Filmoznawcy

Prelegenci Filmoteki Szkolnej w roku 2024

We wrześniu 2024: 

Dr Piotr Pławuszewski jest pracownikiem naukowym Instytutu Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych (Uniwersytet Adama Mickiewicza, Poznań). Jego zainteresowania badawcze koncentrują się przede wszystkim wokół historii i analizy kina dokumentalnego (które na różne sposoby stara się popularyzować, zwłaszcza wśród młodej widowni). Autor książki Po swojemu. Kino Władysława Ślesickiego (Kraków 2017), współred. monograficznego numeru pisma „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication” (2018, vol. XXIV): Kieślowski Revisited (and Re-watched). Artykuły i szkice o kinie dokumentalnym publikował w tomach zbiorowych (ostatnio: (Nie)zapomniani dokumentaliści [2020], Jerzy Płażewski [2022], Przeostrzenia [2023]) oraz m.in. w „Kinie”, „Kwartalniku Filmowym”, „Images”. Pracuje nad monografiami twórczości dokumentalnej Tadeusza Jaworskiego i Marcela Łozińskiego.

W listopadzie 2024: 

Dr Jadwiga Mostowska pracuje w Centralnym Gabinecie Edukacji Filmowej w Łodzi. Jest absolwentką filmoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim i autorką rozprawy doktorskiej poświęconej dziecięcym bohaterom fabularnych filmów polskich zrealizowanych po 1989 roku. Zajmuje się edukacją kulturalną w obszarze filmu, sztuk wizualnych oraz literatury. Opracowuje i realizuje projekty edukacyjno-kulturalne, prowadzi szkolenia dla nauczycieli oraz pracowników sektora kultury z zakresu edukacji audiowizualnej. Jest autorką i redaktorką artykułów naukowych oraz tekstów popularyzatorskich poświęconych m.in. kinu polskiemu po przemianach końca lat 80., kulturze popularnej, zagadnieniom związanym z przemysłem filmowym oraz edukacji filmowej, publikowanych m.in. w „Kwartalniku Filmowym” i „Panoptikum” oraz w tomach zbiorowych. Przygotowała szereg materiałów metodycznych poświęconych edukacji filmowej (scenariusze zajęć, omówienia i analizy filmów, m.in. dla „Filmoteki Szkolnej” oraz na potrzeby cyklu publikacji „Zoom. Kino w zbliżeniu”). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (za rok 2015), autorka „Elementarza młodego kinomana” (Łódź 2017, dostępny także na EdukacjaFilmowa.pl oraz Kinonauci.pl), a także „Filmowego ABECADŁA” (Warszawa – Łódź 2021, dostępny także na Kinonauci.pl). Działa w Stowarzyszeniu Edukacyjno-Kulturalnym „Venae Artis”.

W grudniu 2024: 

Dr hab. Mikołaj Jazdon, filmoznawca, prof. UAM, pracuje w Instytucie Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych UAM. Zajmuje się teorią i historią filmu dokumentalnego, historią polskiego filmu, twórczością Krzysztofa Kieślowskiego. Autor książek Dokumenty Kieślowskiego (2002) i Kino dokumentalne Kazimierza Karabasza (2009), oraz artykułów poświęconych filmowi dokumentalnemu. Redaktor tomu Polskie kino niezależne (2005), Współredaktor tomów Zobaczyć siebie. Polski film dokumentalny przełomu wieków (2011), oraz Pogranicza dokumentu, Poznań (2012), Kieślowski Revisited (and Re-watched), numeru monograficznego IMAGES (2018 nr 33). Współautor opracowań do wirtualnego spacerownika tropem miejsc związanych z realizacją Dekalogu Krzysztofa Kieślowskiego (mapadekalogu.pl). Ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w latach 2014-2017. Współautor książki Kieślowski. Od Bez końca do końca (2021) będącej zapisem jego rozmów z Krzysztofem Piesiewiczem. Napisał opracowania do albumów z filmami DVD z serii Polska Szkoła Dokumentu. Współautor  scenariuszy do telewizyjnej serii Sztuka dokumentu (2008). Współtwórca Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych Off Cinema w Poznaniu. Współpracuje z festiwalem Hommage a Kieślowski w Sokołowsku.

______________________________________________________________________________________________________________________

W styczniu i maju 2024:

dr hab. Piotr Sitarski, profesor Uniwersytetu Łódzkiego (Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych), dyrektor Instytutu Kultury Współczesnej na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Obszar jego badań i zainteresowań obejmuje m.in. kino science-fiction, historię nowych mediów i historię polskiej kultury popularnej. W pracy badawczej wykorzystuje zarówno przeprowadzane wywiady (historia mówiona), jak i tradycyjną analizę tekstów kultury. Autor wielu publikacji o kinie, a także kulturotwórczej roli rzeczywistości wirtualnej, gier komputerowych i krótkich form wideo. Współautor książki Nowe media w PRL (Łódź 2020) oraz podręcznika licealnego Człowiek – twórca kultury (Warszawa 2003), autor monografii Sens stylu. O twórczości filmowej Ridleya Scotta (Łódź 2010).

W marcu i kwietniu 2024:

Anna Równy, absolwentka studiów doktoranckich w Katedrze Wiedzy o Filmie i Kulturze Audiowizualnej UG, certyfikowana trenerka edukacji filmowej i medialnej. Pracuje w Dziale Edukacji Filmowej Wojewódzkiego Domu Kultury w Kielcach. Członkini grupy SUPERBELFRZY RP. Koordynatorka merytoryczna ogólnopolskiego projektu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej. Autorka scenariuszy metodycznych i publikacji o tematyce filmoznawczej, współautorka podręczników do języka polskiego „Ponad słowami”. Absolwentka filologii polskiej i studiów podyplomowych: Wiedza o kulturze, Dziennikarstwo internetowe, Edukacja filmowa, Dziennikarstwo filmowe, Etyka i filozofia. Współpracuje jako ekspert z dystrybutorami i twórcami, oraz z instytucjami odpowiadającymi za kształt edukacji filmowej w Polsce. Laureatka Nagrody PISF w kategorii Edukacja młodego widza dla Liderów Filmoteki Szkolnej na 40. Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni w 2015 roku . W roku 2021 otrzymała certyfikowany tytuł Mistrza Pedagogii nadawany przez Ruch Innowacyjny w Edukacji. Administruje facebookową grupę RÓWNY O FILMIE DLA NAUCZYCIELI, w której dzieli się swoimi doświadczeniami i informacjami z zakresu edukacji filmowej uczniów i nauczycieli.

W czerwcu 2024:

Konrad Pronobis – absolwent filmoznawstwa w Instytucie Sztuk Audiowizualnych na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 2016 roku związany z programem Filmoteka Szkolna jako wędrujący filmoznawca, w ramach którego prowadził warsztaty dla uczniów i nauczycieli oraz przygotowywał opracowania filmoznawcze polskich filmów wchodzących w skład pakietu Filmoteki Szkolnej. Jest również koordynatorem międzynarodowych projektów edukacyjnych, na których stosowane są metody edukacji pozaformalnej.