Relacja z zajęć filmoznawczych w Liceum Ogólnokształcącym w Wołczynie
W ramach realizacji projektu Filmoteki Szkolnej po zapoznaniu się z filmem Kazimierza Kutza młodzież pracowała w grupach nad zagadnieniami związanymi z tożsamością, symbolami narodowymi oraz ich znaczeniem dla grupy, jaką jest naród oraz analizą środków, jakie wykorzystuje film.
Trzy zespoły skupiły się nad zadaniami inspirowanymi mi.in. wykładem dr hab. Kamili Zyto, prof. UŁ.
Zadania grup:
- Wyjaśnij pojęcia: zbiorowość, tożsamość.
Do czego jest potrzebna grupa? Jakie pełni funkcje?
Co to jest identyfikacja z grupą? Jak można się identyfikować z grupą? Poprzez co? (strój, symbole, muzyka, wartości, itp.)
Jakie znacie typy/rodzaje grup? (subkultury)
Grupa realna i wirtualna. Podobieństwa, różnice.
- Czym są symbole narodowe?
Gdzie i jak zostały zaprezentowane w filmie?
Analiza sceny (Gabriel patrzy przez teleskop – co widzi? Jak się zachowuje?)
Jakimi środkami posłużył się reżyser? Czemu to mogło służyć? Co to jest mitologizacja?
Jaką rolę odgrywa miejsce wydarzeń? (Śląsk)
(opozycja LOKALNIE – GLOBALNIE)
- Jak zostały ukazane w filmie:
– dom? (gdzie jest usytuowany? jaką pełni rolę?)
– rodzina? (jaką rolę odgrywa rodzina?)
– Gabriel? (jak zachowuje się Gabriel?)
Koordynator: Bogumiła Niedziałek -Jungowska,
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE W WOŁCZYNIE