Film z„Sól ziemi czarnej”
w reż. Kazimierza Kutza
w Zespole Szkół
w Łobżenicy
W Zespole Szkół w Łobżenicy uczniowie w październiku br. zapoznali się z filmem „Sól ziemi czarnej” w reż. Kazimierza Kutza, a także z komentarzem filmoznawczym. Następnie chętnie dyskutowali o filmie, pracowali także z kadrami filmowymi. Niektórzy pisali wypracowania, w tym recenzje filmowe, także przemówienia na wybrane przez siebie temat. Byłyśmy bardzo ciekawe, jak młodzież przyjmie film z roku 1969. Opinie o filmie nas jednak bardzo wzruszyły, czego dowodem są przykładowe wypowiedzi:
„Film pozwolił mi bardziej utożsamić się z powstańcami. Ukazał codzienne życie walczących podczas powstania. Pokazał mi emocje im towarzyszące oraz pozwolił wczuć się w ich sytuację. Podziwiam ludzi biorących udział w tej walce”
Julia Mrotek , klasa III a LO
„Film skłonił mnie do rozmyślań nad uporem Polaków. Nie poddawali się, pomimo przewagi liczebnej strony przeciwnej i walczyli
o niepodległość do ostatniej kropli krwi. Uparcie dążyli do zwycięstwa, do odzyskania utraconych ziem. Myślałam też o kruchości ludzkiego życia i o tym, jak łatwo je stracić (…)”
Emilia Wiśniewska , klasa IIIa LO
„Film pokazuje, że zawsze trzeba walczyć do samego końca.”
Gracjan Donaj, klasa IIIa LO
„Podczas oglądania filmu poczułam przynależność do ojczyzny.”
Julia Lewicka , klasa Ia LO
„Film skłonił mnie do przemyśleń na temat patriotyzmu. Powinienem być dumny z tego, że żyję w wolnym kraju. Nie muszę walczyć, nie muszę się martwić, po prostu mogę żyć i cieszyć się z życia”
Martin Jaszczyk, klasa Ia LO
„Film przypomniał mi o kruchości życia. Powstańców podziwiam za odwagę. Myślę, że wykazali się wielkim patriotyzmem, gdyż nie bali się oddać życia za to, żeby Śląsk został przyłączony do Polski. Doceniam to, że dzisiaj w Polsce nie ma takiego problemu i mogę spokojnie żyć bez strachu o własne życie.”
Marta Borzęcka, klasa IIa LO
„Film nasunął mi wiele refleksji. Powstańcy byli zwykłymi ludźmi, którzy mogliby wieść spokojne i beztroskie życie, jednak wybrali udział w powstaniu. Bohaterowie stawiali ojczyznę i oczekiwania swoich bliskich ponad siebie”
Oliwia Bodetko, klasa IIa LO
„Dla bohaterów filmu ważne były ojczyzna i honor. Woleli poświęcić swoje życie, niż zostawić ojczyznę. Ojciec Gabriela, który zginął w ruinach swego domu, dał przykład młodym ludziom, że ojczyzna jest najważniejsza”
Karolina Chylewska, klasa IIa LO
„Wartości, które są ważne dla bohaterów filmu, to patriotyzm i rodzina. Powstańcy do końca walczyli o przyłączenie Śląska do Polski. Kiedy ich dowódca powiedział, że to koniec powstania, nie mogli się z tym pogodzić. W scenie, w której Ślązacy mieli być rozstrzelani, jeden z bohaterów krzyknął: „Niech żyje Polska!”. Nawet w obliczu śmierci myślał o tym, by Polska zwyciężyła. Klęska nie oznaczała dla powstańców przegranej. Wiedzieli, że jeśli przeżyją, to będzie nadzieja na kolejne powstanie. Dla głównego bohatera i jego braci ważna była również rodzina. W scenie, w której ojciec bił ich pasem, synowie nie sprzeciwili się nestorowi. Kiedy Niemcy wysadzili budynek, w którym był ojciec, mężczyźni pobiegli go szukać. Nie zważali na zagrożenie. Było dla nich ważne, żeby go odnaleźć”
Katarzyna Olszewska klasa IIa LO
Moim zdaniem dawniej ludzie wykazywali się większą odwagą. Nie jestem pewna, czy dzisiaj każdy z nas byłby tak zdeterminowany. Nie popieram stylu wychowania ukazanego w filmie, jednak mógł on w jakimś stopniu ukształtować twardy charakter głównych bohaterów”
Patrycja Kwiatkowska, klasa IIa LO
“Dla bohaterów filmu ważne były tradycja, gwara i ojczyzna. Dla mnie również ważna jest ojczyzna. Kocham swój kraj za jego piękną historię. Walczyłabym za niego, tak jak powstańcy śląscy. Myślę, że jestem do nich podobna”
Aleksandra Kurek, klasa IIa LO
„Film ukazuje obraz rodziny, w której ojciec jest najważniejszą osobą. Wszyscy się wspierają i mogą na siebie liczyć”
Kacper Kamiński, klasa IIa LO
„Powstańcy pięknie ukazali postawę patriotyczną i miłość, jaką darzą swoją ojczyznę. W dzisiejszym świecie wielu ludzi mówi, że kocha swój kraj i pokazuje patriotyzm podczas świąt narodowych. Ale gdyby zaistniała konieczność obrony kraju przed wrogiem, to czy każdy miałby w sobie tyle odwagi, by walczyć o wolność? Ja, mimo że kocham Polskę, nie byłabym w stanie poświęcić swojego życia”
Natalia Adamska, klasa IIa LO
“Historyczne dzieła literackie bądź filmowe uczą nas historii naszych przodków, ich życia na co dzień, szacunku do tradycji i wydarzeń. Przykładem jest film „Sól czarnej ziemi”, który przedstawia sytuację Polaków mieszkających na Śląsku podczas powstania w roku 1920r. Siedmiu braci postanawia dołączyć do powstania śląskiego i walczyć o wyzwolenie spod władz niemieckich. Uczestnicy powstania na co dzień muszą mierzyć się ze stratą bliskich osób, śmiercią i cierpieniem, co dotyka szczególnie Gabriela (…).”
Gabriela Jagodzińska klasa Ib LO
Warto podkreślić, że projekcja filmu w naszej szkole zbiegła się z przygotowaniami uczniów klasy IIIa LO do Wieczornicy Patriotycznej pod czujnym okiem pani Adrianny Meller-Osman i pani Katarzyny Kaczmarek. Rozważaniom o filmie towarzyszyły więc emocje związane z teatralnym wystąpieniem, co wzmocniło przekaz płynący z filmu.
Tekst i opieka dydaktyczna: Maria Mitek i Sabina Ziarnik, nauczycielki języka polskiego w Liceum Ogólnokształcącym w Zespole Szkół w Łobżenicy