Webinarium o filmie dokumentalnym „Miejsce urodzenia” (1992) w reż. Pawła Łozińskiego

Zapraszamy Państwa na październikowe webinarium Filmoteki Szkolnej!

Spotkanie odbędzie się w środę 23.10. 2024 r. o godz. 18:00.

ilustracja: kadr z filmu “Miejsce urodzenia” (1992), scen. i reż.: Paweł Łoziński, zdjęcia: Artur Reinhart

Wykład pt.

„Pamięć ludzkich uczynków. O filmie dokumentalnym „Miejsce urodzenia” (1992) w reż. Pawła Łozińskiego.”

poprowadzi dr Piotr Pławuszewski z  Instytutu Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych (UAM w Poznaniu).

Zainteresowania dr Pławuszewskiego koncentrują się przede wszystkim wokół historii i analizy kina dokumentalnego, które na różne sposoby stara się popularyzować, zwłaszcza wśród młodej widowni. Obecnie pracuje nad monografiami twórczości dokumentalnej Tadeusza Jaworskiego i Marcela Łozińskiego.

 

Film, o którym będziemy rozmawiali:

Miejsce urodzenia, reż.: Paweł Łoziński (1992)

18.10 – 7.11. 2024 dostępny nieodpłatnie na platformie NINATEKI

Link do platformy Microsoft Teams, będzie rozsyłany dzień wcześniej nauczycielom zarejestrowanym w programie.

Okno rejestracji otwarte do 12 listopada.

Zapraszamy na spotkanie!

 

Szanowni Państwo,

7 października (poniedziałek) rozpoczęła się rejestracja na 9. edycję Olimpiady Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej

pod hasłem:

Współczesne przeobrażenia audiowizualności

Zapraszamy do wysłuchania wykładu otwarcia, który wygłosił autor opracowań materiałów Filmoteki Szkolnej, wybitny filmoznawca, profesor Uniwersytetu Łódzkiego, dr hab. Piotr Sitarski.

 

8 października (wtorek) o godzinie 17.00 zapraszamy na webinar na platformie Microsoft Teams, podczas którego Anna Równy, edukatorka filmowa opowie uczestnikom, w jaki sposób przygotować się do Olimpiady, jak wygląda jej struktura i czego mogą się spodziewać na poszczególnych etapach.

Link do wydarzenia znajdą Państwo w dniu webinaru na stronie Olimpiady w zakładce Komunikaty

 

Olimpiada Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej to inicjatywa edukacyjna o zasięgu ogólnopolskim, której celem jest popularyzacja wśród młodzieży szkół ponadpodstawowych wiedzy o kulturze filmowej oraz nauk o komunikowaniu.

Podczas trzech etapów Olimpiady testowi zostaje poddana wiedza uczestników z zakresu polskiej i światowej kinematografii, środków filmowego wyrazu, gatunków dziennikarskich i komunikacji w social mediach. W trakcie Olimpiady uczniowie będą zdobywać i udoskonalać techniki tworzenia przekazu językowego i wizualnego oraz konstruowania czytelnej narracji przekazu, a przygotowując się znacząco poszerzą swoją wiedzę z zakresu kinematografii polskiej i obcej. Dzięki jasnym zasadom oraz czytelnym wymaganiom uczestnicy mają szansę solidnie przygotować się do olimpijskich zmagań i stanąć do uczciwej rywalizacji.

Laureaci i Finaliści Olimpiady otrzymują zaświadczenia o uzyskanym tytule oraz liczne nagrody, wśród których znajdują się indeksy na uczelnie wyższe w całym kraju, a także akredytacje na festiwale filmowe i nagrody rzeczowe.

Rejestracja potrwa do 4 listopada.

Zapraszamy serdecznie Państwa oraz Waszych uczniów!

Międzynarodowy Festiwal Filmowy Młode Horyzonty

11.edycja w 20 miastach w Polsce (z głównymi lokalizacjami w Warszawie i we Wrocławiu) między 28 września a 6 października 2024

Po zakończeniu stacjonarnej odsłony festiwalu wybrane tytuły dostępne będą na festiwalowej platformie w dniach 10 – 27 października.

