się stanie potęgowała ścieżka dźwiękowa. Ciekawym zabiegiem w opinii uczniów był fakt, że film jest nakręcony na jednym ujęciu. Jakże duże było zdziwienie, kiedy  paru pasjonatów historii odkryło analogię pomiędzy filmem Rybczyńskiego a oskarowym filmem wojennym ,,1917”, który również w założeniu miał być filmem kręconym na jednym ujęciu. Okazuje się, że Zbiegniew Rybczyński był takim naszym prekursorem w kręceniu filmu na jednym ujęciu. Film również wśród niektórych osób przyrównany został do gry komputerowej. Generalnie projekcja filmu zaintrygowała uczniów i stała się pretekstem do innego spojrzenia na film.

Koordynator: Danuta Boczula

Relacja z otwartej lekcji w Zespole Szkolno-Przedszkolnym

Lekcja w oparciu o film Juliana Antonisza “Pan Tadeusz dla mojej grupy uczniów na początku wydawał się być dosyć trudny w odbiorze. Lekcję poprzedziliśmy wprowadzeniem biografii artysty. Na podstawie usłyszanych informacji uczniowie w grupach stworzyli portret Juliana Antonisza , zwracając jednocześnie uwagę na fakt, że Julian Antonisz był człowiekiem wszechstronnie wykształconym. Bycie artystą, grafikiem nie wyklucza zainteresowań stricte ścisłych, jakim w przypadku Antonisza była fizyka. Kolejna rzecz, która na moich uczniach zrobiła wrażenie, to bycie odważnym w działaniu, łamanie stereotypów i szukanie nowych rozwiązań.

Pojęcie filmu noncamerowego , które było totalnie abstrakcyjne po wykonaniu samodzielnych animacji na karteczkach, uświadomiła uczniom, ze do stworzenia filmu nie jest potrzebna kamera. Samo odczytanie środków artystycznych w filmie nie było specjalnie trudne, oczywiście na poziomie mojej klasy. Zwrócili uwagę na prostą formę, podstawowe kolory, drgający obraz , co utrudniało w ich opinii odbiór i głos dziecka, który jakby wyciszał i uspokajał całość. Zgodnie stwierdzili, że być może , kiedy zmierzą się z lekturą w klasie VIII odbiór tego filmu , będzie łatwiejszy. To co wynieśli z lekcji, oprócz wrażeń artystycznych, to fakt, że w życiu trzeba szukać nowych rozwiązań , nie bać się eksperymentów. Towarzyszyło im również ogromne zdziwienie, jaki ogromny jest postęp w animacji, zważywszy ,że kilka dni wcześniej obejrzeli film w kinie “Tedi i szmaragdowa tablica”.

Koordynator: Danuta Boczula: nauczyciel Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Ślęzakach

Relacja z otwartej lekcji w ZSP w Żabnie

 

19 października 2022 r. w klasie IV-tej technikum ZSP w Żabnie została przeprowadzona lekcja na temat “Antonisz czyta Mickiewicza…”

Uczniowie z zainteresowaniem obejrzeli animację ale taka forma interpretacji narodowego arcydzieła okazała się dla nich niezrozumiała. Jestem jednak przekonana, że jeżeli uczniowie będą mieli możliwość oswojenia się z innymi awangardowymi przedstawieniami klasyki staną się bardziej otwarci na inność.

Dziękuję za umożliwienie obejrzenia interpretacji Antonisza.

Koordynator: Agata Wajda-Tylek, ZSP w Żabno

Relacja z październikowej otwartej lekcji w Szkoła Podstawowa nr 3

 

W dniu 25 października 2022 roku, w ramach zajęć rozwijających zainteresowania polonistyczne uczniów, przeprowadziłam godzinną lekcję na temat: ,,Antonisz czyta Mickiewicza, czyli epopeja narodowa w awangardowym wydaniu”. Grupa ósmoklasistów miała okazję powtórzyć wiadomości dotyczące lektury ,,Pan Tadeusz” oraz poznała odmienny sposób odczytania pomnikowego dzieła literackiego. Na początku zajęć omówiłam cechy i sposób powstawania filmu non camerowego, następnie krótko scharakteryzowałam twórczość J. J. Antonisza.

