Relacja z realizacji lekcji miesiąca w XLII Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej

Relacja z realizacji lekcji miesiąca w XLII Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej

Wybrałam dla klasy 1b film “Oj!, nie mogę się zatrzymać!” Praca z tym obrazem miała kilka etapów:

1. Aspekty, które rzucają się w oczy po projekcji filmu; Uczniowie wskazywali: scenografia, reakcja bohaterów, dźwięk i muzyka, czas trwania akcji , poklatkowa praca kamery, niestabilna kamera ( pomysły zapisywaliśmy na tablicy)
2. Uczniowie zostali podzieleni na grupy i pracowali z kartami pracy pobranymi ze scenariusza lekcji; przykładowe odpowiedzi: odgłosy natury: odgłosy zwierząt, chaos natury, szum drzew; odgłosy miasta: auta, chaos miasta, krzyki ludzi; cechy : wolność, spokój, przerwana sielanka, miasto: głośno, tłocznie, chaotycznie. z tych odgłosów grupa wyczuła tajemniczy, dynamiczny i trzymający w napięciu charakter. Operator kamery jest pod wpływem substancji psychoaktywnych, dźwięk nie zawsze zgrywał się z obrazem,
3. Fabuła i interpretacja; propozycje uczniów: czas, życie, śmierć, przemijanie, człowiek z lasu idzie do miasta, destrukcji podlega wszystko, co go spowalnia; kamera, obserwacja, wnikanie do wnętrza, KAMERA ŻYJE ŻYCIEM INNYCH
4. Próba zrobienia ilustracji do filmu, ( 3 pliki w załączniku).

Marta Czajkowska- Mechlińska, XLII Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej w Warszawie

Sprawozdanie z działań filmowych w LO dla Młodzieży Centrum Edukacji Mundurowej WSFIZ

  • 10 grudnia 2022 r. opiekun grupy wziął udział w wydarzeniu, które miało miejsce w Domu Spotkań z Historią w Warszawie. Była to projekcja filmu “Adam Strzembosz – Pierwszy Sędzia Rzeczypospolitej” wyreżyserowanego przez Bożenę Garus-Hockubę. W komentarzu do zaprezentowanego filmu Pani reżyser podała powody dla których podjęła się takiej tematyki tworząc w/w film. Następnie odbyła się rozmowa z udziałem profesora Adama Strzembosza i Stanisława Zakroczymskiego dotycząca praworządności jako wartości europejskiej. Jej moderatorem była Pani Bożena Garus-Hockuba.

Dwa pododdziały się w jednej z sal lekcyjnych spotkały
Film “Dowód tożsamości” Grynberga wspólnie obejrzały
Spostrzeżeniami oraz refleksjami ze sobą się wymieniły
Niektóre osoby do realizacji projektu filmowego się zgłosiły