Organizatorzy zapraszają zarówno widzów najmłodszych  (już od trzeciego roku życia) wraz z towarzyszącymi im dorosłymi jak i widzów nastoletnich. W

W ramach Konkursu Głównego najciekawsze międzynarodowe produkcje ocenione zostaną zarówno przez składy jurorskie, jak i festiwalową publiczność. Jurorzy opiniować będą również tytuły w Konkursie Filmowych Odkryć oraz Konkursie Dokumentów. Uroczysta gala zamknięcia festiwalu wraz z prezentacją laureatów odbędzie się w Warszawie 5 października.

Obiekty festiwalowe:

 

Festiwalowi towarzyszy nowatorski projekt MediaLab –  inspirująca, angażująca wszystkie zmysły interaktywna wystawa dla dzieci w różnym wieku, która umożliwia najmłodszym lepsze poznanie świata filmu i nowych technologii.

Więcej informacji: https://festiwal.mlodehoryzonty.pl/

Nagrody Młodej Gali 49.FPFF w Gdyni

 

Znany jest już werdykt Jury Konkursu Filmów Krótkometrażowych 49. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Podczas Młodej Gali w piątek 27 września 2024 roku ogłoszono zdobywców tegorocznych nagród pozaregulaminowych.

Jury Konkursu Filmów Krótkometrażowych w składzie:

  • Magdalena Łazarkiewicz – Przewodnicząca Jury
  • Karolina Bielawska – członkini Jury
  • Piotr Kmiecik – członek Jury

po obejrzeniu 29 filmów zakwalifikowanych do udziału w Konkursie Filmów Krótkometrażowych przyznało nagrodę:

Nagroda im. Lucjana Bokińca za Najlepszy Film Krótkometrażowy
„Pomarańcza z Jaffy” reż. Mohammed Almughanni

Nagroda Specjalna
„Lament No. 1” reż. Jakub Jakubik

Wyróżnienie
„Nic poważnego” reż. Kamil Czudej 

Nagroda dla najlepszego autora zdjęć
Mauricio Blas za zdjęcia w filmie „Rouge” reż. Sophie Horry

Nagroda dla reżysera
„Za nieoczywisty film inny niż wszystkie” w wysokości 15 000 PLN w postaci wsparcia produkcyjnego – finansowanego przez Wytwórnię Filmów Oświatowych
„Ave Eva” reż. Agnieszka Nowosielska

 

NAGRODY POZAREGULAMINOWE

NAGRODA STOWARZYSZENIA KINA POLSKIE „BURSZTYNOWE LWY”
za film „Akademia pana Kleksa” dla Producenta i Dystrybutora Filmu za najlepszy wynik frekwencyjny w polskich kinach w sezonie 2023-2024

NAGRODA FESTIWALI I PRZEGLĄDÓW FILMU POLSKIEGO ZA GRANICĄ
„Dziewczyna z igłą” 
w reżyserii Magnusa von Horna

NAGRODA „ZŁOTY KANGUR”
dla Xawerego Żuławskiego za film „Kulej. Dwie strony medalu”

NAGRODA POLSKIEJ FEDERACJI DYSKUSYJNYCH KLUBÓW FILMOWYCH „DON KICHOT”
„Utrata równowagi” 
w reżyserii Korka Bojanowskiego

NAGRODA „ZŁOTE LWIĄTKA IM. JANUSZA KORCZAKA” DLA NAJLEPSZEGO FILMU FAMILIJNEGO
„Za duży na bajki 2”
 w reżyserii Kristoffera Rusa

NAGRODA „DIAMENTOWE LWIĄTKA” DLA NAJLEPSZEGO FILMU DLA DZIECI I MŁODZIEŻY Z OKAZJI 20-LECIA SEKCJI GDYNIA DZIECIOM
„O psie, który jeździł koleją”
 w reżyserii Magdaleny Nieć

NAGRODA JURY MŁODYCH laureatów Olimpiady Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej
„Dziewczyna z igłą” 
w reżyserii Magnusa von Horna