Uczniowie podjęli dyskusję na temat współczesnego odczytywania „Pana Tadeusza” A. Mickiewicza. Kolejnym etapem lekcji była próba porównania animowanej adaptacji filmowej z jej literackim pierwowzorem. Zwróciliśmy uwagę na elementy łączące adaptację z pierwowzorem literackim oraz różnice. Przyjrzeliśmy się elementom formalnym filmu. Po projekcji filmu omawialiśmy sposób przedstawiania świata Soplicowa i bohaterów.

Ósmoklasiści byli zaskoczeni formą przekazu dzieła, szybką zmianą obrazów, intensywną kolorystyką, wyrazistą muzyką, brakiem typowych nawiązań do epoki romantyzmu. Dyskutowali o tym, co sprawiło im trudność w odbiorze filmowego dzieła. Zaciekawiła ich technika powstawania filmu non camerowego. Pod koniec zajęć pracowali w grupach, wypełniając wspólnie kartę pracy, poświęconą analizie filmu, szczególnie pod kątem warstwy formalnej, czyli obrazu i dźwięku. Warsztaty filmowe były dla ósmoklasistów wspaniałą okazją do poszerzenia wiadomości na temat języka dzieła filmowego oraz inspiracją do własnych działań twórczych.

Beata Kalota, Szkoła Podstawowa nr 3 w Kołobrzegu

Relacja z otwartej lekcji w Szkole Podstawowej im. Jana Kochanowskiego w Chęcinach

Klasa 6b Szkoły Podstawowej im. Jana Kochanowskiego w Chęcinach z niecierpliwością przystąpiła do tegorocznego projektu Filmoteki Szkolnej, mając nadzieję na zgłębienie tajemnic sztuki filmowej, dużą dawkę nauki oraz przyjemności.

Klasowa przygoda z filmem rozpoczęła się projekcji filmu “Pan Tadeusz. Księga I. Gospodarstwo.” w reżyserii Juliana Antonisza. Uczniowie zapoznali się wcześniej z I. Księgą “Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza, by móc porównać swoje wyobrażenie opisanych w utworze zdarzeń z wizją reżysera. Uczniowie wzięli aktywny udział w części zajęć przeprowadzonej zgodnie z zamieszczonym na internetowej stronie Filmoteki Szkolnej scenariuszem. Ponadto szóstoklasiści spróbowali przenieść swoje wyobrażenie wybranych przez siebie scen z Księgi I. dzieła Mickiewicza na kartki papieru. Efekty były imponujące.

Koordynator: Justyna Ramiaczek, Szkoła Podstawowa im. Jana Kochanowskiego w Chęcinach

Sprawozdanie z lekcji w programie Filmoteka Szkolna

Szkoła Podstawowa im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego po raz pierwszy przystąpiła do programu Filmoteki Szkolnej. W zajęciach uczestniczą uczniowie klasy VIII b w ramach zajęć rozwijających.

Na początku uczniowie obejrzeli film Ojciec w reż. Jerzego Hoffmana z 1967 r. Początkowo sceptycznie nastawieni, coraz bardziej interesowali się fabułą. Następnie rozpoczęła się dyskusja, podczas której analizowali zachowania bohaterów filmu i porównywali je z czasami współczesnymi. Uczniowie stwierdzili, że mimo upływu tylu lat od powstania filmu, rodziny dziś są podobne: rodzice nie mają czasu dla dzieci, a te często wykorzystują i okłamują rodziców. Pytaniem kluczowym było: Dlaczego ważne są dobre relacje między dorastającymi dziećmi a rodzicami? W jaki sposób można poprawić wzajemne kontakty? Wnioski z lekcji zostały zapisane na tablicy.