  • Projekcja filmu “Dowód tożsamości” Mikołaja Grynberga stała się źródłem przemyśleń/refleksji dotyczących żydowskiej tożsamości oraz inspiracją do realizacji projektu filmowego “Śladami ełckich Żydów”.
  • 20 grudnia 2022 r. szkolna grupa FANI KINA I FILMU wybrała się do Kina Planet Cinema w Ełku na film pt. “Avatar: Istota wody”. Członkowie grupy dostrzegli finezyjność oraz misterną pracę twórców filmu, dzięki którym widz może odbywać niezwykłą podróży w głąb błękitnego morza. Zaobserwowali również ogrom emocji na twarzach bohaterów, zwrócili szczególną uwagę na odwagę kobiet oraz na rodzinne więzi.
  • Wystawa “TOWARZYSTWO ZNIECHĘCENIA” zorganizowana w Domu Spotkań z Historią w Warszawie. Stworzona przez polsko-ukraiński duet Martę Czyż i Yuriya Bileya, to nie tylko okazja do zobaczenia dwóch obrazów, na które patrzył tuż przed śmiercią Narutowicz,  czy obejrzenia prac współczesnych artystów z Niemiec i Ukrainy ale również okazja do oglądnięcia filmu Jerzego Kawalerowicza z 1977 r. pt. “Śmierć prezydenta”. Filmu historycznego, bo opartego na autentycznych wydarzeniach z grudnia 1922 roku, a jakże ponadczasowego. Atmosfera tamtych czasów, oddana ze szczególną dokładnością przez Kawalerowicza, przypomina pod wieloma względami współczesną.
  • Warszawski spacer “Śladami Eugeniusza Bodo”, jaki odbył opiekun grupy, stał się inspiracją do jednego z jego działań z młodzieżą.
  • Polegało ono na tym, że każdy z członków szkolnej grupy filmowej miał obejrzeć jeden z trzynastu odcinków serialu “Bodo” (opiekun grupy również) i opracować 2-3 pytania quizowe.
  • Konkursowy quiz liczący 20 pytań został wspólnie opracowany i udostępniony kadetom 26 grudnia – w drugi dzień świąt – o godz. 20.00.
  • Nagroda rzeczowa dla zwycięzcy przypadła kadet Aleksandrze Krzywickiej i została przez nią odebrała 28 grudnia czyli w 123 rocznicę urodzin artysty. https://create.kahoot.it/details/9376568c-602d-4317-a69e-8bfa421ed45c
  • Koniec roku kalendarzowego, to czas na podsumowanie działań, jakie się odbyły w mijającym roku ale i też czas na refleksje oraz wnioski na przyszłość.
  • Szkolna grupa filmowa FANI KINA I FILMU postanowiła dokonać takiego podsumowania, co nie jest łatwe z uwagi na dużą liczbę działań.
  • Członkowie grupy wybrali jednak te działania, które najbardziej oddają charakter grupy i pokazują jej kierunek działań. Bez refleksji oraz wniosków się nie obyło ale niech one zostaną tajemnicą na krótką przyszłość.
    https://www.facebook.com/100006931060885/videos/468223925490098?idorvanity=717011058471940

Michałowska Krystyna – nauczyciel, opiekun szkolnej grupy filmowej FANI KINA I FILMU w Liceum Ogólnokształcącym dla Młodzieży Centrum Edukacji Mundurowej WSFIZ Ełk im. mjr. Władysława Raginisa

Autorski film animowany – wybrani artyści polskiej animacji. Komiks i film (czyli o tak zwanym kinie komiksowym). Z jeszcze innej bajki, czyli Portret Don Juana Władysława Hasiora

Ludzie od zawsze marzyli, by ożywić tworzone przez siebie obrazy. Jeszcze przed epoką kina powstawały rozmaite urządzenia, które stwarzały wrażenie ruchu narysowanych postaci i zwierząt. Niektóre z nich działały na prostej zasadzie, jak np. taumatrop. Była to zabawka składająca się z dwóch rysunków, umieszczonych na przeciwległych stronach okrągłej tektury. Żeby zrozumieć film rysunkowy, trzeba poznać zasadę jego działania i tworzenia. Na zajęciach filmowych w klasie 2. uczniowie tworzyli, m.in. przy użyciu prostych technik różne animacje, ponadto poznawali „autorski film animowany” czyli film, w którym autor sam wymyśla historię, tworzy rysunki, scenografię, reżyseruje i animuje. W Polsce ten rodzaj filmu zapoczątkowała animacja Jana Lenicy i Waleriana Borowczyka pt. Był sobie raz… z 1957 r.