NAGRODA STOWARZYSZENIA KIN STUDYJNYCH
„Dziewczyna z igłą” 
w reżyserii Magnusa von Horna

NAGRODA JURY CICAE ZA DEBIUT REŻYSERSKI BĄDŹ DRUGI FILM
„Lany poniedziałek”
 w reżyserii Justyny Mytnik

Wyróżnienie: WROOKLYN ZOO w reżyserii Krzysztofa Skoniecznego

NAGRODA RADIA GDAŃSK „ZŁOTY KLAKIER”
„Utrata równowagi” 
w reżyserii Korka Bojanowskiego

NAGRODA ELLE „KRYSZTAŁOWA GWIAZDA”
dla Tomasza Włosoka za rolę w filmie „Kulej. Dwie strony medalu” w reżyserii Xawerego Żuławskiego

NAGRODA CHOPARD I W.KRUK: „CHOPARD LOVES CINEMA”
dla Marianny Zydek za film „Simona Kossak” w reżyserii Adriana Panka

NAGRODA ZA NAJLEPSZĄ REŻYSERIĘ OBSADY
dla Tanji Grunwald za film „Dziewczyna z igłą” w reżyseria Magnusa von Horna

NAGRODA DZIENNIKARZY
„Dziewczyna z igłą” w reżyserii Magnusa von Horna

NAGRODA MARKI HORTEX ZA ŚWIEŻE SPOJRZENIE
„Innego końca nie będzie” w reżyserii Moniki Majorek

NAGRODA „FILM DLA KLIMATU” DLA NAJBARDZIEJ EKOLOGICZNEJ PRODUKCJI
w kategorii Film Krótkometrażowy: „Grajdło” w reżyserii Leny Jaworskiej
w kategorii Film Pełnometrażowy: „Simona Kossak” w reżyserii Adriana Panka

Wyróżnienie w kategorii Film Krótkometrażowy: „Przyciąganie” w reżyserii Aleksandry Szczepaniak

NAGRODA PORTALU INTERIA „FENOMEN FESTIWALU”
„Nic poważnego” 
w reżyserii Kamila Czudeja

NAGRODA MIESIĘCZNIKA ZWIERCIADŁO „MOCNE WEJŚCIE”
dla Agnieszki Nowosielskiej za film „Ave Eva”

NAGRODA MARKI DR IRENA ERIS „NAJODWAŻNIEJSZE SPOJRZENIE”
dla Kamili Tarabury za film „Rzeczy niezbędne”
dla Moniki Majorek za film „Innego końca nie będzie”

 

Fikcyjne, wygenerowane postacie, które naśladują wygląd i zachowanie prawdziwych ludzi mają miliony followersów.*

„Najmłodsze pokolenie – pokolenie Alfa (urodzeni w latach 2010-2024) – dorasta w transhumanistycznym krajobrazie mediów syntetycznych. Są otoczeni sztucznymi towarzyszami – hiperrealistycznymi postaciami symulującymi ludzkie doświadczenia i emocje. I właśnie to uniwersum wirtualnych influencerów kształtuje im obraz świata”

zauważa w rozmowie z Nauką w Polsce dr Ada Florentyna Pawlak z Uniwersytetu SWPS, ekspertka w obszarze transhumanizmu, z wykształcenia antropolożka technologii, historyczka sztuki i prawniczka. Jak podała, aż 25 proc. dziewcząt w grupie wiekowej 18-24 lat śledzi wirtualnych influencerów. (…)

Pierwszy wirtualny influencer powstał w 2016 roku i była nim Lil Miquela. Ona – i inne takie postacie – „prowadzą” konta w różnych serwisach społecznościowych, „nagrywają” swoje płyty, których można słuchać w popularnych platformach, a także „biorą udział” w reklamach prawdziwych marek czy promocji miejsc. Za tymi działaniami stoi sztab ludzi – od programistów, przez grafików, aż po storytellerów.

„Dzięki rozwojowi generatywnej sztucznej inteligencji coraz częściej wchodzimy w interakcje z postaciami o niejasnym statusie ontologicznym. Przecież dla wielu osób wirtualne postaci są żywe, mimo braku biologicznego ciała: istnieją w jakimś świecie, są aktywne, zarabiają pieniądze, wchodzą w interakcje, mogą odpowiadać na pytania. To stwarza więź emocjonalną, która wystarczy, by na mnie wpływać” – powiedziała naukowczyni.

