Webinarium o filmie dokumentalnym „Miejsce urodzenia” (1992) w reż. Pawła Łozińskiego

Zapraszamy Państwa na październikowe webinarium Filmoteki Szkolnej!

Spotkanie odbędzie się w środę 23.10. 2024 r. o godz. 18:00.

ilustracja: kadr z filmu “Miejsce urodzenia” (1992), scen. i reż.: Paweł Łoziński, zdjęcia: Artur Reinhart

Wykład pt.

„Pamięć ludzkich uczynków. O filmie dokumentalnym „Miejsce urodzenia” (1992) w reż. Pawła Łozińskiego.”

poprowadzi dr Piotr Pławuszewski z  Instytutu Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych (UAM w Poznaniu).

Zainteresowania dr Pławuszewskiego koncentrują się przede wszystkim wokół historii i analizy kina dokumentalnego, które na różne sposoby stara się popularyzować, zwłaszcza wśród młodej widowni. Obecnie pracuje nad monografiami twórczości dokumentalnej Tadeusza Jaworskiego i Marcela Łozińskiego.

 

Film, o którym będziemy rozmawiali:

Miejsce urodzenia, reż.: Paweł Łoziński (1992)

18.10 – 7.11. 2024 dostępny nieodpłatnie na platformie NINATEKI

Link do platformy Microsoft Teams, będzie rozsyłany dzień wcześniej nauczycielom zarejestrowanym w programie.

Okno rejestracji otwarte do 12 listopada.

Zapraszamy na spotkanie!

 

Szanowni Państwo,

7 października (poniedziałek) rozpoczęła się rejestracja na 9. edycję Olimpiady Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej

pod hasłem:

Współczesne przeobrażenia audiowizualności

Zapraszamy do wysłuchania wykładu otwarcia, który wygłosił autor opracowań materiałów Filmoteki Szkolnej, wybitny filmoznawca, profesor Uniwersytetu Łódzkiego, dr hab. Piotr Sitarski.

 

8 października (wtorek) o godzinie 17.00 zapraszamy na webinar na platformie Microsoft Teams, podczas którego Anna Równy, edukatorka filmowa opowie uczestnikom, w jaki sposób przygotować się do Olimpiady, jak wygląda jej struktura i czego mogą się spodziewać na poszczególnych etapach.

Link do wydarzenia znajdą Państwo w dniu webinaru na stronie Olimpiady w zakładce Komunikaty

 

Olimpiada Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej to inicjatywa edukacyjna o zasięgu ogólnopolskim, której celem jest popularyzacja wśród młodzieży szkół ponadpodstawowych wiedzy o kulturze filmowej oraz nauk o komunikowaniu.

Podczas trzech etapów Olimpiady testowi zostaje poddana wiedza uczestników z zakresu polskiej i światowej kinematografii, środków filmowego wyrazu, gatunków dziennikarskich i komunikacji w social mediach. W trakcie Olimpiady uczniowie będą zdobywać i udoskonalać techniki tworzenia przekazu językowego i wizualnego oraz konstruowania czytelnej narracji przekazu, a przygotowując się znacząco poszerzą swoją wiedzę z zakresu kinematografii polskiej i obcej. Dzięki jasnym zasadom oraz czytelnym wymaganiom uczestnicy mają szansę solidnie przygotować się do olimpijskich zmagań i stanąć do uczciwej rywalizacji.

Laureaci i Finaliści Olimpiady otrzymują zaświadczenia o uzyskanym tytule oraz liczne nagrody, wśród których znajdują się indeksy na uczelnie wyższe w całym kraju, a także akredytacje na festiwale filmowe i nagrody rzeczowe.

Rejestracja potrwa do 4 listopada.

Zapraszamy serdecznie Państwa oraz Waszych uczniów!