Wspólne ćwiczenia dotyczyły projektowania własnego bohatera filmu
animowanego (zdjęcia w załączniku). Ponadto uczniowie zaproponowali, aby lekcje rozwinąć o następujące tematy:

– Film animowany i jego miejsce w wielkiej rodzinie ruchomych obrazów. Idea i przeznaczenie filmu
– Animacja czyli co? Animacja w filmie
Ale to już materiał na kolejne spotkanie z filmem animowanym

PS

Na zajęciach poruszono także następujące zagadnienia:

– Środki wyrazowe komiksu i filmu

– Uświadomienie tendencji komiksowych w filmie

– Intertekstualność w kulturze

 

Wojciech Szymański

koordynator działań edukacyjno-filmowych; nauczyciel języka polskiego w LO Nr I im. St. Staszica w Ostrowcu Świętokrzyskim

 

Sprawozdanie z grudniowej lekcji w programie Filmoteka Szkolna

W dniu 9 grudnia uczniowie klasy VIII b Szkoły Podstawowej im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego, w ramach zajęć rozwijających zainteresowania, obejrzeli film Kundelek w reżyserii Lidii Hornickiej z 1969 r. Wrażenia po filmie były pozytywne – wszystkich ujęła główna myśl filmu. Uczniowie zgodnie stwierdzili, że historia tytułowego kundelka jest ujmująca. Rozpoczęła się dyskusja, podczas której padły pytania: Jak czuł się piesek, gdy dostrzegł, że różni się od reszty?, Dlaczego piesek postanowił zaprzyjaźnić się i pozostać z dziewczynką?, Jaki morał wypływa z tej historii? Zadaniem kluczowym było poznanie cech charakterystycznych filmu animowanego i zapoznanie z podstawowymi technikami wykorzystywanymi w jego realizacji. Uczniowie byli pod wrażeniem, jak różnorodny jest świat filmu animowanego.

Klasa VIII b pracowała wg scenariusza Filmoteki Szkolnej z lekcji 55 ABC animacji.

Koordynator: Monika Kiper

 

 

Relacja z przeprowadzenia lekcji w SP

Klasa VI a Szkoły Podstawowej im. Jana Kochanowskiego w Chęcinach rozpoczęła Nowy Rok od spotkania z Filmoteką Szkolną. Tym razem uczniowie mieli okazję poznać sylwetkę Zbigniewa Rybczyńskiego oraz zapoznać się z jego filmem pt. „Oj! Nie mogę się zatrzymać!”. Lekcję rozpoczęto rozmową na temat kina artystycznego. W ten sposób opracowano definicję kina awangardowego, wprowadzając tym samym widzów w klimat dzieła filmowego, który za chwilę mieli obejrzeć. Po projekcji filmu uczniowie swobodnie wypowiadali się, opisując swoje wrażenia, po czym przystąpili do wypełniania kart pracy. Spotkanie z filmem Z. Rybczyńskiego wywarło w uczestnikach bardzo dobre wrażenie, pozwoliło spojrzeć na dzieło filmowe z nowej perspektywy.

Koordynator: Justyna Ramiączek

ABC ANIMACJI – lekcja o sztuce filmowej w SP3

Dzięki zajęciom filmoznawczym, prowadzonym w naszej szkole, uczniowie mają okazję poznać różne aspekty sztuki filmowej. Podczas grudniowej, filmowej lekcji, uczniowie klas VI b i VIII c poznali świat filmu animowanego. Na początku zajęć obejrzeliśmy nagrodzoną animację pt. ,,Kundelek” z 1969 r., która stanowi uroczą opowieść o odmienności, przyjaźni i empatii. Uczniowie przeprowadzili owocną dyskusję na temat filmu i jego przesłania, następnie wskazali materiały stanowiące elementy tej animacji (napisy z czołówki, postacie, elementy scenografii).
Młodzi adepci sztuki filmowej byli zdumieni i zaciekawieni wielością technik animacji, dzięki którym widz poznaje niezwykłe światy, ograniczone jedynie wyobraźnią twórcy. Nie zapomnieliśmy również o niezwykłej historii polskiej animacji, która wyróżnia się wysokim poziomem artystycznym, docenianym na całym świecie. Lekcja była dla uczniów bardzo inspirująca, z wielkim rozrzewnieniem przypominali sobie tytuły filmów animowanych, tj.: ,,Reksio”, ,,Bolek i Lolek”, ,,Porwanie Baltazara Gąbki”, ,,Miś Uszatek” – nawet śpiewali piosenki tytułowe. Uwieńczeniem filmowych zajęć było wymyślanie przez dzieci krótkich historyjek, w postaci storyboardów – scenopisów obrazkowych, które można by przedstawić w filmie animowanym.