Zgodnie z założeniem, wirtualni influencerzy mają być niedoskonali tak jak ludzie. „Mają wszystkie cielesne atrybuty, których ludzcy influencerzy starają się unikać: piegi, rozmazany makijaż, odstające rano włosy, pot na czole. Do tego nigdzie nie ukrywają, że są cyfrowymi postaciami. To sprawia, że przez pokolenie Alfa są postrzegani za autentycznych – nawet bardziej niż ci realni influencerzy, którzy często używają różnego typu narzędzi do poprawy swojego wyglądu i do dążenia do ideału” – opowiadała.

Jednocześnie dodała, że tu zaczyna się głębszy problem. „Autentyczność zostaje oderwana od tego, czy coś jest prawdziwe, czy nie. Okazuje się, że można ją przypisać czemuś, co nie istnieje. Wciąż mamy podział na fikcję i rzeczywistość, bo podział na offline-online dawno upadł. Teraz zaciera się już również podział na to, co żywe i martwe” – wskazała. Dlatego kolejne pokolenia na pewno będą się mierzyć z problemem odróżniania prawdy od fałszu, realności od iluzji” – podkreśliła.  (…)

W ocenie dr Ady Florentyny Pawlak, jednym z atutów wirtualnych influencerów jest to, że akceptują swoich odbiorców takich, jakimi są. „W kulturze prawego kciuka (lajkowania), w której żyjemy, możliwość niebycia ocenianym wydaje się marzeniem. Twórcy sztucznej inteligencji doskonale to wiedzą. Dlatego tworzą wirtualnych influencerów” – powiedziała. Kontakt z wirtualnymi influencerami rodzi jednak pytania: w jaki sposób rozwój technologii wpływa na intymność? Albo czy nowe formy relacji paraspołecznych – z chatbotami, wirtualnymi influencerami – będą odpowiedzią na samotność i potrzebę bliskości? (…)

„Porównuję dokonania sztucznej inteligencji do fast foodu. Jeśli raz na jakiś czas zjem hamburgera, to wiadomo, że nic mi się nie stanie. Ale jeśli uczynię z tego nawyk, to już po niedługim czasie mój dobrostan psychofizyczny ulegnie pogorszeniu. Są już badania naukowe, które wykazały, że osoby samotne, które za dużo czasu spędzają z syntetycznym towarzyszem w pewnym momencie zaczynają tę postać antropomorfizować i naprawdę traktować ją jako człowieka” – powiedziała. (…)

 

* źródło: Serwis Nauka w Polsce – naukawpolsce.pl, “Wirtualni influencerzy postrzegani jako bardziej autentyczni niż ci realni”, Agnieszka Kliks-Pudlik, 20.09.2024, dostęp: 26.09.2024

 

Polecamy także artykuł Piotra Fortuny  “Miquela versus Real Life. Czego chcą wirtualne influencerki? , Widok. Fundacja Kultury Wizualnej, archiwum, dostęp: 26.09.2024

Już 23 września

wielkie otwarcie
49. Edycji Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych

w Gdyni

 

Więcej informacji o projekcjach: Harmonogram 49.FPFF w Gdyni

o wydarzeniach towarzyszących  Harmonogram wydarzeń towarzyszących 49. FPFF

Z dumą zapowiadamy, że w Konkursie Głównym obok profesjonalnych jurorów filmy oceniać będzie Jury Młodych – Laureatów 8. Olimpiady Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej w składzie:

👈 Monika Zięba
Na co dzień zafascynowana doświadczeniami płynącymi z bycia wrażliwym człowiekiem. Uwielbia zanurzać się w półmrokach psychologicznych i onirycznych światów filmowych, najchętniej tych malowanych kolorami Kieślowskiego, ale równie dobrze bawi się przy „Pulp fiction” Quentina Tarantino. Najbardziej lubi dzieła, które jednocześnie skłaniają do przemyśleń, jak i cieszą oko swoją estetyką. Interesuje się także psychiatrią, biologią, lingwistyką, stylem lat 60. oraz każdą inną rzeczą, która wpadnie jej akurat w ręce i przypadnie do serca.