Grudniowa lekcja miesiąca w II LO Krasnymstawie

 

W grudniu uczniowie z II Liceum Ogólnokształcącego im. C. K. Norwida w Krasnymstawie kolejny raz wzięli udział w warsztatach filmowych inspirowanych Filmoteką Szkolną. Filmową lekcję miesiąca prowadziła p. Ewa Magdziarz w ramach zajęć z edukacji filmowej. Warsztaty poprzedziło webinarium Filmoteki Szkolnej „Kino o kinie”, które odbyło się 6 grudnia 2023 r. Spotkanie on-line dla nauczycieli prowadziła dr hab. Małgorzata Jakubowska, prof. Uniwersytetu Łódzkiego.

20 grudnia i 3 stycznia (kl. II A) oraz 19 grudnia i 2 stycznia (kl. III A) w Pracowni Filmoteki Szkolnej odbyły się zajęcia z edukacji filmowej, poświęcone lekcji nr 21 z Filmoteki Szkolnej. Na zajęciach uczniowie wysłuchali fragmentu wykładu „Kino o kinie” („Amator” Krzysztofa Kieślowskiego) prof. Tadeusza Lubelskiego. Następnie obejrzeli scenę z „Amatora” znajdującą się na stronie Filmoteki, a także zapoznali się z analizą fragmentu filmu. Uczestnicy zajęć dyskutowali na temat następujących zagadnień: jak zmienia się postawa Filipa Mosza wobec kamery, czy człowiekowi potrzebny jest niepokój twórczy, jakie autotematyczne zagadnienia możemy odnaleźć w „Amatorze”. Wypowiadali się na temat odpowiedzialności artysty za swoją sztukę. Materiałem pomocniczym, wykorzystanym w trakcie zajęć, był scenariusz „Metamorfoza – “Amator” Krzysztofa Kieślowskiego”, zamieszczony na stronie Filmoteki Szkolnej, którego autorką jest Ewa Magdziarz.

Uczniowie charakteryzowali świat małej stabilizacji Filipa Mosza, czyli jego życie rodzinne i zawodowe. Nawiązując do wypowiedzi Stanisława Osucha, zastanawiali się, czy Mosz był człowiekiem szczęśliwym. Analizowali etapy narodzin artysty – amatora (postawa Filipa wobec kamery, tematy jego późniejszych filmów, zmiana sposobu patrzenia na świat, wpływ jego pasji – filmowania – na życie rodzinne i zawodowe). Rozważali, dlaczego główny bohater znalazł się w pułapce i w jaki sposób próbował zrozumieć siebie. Wyrażali opinię na temat Mosza jako dokumentalisty i jego stosunku do prezentowanych bohaterów. Zastanawiali się, jaką wybierze drogę życiową, oceniali również motywy jego postępowania.

 

W rozmowie na temat poszczególnych scen z filmu i ww. zagadnień pomocne okazały się także broszura dołączona do lekcji nr 21 oraz prezentacja z webinarium „Kino o kinie” dr hab. Małgorzaty Jakubowskiej.

Grudniowa lekcja miesiąca Filmoteki Szkolnej skłoniła uczniów do refleksji na temat trudnych wyborów życiowych człowieka.

Na koniec zajęć przywołana została „Autobiografia. O sobie” Krzysztofa Kieślowskiego, a szczególnie cytat:

„Nie wierzę w to, aby cel można było komuś pokazać; każdy musi go sobie znaleźć”.

 

Ta sentencja może być mottem życiowym wielu z nas… Problemy związane z poszukiwaniem swojego miejsca w świecie są ponadczasowe. Zazwyczaj człowiek płaci wysoką cenę za realizację życiowych celów. Okazuje się, że dylematy moralne ukazane w filmie „Amator” Kieślowskiego, dotyczą ludzi w różnym wieku, nie tylko tych bardzo młodych, wchodzących w dorosłe życie.

 

Tekst i zdjęcia: Ewa Magdziarz – opiekun MDKF „Iluzjon”