Koordynator: Beata Kalota, Szkoła Podstawowa nr 3 im. Marynarzy Polskich w Kołobrzegu

Relacja z  lekcji w Zespole Szkolno-Przedszkolnym

Podczas kolejnych zajęć w ramach działań z Filmoteki Szkolnej uczniowie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Ślęzakach obejrzeli film pt. ”Kundelek”. Zajęcia zostały przeprowadzone w oparciu o scenariusz ”Lekcja 55-ABC animacji”, co okazało się strzałem w dziesiątkę. Do scenariusza są dołączone zadania aktywizujące pod wspólnym tytułem ,,Poszukiwanie właścicielki zaginionej właścicielki zaginionego kundelka”. Uczniowie w grupach pracowali nad odszyfrowaniem cyfr, które na koniec zostały połączone i utworzyły numer telefonu właścicielki psa. Różnorodny wybór zadań, od krzyżówek po wykreślanki, labirynty i elementy kodowania, sprawiły, że na lekcji każdy odnalazł swoją ulubioną formę pracy a same zajęcia wywołały dużo emocji i mocno zaangażowały uczniów do pracy.

Danuta Boczula, Zespół Szkolno-Przedszkolny w Ślęzakach

Relacja z lekcji w Zespole Szkół Ponadpodstawowych im. ks. J. St. Pasierba

25 listopada 2022 r. przeprowadzona została lekcja na temat “Od rzeczywistości do metafory współczesności – “Oj! Nie mogę się zatrzymać! Zbigniewa Rybczyńskiego w klasie IV technikum i w II klasie szkoły branżowej. Szczególnie owocny był pokaz filmu w szkole branżowej ponieważ wywołał żywą dyskusję dotyczącą problemów nurtujących młodzież.

Koordynator Agata Wajda-Tylek -Zespół Szkół Ponadpodstawowych im. ks. J. St. Pasierba w Żabnie

Relacja z listopadowej lekcji miesiaca w SP im. Jana Kochanowskiego

Uczniowie Szkoły Podstawowej im. Jana Kochanowskiego w Chęcinach z radością i niecierpliwością przystąpili do kolejnego etapu realizacji projektu Filmoteki Szkolnej i wzięli udział w zajęciach poświęconych filmowej opowieści. Burza mózgów przerodziła się w tornado pomysłów, które zaowocowało niezwykle ciekawymi spostrzeżeniami dotyczącymi cech opowiadania i opowiadacza. Choć temat drugich zajęć z cyklu wydawał się niełatwy dla młodych odbiorców sztuki filmowej, doskonale sobie z nim poradzili, stosując w praktyce to, czego się nauczyli – opowiadając w świadomy sposób przygotowane podczas pracy w grupach historie.

Koordynator: Justyna Ramiączek, Szkoła Podstawowa im. Jana Kochanowskiego w Chęcinach

Relacja z działań filmowych w ełckim CEM-ie

Listopadowa lekcja filmowa dotyczyła filmu Wojciecha Jerzego Hasa pt. „Rękopis znaleziony w Saragossie” – jednego z najbardziej znanych polskich filmów wszech czasów. Wystąpiła w nim cała plejada znanych i cenionych aktorów oraz aktorek. I chociaż ta trzygodzinna ekranizacja powieści Jana Potockiego o tym samym tytule powodowała i nadal powoduje różne reakcje odbiorców, to była i jest niezwykle cenna dla odbiorcy z moralizatorskiego punktu widzenia. Różne perypetie, jakie dotykają bohatera filmu, mają jemu pomóc w wyborze dalszej drogi życiowej. Jaki mógł być wybór i na czym miał polegać ? Hipotetyczne odpowiedzi na te pytania można znaleźć przeglądając kolejne slajdy prezentacji przygotowanej przez członków szkolnej grupy filmowej z ełckiego CEM-u. W/w film Hasa posiada wartości uniwersalne, z uwagi na to, że dotyka problemów współczesnego społeczeństwa, jak chociażby wybór właściwej drogi życiowej w przypadku młodego człowieka czy ucieczka z miejsc (państw) gdzie panuje bezprawie do miejsc (państw) gdzie obowiązuje i przestrzegana jest litera prawa.