👉 Basia Jaworska

Basia Jaworska uczęszcza do klasy maturalnej w VII Liceum Ogólnokształcącym im. Juliusza Słowackiego w Warszawie o profilu teatralno-filmowym z rozszerzonym programem edukacji kulturalnej. Otrzymała tytuł laureata podczas 8 edycji Olimpiady Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej. Brała udział jako wolontariuszka m.in. w festiwalu filmowym Timeless Film Festiwal. Uczestniczy także jako widz w wielu innych wydarzeniach kulturalnych takich jak Festiwal Filmów Fabularnych w Gdyni oraz na tegorocznym Festiwalu Debiutów Filmowych w Koszalinie. Jej zainteresowania filmowe obejmują szerokie spektrum od francuskich filmów nowej fali i klasycznych thrillerów noir po współczesne produkcje twórców polskich i międzynarodowych.

👈 Nadia Magdziarz

Maturzystka, a od października studentka łódzkiego filmoznawstwa. W filmach szuka najczęściej silnej gry na emocjach widza, osiąganej poprzez odpowiednio dobraną oprawę muzyczną czy wyrazistą grę aktorów. Miłośniczka polskich komedii z okresu dwudziestolecia międzywojennego (zwłaszcza tych, w których główną rolę gra Eugeniusz Bodo) oraz filmów Davida Lyncha, których oniryczny charakter porywa widza do innego świata.

Nabór do Konkursu Krytyk Pisze 2024

 

Ruszył nabór do jubileuszowej edycji 15. edycji Konkursu Krytyk Pisze.

“Krytyk Pisze jest jak otwarcie sobie drzwi do pracy w zawodzie piórem. To konkurs, który wytycza początek drogi i popycha młodych krytyków do działania.” – zachęcają organizatorzy 15 edycji Festiwalu Kamera Akcja

Na zwycięzców czekają nagrody pieniężne, możliwość publikacji swojego tekstu na łamach miesięcznika KINO, a także karnety na Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni oraz Festiwal Kamera Akcja. Organizatorzy czekają na zgłoszenia do 22 września 2024.

W poprzednich edycjach  laureatami konkursu Krytyk Pisze byli m.in. Patrycja Mucha, dyrektorka Timeless Film Festival, Tomasz Raczkowski – dyrektor programowy Festiwalu Opolskie Lamy, dziennikarz Gazety Wyborczej Dawid Dróżdż, zdobywczyni Nagrody PISF Diana Dąbrowska, a także o Wiktor Szymurski, Aleksandra Wolf czy Daria Sienkiewicz.

 

Jury Krytyczek Konkursu Krytyk Pisze:  Klara Cykorz, Kaja Klimek, Kamila Żyto

Jury Twórczyń Konkursu Krytyk Pisze:   Luiza SkrzekKatarzyna Warzecha

 

Zgłoszenia do Konkursu Krytyk Pisze  do 22 września!

 

Więcej informacji na stronie organizatora https://kameraakcja.com.pl/nabor-do-konkursu-krytyk-pisze-2024/

Konkurs jest częścią  15. jubileuszowej edycji Festiwalu Kamera Akcja. Na widzów i uczestników wydarzenia czeka 50 filmów, aż 60 gości, w tym laureaci Oscara, twórcy docenieni w Cannes czy wschodzące gwiazdy kina. Najciekawsze, odważne i wzbudzające dyskusje filmy prosto z Locarno, Wenecji, Cannes czy Berlinale, w tym wiele premierowych pokazów, na długo przed kinową premierą.

Jedyny festiwal filmów fabularnych w Łodzi odbędzie się od 24 do 27 października 2024 r

 

 

Konkurs dla młodzieży na plakat filmowy

Do wygrania atrakcyjne nagrody – udział w wernisażu i wejście do świata filmu!