Klasa VIII b pracowała wg scenariusza Filmoteki Szkolnej z lekcji 45 Rodzice i dzieci.

Koordynator: Monika Kiper

Relacja z październikowej “otwartej lekcji miesiąca” w PSP im. Ks. Kardynała Adama Kozłowieckiego

Uczniowie kl. VIII z PSP im. ks. Kardynała Adama Kozłowieckiego w Hucie Komorowskiej z zainteresowaniem skorzystali z propozycji październikowej “otwartej lekcji miesiąca” w ramach udziału w Ogólnopolskim Programie Edukacji Filmowej p.n. „Filmoteka Szkolna”. Podczas zajęć uczniowie podjęli próbę określenia celu zajęć z wykorzystaniem filmu i doszli do wniosku, że proponowane warsztaty są nie tyko bardzo ciekawe i inspirujące, ale mają także na celu m.in. rozwijanie wrażliwości poprzez środki wyrazu sztuki filmowej oraz wykorzystanie filmu jako narzędzia edukacyjnego, punktu wyjścia do dyskusji o literaturze, historii, czy źródła wiedzy o nauce i świecie.

Temat lekcji miesiąca „W kręgu tradycji romantycznej” okazał się bardzo interesujący i atrakcyjny dla sympatyków epoki romantyzmu. Zajęcia obejmowały obejrzenie filmu pt. „Lawa” reż. Tadeusza Konwickiego będącego całościowym spojrzeniem na romantyzm polski oraz jego znaczeniu dla historii naszego kraju oraz społeczeństwa i dla kultury polskiej. Produkcja wywołała żywą dyskusję wśród uczniów. Film dotyczył działalności polskich patriotów, poszczególne zdarzenia zostały przedstawiane w sposób aluzyjny i skojarzeniowy, akcja została wyposażona przez reżysera w niezwykle rozbudowaną metaforykę. Na uczniach silne wrażenie wywarły liczne epizody symboliczne, np. scena zmagania się orła białego ze stadem kruków, nieoczekiwane pojawienie się tajemniczego “czarnego jeźdźca” czy zstąpienie na ziemię pięknego anioła.

Uczniowie czekają niecierpliwie na kolejną lekcję miesiąca.

Październikowa lekcja otwarta Filmoteki Szkolnej w II LO w Krasnymstawie – „W kręgu tradycji romantycznej”

II Liceum Ogólnokształcące im. C. K. Norwida w Krasnymstawie współpracuje z Filmoteką Szkolną od 2009 r. i chętnie bierze udział w wielu przedsięwzięciach organizowanych przez Filmotekę. W tym roku szkolnym uczniowie kolejny raz zostali zgłoszeni się do programu i wzięli udział w lekcji miesiąca – „W kręgu tradycji romantycznej”. Warsztaty zostały zorganizowane w ramach lekcji z edukacji filmowej oraz spotkań Młodzieżowego Dyskusyjnego Klubu Filmowego „Iluzjon” działającego w II LO od 2000 r. Zajęcia dla uczniów przygotowała p. Ewa Magdziarz, która 6 października 2022 r. wzięła udział w webinarium Filmoteki Szkolnej „W kręgu tradycji romantycznej”. Spotkanie on-line dla nauczycieli prowadziła filmoznawczyni Filmoteki Szkolnej p. Kamila Kołacz – absolwentka Filmoznawstwa i Wiedzy o Nowych Mediach na Uniwersytecie Jagiellońskim.