Tuż przed 11 listopada czyli przed uroczystymi obchodami Narodowego Święta Niepodległości szkolna grupa filmowa przeprowadziła wśród swoich szkolnych kolegów i koleżanek quiz pt. „Celebryci II RP”. Dziesięć quizowych pytań dotyczyło filmu polskiego okresu dwudziestolecia międzywojennego. Była to doskonała okazja do popularyzacji wybranych filmów, w wielu przypadkach poznania aktorów i aktorek oraz szlagierów filmowych tamtego okresu. Było ciekawie, filmowo i muzycznie ale przede wszystkim inspirująco dla większej części uczestników quizu.
https://create.kahoot.it/share/celebryci-ii-rp/6cff2fa6-69be-4be2-a943-5f5bde6741b9 W dniach 5-6 listopada 2022 r. opiekun szkolnej grupy filmowej wziął udział w przeglądzie najciekawszych filmów z ostatniej edycji festiwalu w Oberhausen oraz brytyjskiego kina krótkometrażowego w ramach 21 CINEMAFORUM – Międzynarodowego Forum Filmów Krótkometrażowych – zorganizowanego przez Stowarzyszenie FILMFORUM w Warszawie. Oprócz możliwości obejrzenia najlepszych krótkich metraży świata była to również doskonała okazja do wzięcia udziału w spotkaniach z reżyserami niektórych z prezentowanych filmów (np. z Giulią Grandinetti twórczynią filmu „TRIA” czy z autorami filmu “STUFEED”). Największą wartością udziału w tym wydarzeniu była dla opiekuna szkolnej grupy filmowej możliwość zainspirowania się oraz poznania wielu szczegółów istotnych w pracy z młodzieżą w zakresie filmu. Wielką niespodzianką było spotkanie z inicjatorem i dyrektorem Ogólnopolskiego Festiwalu Polskiej Animacji O!PLA Piotrem Kardasem, z którym opiekun szkolnej grupy filmowej współpracuje już od kilku lat. 13 listopada 2022 r. opiekun szkolnej grupy filmowej wziął udział w projekcji filmu “Jazz Outsider”, która odbyła się w Ełckim Centrum Kultury. Otoczką tego wydarzenia był występ młodego artysty Jakuba Sharka, który wykonał kilka – jakże trudnych – utworów do niemych filmów. Po zakończeniu części oficjalnej, w kawiarence miało miejsce spotkanie z reżyserem w/w filmu, Panem Januszem Majewskim. Opiekun szkolnej grupy filmowej odpowiedział na pytanie konkursowe: Która scena w serialu Król zrobiła na Tobie największe wrażenie i dlaczego? i wygrał dwie bezpłatne wejściówki na Koncert Atanasa Valkova: Muzyka z serialu “Król” w ramach 20 edycji Warsaw Jewish Film Festival, który odbył się w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie. Wśród publiczności obecny był, m.in. reżyser serialu. Ostatni listopadowy wieczór członkowie szkolnej grupy filmowej spędzili w kinie. Od kierownictwa kina Planet Cinema w Ełku otrzymali 12 bezpłatnych wejściówek na wybrane przez siebie filmy. Tym razem były to polski filmy wprowadzające w klimat zbliżających się Świąt („ Święta inaczej” oraz „Listy do M. 5”).

Michałowska Krystyna – nauczyciel w ełckim CEM-ie, opiekun szkolnej grupy filmowej FANI KINA I FILMU