Wymagania wiekowe: 12-19
Tematyka konkursu: plakat do dowolnego filmu z lat 2013-2024
Termin naboru: 10.10.2024
Technika: dowolna
Format:
– zgłoszenie online: JPG lub PNG
– zgłoszenie w formie fizycznej pracę konkursową można przynieść do filii Biblioteki Miejskiej w Łodzi

Tak jak  każdy seans potrzebuje widzów, tak każdy film potrzebuje plakatu – piszą organizatorzy konkursu Point-Of-View. Pytanie: Jaki plakat spełni swoje zadanie? Od czego zacząć?

Można go wymyślić od podstaw czerpiąc inspiracje z historii kina, można obserwować najnowsze trendy, stosować nowe narzędzia i media. Istnieją jednak pewne kryteria, które definiują dobry plakat, plakat poza funkcją estetyczną musi być czytelnym komunikatem. „Nie bądź zbyt zafascynowany wyglądem. Pamiętaj, że to, co robisz, musi działać” —  organizatorzy konkursu przypominają cytat Davida Carsona, znanego amerykańskiego grafika. Przede wszystkim warto, by uczniowie zastanowili się, co w wybranym przez nich filmie jest najważniejsze, jaki jest jego motyw przewodni, co może przykuć uwagę widzów i zachęcić innych do pójścia do kina.  W konkursie Point-Of-View – jak sama nazwa wskazuje – najważniejszy jest punkt widzenia osoby tworzącej, świeże spojrzenie na film i zaprojektowanie wyjątkowego plakatu.

Polecamy także wykład prof. Krzysztofa Kornackiego: “Plakat filmowy jako forma promocji i sztuki”

Zachęcamy do wzięcia udziału w konkursie Point-Of-View

oraz śledzenia wydarzeń towarzyszących 15. edycji Festiwalu Kamera Akcja

 

„Kręcą film” w Norwidzie

Już po raz XI odbył się organizowany cyklicznie przez II Liceum Ogólnokształcące im C.K. Norwida w Krasnymstawie letni projekt filmowy „Kręćmy film”. Projekt koordynowała Ewa Magdziarz wieloletnia opiekunka Młodzieżowego Dyskusyjnego Klubu Filmowego “Iluzjon” działającego przy II LO w Krasnymstawie i Krasnystawkim Domu Kultury od 2000 roku. Nad realizacją filmowych zmagań młodych ludzi czuwał Grzegorz Emanuel, polski aktor filmowy, teatralny i telewizyjny, reżyser teatralny, absolwent Wydziału Aktorskiego PWSFTviT w Łodzi. To on decydował o ostatecznym kształcie projektu jako opiekun artystyczny, dzielił się także swoim talentem jako aktor i reżyser.
20 czerwca odbył się casting dla wszystkich, którzy chcieli spróbować swoich sił na planie filmowym.  Zgłosiło się około 20 osób w tym uczniowie „Norwida”, jego byli absolwenci oraz osoby spoza powiatu krasnostawskiego.
Jedenasta edycja warsztatów została zorganizowana w dniach 12 -14 lipca w ramach zadania „Edukacja filmowa Iluzjon” finansowanego przez Powiat Krasnostawski i Bank Spółdzielczy w Krasnymstawie.

Opieka dydaktyczna i koordynacja: Ewa Magdziarz – opiekun MDKF „Iluzjon”

Rozmowy o filmach:

„Szkoła podstawowa”(1971),

„Schody” (1968)

i „Cześć Tereska” (2001) 

 

Filmy z Filmoteki Szkolnej to naprawdę świetna okazja do tego, by rozmawiać z młodzieżą na wiele tematów. Warto, warto je oglądać, a następnie dyskutować, słuchać, co młodzi ludzie mają do powiedzenia, a mają – wiele.

Film „Szkoła Podstawowa” stał się w naszej szkole okazją do rozmów na temat relacji międzyludzkich.  Obejrzeli go m.in. uczniowie Branżowej Szkoły
I Stopnia. Po obejrzanym obrazie wywiązała się dyskusja na temat funkcjonowania ucznia w grupie. Podczas rozmów nawiązano także do innych współczesnych filmów ukazujących obraz szkoły. Młodzież przyznała, że budowanie relacji międzyludzkich nie jest łatwe. Doszliśmy do wniosku, że należy zawsze reagować na przejawy zła, stawać w obronie słabszych
i krzywdzonych osób.