10 i 12 października w Pracowni Filmoteki Szkolnej, działającej II LO w Krasnymstawie od 2014 r., odbyły się zajęcia z edukacji filmowej dla kl. III A i II A, wprowadzające do zagadnienia tradycji romantycznej w filmie. Na tych lekcjach przeanalizowane zostały materiały zamieszczone na stronie Filmoteki Szkolnej, dotyczące adaptacji utworów Adama Mickiewicza. Uczniowie otrzymali zadanie domowe polegające na obejrzeniu filmów: Pan Tadeusz. Księga I. Gospodarstwo Juliana Antonisza oraz Lawa Tadeusza Konwickiego. 19 i 24 października uczniowie na zajęciach z edukacji filmowej porównywali filmy z ich literackimi pierwowzorami. Materiałami pomocniczymi były scenariusze: Antonisz czyta Mickiewicza, czyli epopeja narodowa w awangardowym wydaniu. Rozmowa na temat filmu Pan Tadeusz. Księga I. Gospodarstwo W reż. J. J. Antonisza oraz Mickiewiczowskie Dziady w konfrontacji ze współczesnością. Dyskusja nad Lawą Tadeusza Konwickiego. W czasie spotkania MDKF „Iluzjon” (25 października) i edukacji filmowej 26 października uczniowie z kl. II A ponownie obejrzeli fragmenty Lawy dotyczące II i IV cz. Dziadów oraz debatowali na temat uwspółcześnionej przez reżysera wersji Mickiewiczowskiego dzieła. Zastanawiali się także, czy adaptacja filmowa dramatu romantycznego przybliża dzisiejszemu widzowi jego przesłanie. Wyznaczone osoby kierowały ożywioną dyskusją oraz oceniały jej uczestników. W czasie zajęć pomocne okazały się załączniki do scenariuszy – karty pracy, które pozwoliły na wskazanie modyfikacji względem pierwowzoru literackiego. Uczniowie wypowiadali się na temat osiągniętych efektów i wyrażali opinie dotyczące zmian wprowadzonych przez reżysera. Zostali także poproszeni, aby w domu uzupełnić karty pracy i uporządkować przemyślenia związane z filmowymi adaptacjami dzieł Adama Mickiewicza. Uczniom bardzo podobała się lekcja miesiąca Filmoteki Szkolnej, gdyż mieli okazję wzbogacić swoją wiedzę o kontekst filmowy dotyczący Pana Tadeusza i II cz. Dziadów” – lektur obowiązkowych ze szkoły podstawowej oraz IV cz. Dziadów – lektury uzupełniającej z liceum.

Zajęcia, zaproponowane przez Filmotekę Szkolną, pomagają uczniom w świadomym odbiorze tekstów kultury, jakimi są filmy. Pozwalają również wykorzystać wiedzę związaną z filmami w edukacji szkolnej.

Tekst i zdjęcia: Ewa Magdziarz – nauczyciel edukacji filmowej w II LO w Krasnymstawie i opiekun MDKF „Iluzjon”

 

Zespół Szkół nr 10 im. Bolesława Chrobrego w Koszalinie po raz pierwszy przystąpił do programu Filmoteki Szkolnej.

W zajęciach uczestniczyli uczniowie Technikum Samochodowego oraz Technikum Mechanicznego.

Uczniowie mieli okazję wziąć udział w warsztatach online poprowadzonych przez p. Mateusza Wiskulskiego pt. “Alfabet filmu. Wprowadzenie do wiedzy o kinie”. Uczestnicy warsztatów poznali proces powstawania filmu, rolę jaką pełnią plany filmowe oraz różne środki wyrazu filmowego. Uczniowie podczas warsztatów Filmoteki Szkolnej mieli możliwość wspólnie analizować i interpretować różne zjawiska kultury filmowej.

Celem zajęć naszego kółka teatralno – filmowego w tym roku było odbudowanie relacji rówieśniczych oraz zachęcenie uczniów do swobodnej wypowiedzi twórczej. Podczas zajęć uczniowie mogli spróbować swych sił w tworzeniu animacji poklatkowych, rozwijaniu umiejętności aktorskich oraz swobodnej wypowiedzi podczas recenzowania obejrzanych filmów.

Koordynator: Ewa Kromer

linki: Warsztaty filmowe – Zespół Szkół Samochodowych w Koszalinie

https://drive.google.com/drive/folders/1FIuLthae93wnWJXlpD-gBIUWyWWEo_P_?usp=sharing