Lekcja 7 – Siła symbolu
Moment narodzin kina ma ogromne znaczenie dla zrozumienia jego języka oraz bogatego repertuaru symboli, za pomocą których film przemawia do widza. Kino narodziło się w początkach modernizmu – prądu filozoficzno-estetycznego zainicjowanego przez symbolizm w poezji francuskiej u schyłku XIX wieku. Ten rodowód kina ciągle daje o sobie znać w jego szczególnym upodobaniu do języka symbolicznego. (emisja 11-24.04.2024)
Filmy:
Chleb, reż.: Grzegorz Skurski (2003) (emisja 11-30.04.2024)
Krótka historia jednej tablicy, reż.: Feliks Falk (2005) (emisja 11-24.04.2024)
Popiół i diament, reż.: Andrzej Wajda (1958) w stałym dostępie na platformie: https://35mm.online/
Sceny do analizy
Chleb, reż.: Grzegorz Skurski (2003)
Krótka historia jednej tablicy, reż.: Feliks Falk (2005)
Popiół i diament, reż.: Andrzej Wajda (1958)
Opracowanie: dr Mariola Jankun-Dopart
Scenariusze lekcji
1. Trudne wybory młodych na podstawie filmu Andrzeja Wajdy pt. „Popiół i diament”
2. Sztuka a rzeczywistość. Język filmu na przykładzie impresji Grzegorza Skurskiego „Chleb”
3.Siła Symbolu na podstawie filmów „Chleb” (reż. G. Skurski), „Popiół I diament” (reż. A. Wajda) oraz „Krótka historia jednej tablicy” (reż. F. Falk)
4. Od wojny obronnej do wojny domowej. Próba analizy symbolicznej Wybranych scen „Popiołu i diamentu” Andrzeja Wajdy
5.Lapidarium czy śmietnik historii Rola idei w życiu ludzi i narodów na podstawie „Krótkiej historii jednej tablicy” Feliksa Falka
6. Krótka historia jednej tablicy Opracowanie filmoznawcze Piotr Pomostowski
7. Kim chcę być scenariusz lekcji wychowawczej poświęconej refleksji nad ścieżką zawodową uczniów
Opracowanie filmoznawcze
1. Popiół i Diament
2. Krótka historia jednej tablicy
Broszura
1. Siła symbolu
Prezentacja do webinarium
Anna Równy “Siła symbolu”
Zagadnienia do dyskusji
- Kim byli “Maćkowie” pokolenia wojennego? Próba portretu – strój, wygląd, lektury, zainteresowania, przekonania, stosunek do tradycji, nadzieje na przyszłość.
- Filmowe portrety młodych a kształtowanie poczucia tożsamości przez współczesną kulturę audiowizualną.
- Strój jako symbol postawy, na wybranych przykładach literackich i filmowych.
- Kiedy historia zamienia się w mit? Próba analizy na wybranych przykładach.
- Kiedy wspólnota staje się kolektywem? Totalitaryzm jako przykład manipulacji zbiorowymi wartościami i tradycją.
- Interpretacja i nadinterpretacja. Różne formy filmowego piśmiennictwa wobec prawdy dzieła.
- Uniwersalizm symboli: ciągłość znaczeń czy podobieństwo społecznego i historycznego kontekstu?
- Symbolika chleba w tradycji literackiej i we współczesnej kulturze.