Oto przykłady wypowiedzi młodzieży na temat filmu „Szkoła podstawowa”.

  • Radosław Wrzalik (Ic BS I Stopnia): „W filmie została ukazana scena, na którą zwróciłem szczególną uwag. Wystawiano oceny zachowania. Zobaczyłem, jak cała klasa skarżyła na swojego kolegę, proponując mu ocenę jak najniższą. Jedną z ciekawszych, a jednocześnie smutnych sytuacji w filmie jest właśnie odwrócenie się całej klasy od Grzesia. Stało się to w momencie, gdy nauczycielka zaproponowała mu ocenę naganną. Czy takie sytuacje odrzucenia zdarzają się dziś? Moim zdaniem, tak. Warto więc rozmawiać z osobami poszkodowanymi, a także z tymi, którzy w czymś zawinili. Trzeba być asertywnym, mieć swoje zdanie, nie patrzeć na to, co mówią inni. Jeżeli widzimy osobę, która potrzebuje wsparcia, trzeba podejść, udzielić jej pomocy”.
  • Maria Kowalska (BS I Stopnia) po przedstawieniu treści filmu zauważyła, że „film ten skłania do wielu refleksji i pokazuje, jak niesprawiedliwi w ocenie potrafią być inni ludzie”. Uczennica oceniła postępowanie kolegów i koleżanek z tej filmowej klasy, mówiąc: „Klasa nie powinna tak postępować”. Zwróciła także uwagę na  Grzesia, który „znajdując się w klasie, udawał, że niczym się nie przejmuje, ale tak naprawdę – jak okazało się później –  czuł się bardzo źle i było mu przykro”.

Film wzbudził więc uczucie empatii wobec osoby niesłusznie skrzywdzonej i pokazał samotność młodego człowieka.

Film „Schody” od lat oglądamy na lekcjach języka polskiego. Okazji jest wiele. Może pojawić się nie tylko na języku polskim (np.  motyw labiryntu, Everyman, alegoria, symbol), ale także na innych zajęciach. Sceny z filmu przypominają bowiem nasze życie.

Oto przykład wypowiedzi ucznia klasy Ia LO:

  • Martin Jaszczyk (Ia LO): „Ten film jest filmem dla każdego  odbiorcy. Niesie ze sobą symboliczne treści. Wędrujący po schodach człowiek przypomina każdego z nas, bowiem wszyscy mamy jakiś cel, do którego dążymy. Droga jest trudna, pełna przeszkód (…).

Dramatyzm sytuacji podkreśla także ścieżka dźwiękowa.

Młodzi ludzie dostrzegli także pozytywne strony filmu. Mówili o tym, że każdy pozostawia po sobie jakąś cząstkę, choćby cząstkę dobra, pomagając innym za życia.

Film „Cześć, Tereska” to film, który mówi o wielu sprawach, a jedną z nich są ludzkie emocje, a szczególnie – emocje młodych ludzi. Ogląda się go jednym tchem.  Młodzież zadawała dużo pytań po jego obejrzeniu, wywiązały się naprawdę ciekawe dyskusje na temat mi.in.:  obrazu rodziny, buntu, relacji międzyludzkich, koleżeńskich, przyjaźni, marzeń o prawdziwej miłości, prawdziwym domu, w którym żyje się bez strachu, zagubienia, wpływu otoczenia na młodego człowieka i – właśnie – wpływu emocji na nasze życie.
To wstrząsający obraz dający wiele do myślenia.

Filmy z Filmoteki Szkolnej to pasjonująca przygoda,  nie tylko przygoda z filmem, ale także okazja do prawdziwego spotkania z drugim człowiekiem, który o obejrzanym obrazie potrafi bardzo wiele powiedzieć.

 

TEKST I OPIEKA DYDAKTYCZNA: MARIA MITEK, SABINA ZIARNIK, NAUCZYCIELKI JĘZYKA POLSKIEGO