Styczniowa relacja z działalności szkolnej grupy filmowej FANI KINA I FILMU:
– obecnie członkowie szkolnej grupy filmowej pracują nad dwoma projektami filmowymi, nad dwoma, trwającymi po 5-minut każdy, filmami; w jednym przypadku ma powstać film o Henryku Wieliczko, zaś w drugim, film o ełckich Żydach; jednak na ostateczne efekty tej pracy musimy jeszcze poczekać;
– opiekun ełckiej szkolnej grupy filmowej nieustannie poszerza swoją wiedzę z zakresu filmów polskich – przydatną w pracy z grupą – poprzez uczestnictwo w różnego typu szkoleniach, spotkaniach czy pokazach filmowych ; w styczniu wziął udział w Przeglądzie filmów z okazji 80. urodzin Allana Starskiego, jaki miał miejsce w warszawskim Kinie Kultura; z wielką uwagą oraz przyjemnością przysłuchiwał się rozmowom prowadzonym przez Grażynę Torbicką z Markiem Kondratem, Wiesławą Starską, Agnieszką Holland, Łukaszem Kośmickim, Robertem Więckiewiczem i Allanem Starskim; poznał w ten sposób sporo szczegółów wiadomych jedynie twórcom filmów, takich, jak: „Smuga cienia”, „Plac Waszyngtona” czy „Ukryta gra”; uczestniczył również w szkoleniu zorganizowanym przez WCIES a dotyczącym zagadnienia maski – głównie teatralnej ale nie tylko; zajęcia prowadzone przez reżyserów teatralnych ukazały wiele możliwości wykorzystania maski – w tym i w filmie – również stały się okazją do kształcenia umiejętności odgrywania niemych scen w wykonanych maskach lub za pomocą gestów i ruchów ciała;
– opiekun szkolnej grupy filmowej w ełckim CEM-ie wziął udział w spotkaniu z Anną Dobrowolską – autorką książki „Byłem fotografem w Auschwitz” -, które poprzedziła projekcja filmu „Portrecista”; Pani Anna była producentką filmu „Portrecista” i w związku z tym podzieliła się z uczestnikami spotkania kilkoma historiami związanymi z kręceniem tego filmu; dzięki temu spotkaniu zajęcia ze szkolną grupą filmową wokół filmu „Portrecista” były ciekawe, zajmujące oraz wprowadzające w tajniki tworzenia filmów ze świadkami historii;
– projekcja filmu „Czarny sufit” ze świetnymi kreacjami aktorskimi Marka Kality, Krzysztofa Stroińskiego czy Agnieszki Wosińskiej oraz dyskusja na temat „ Aktualności myśli Józefa Mackiewicza” z udziałem dr Jacka Bartosiaka, dr hab. Sławomira Cenckiewicza i Rafała Ziemkiewicza stały się – na zajęciach pozalekcyjnych – punktem wyjścia do dyskusji w formie debaty na temat ponadczasowego charakteru głoszonych przez Mackiewicza poglądów oraz myśli; poza niesamowitą grą aktorską, uczniowie zwrócili uwagę na znakomitą reżyserię, wykorzystanie niewielkich środków oraz prostych efektów znakomicie oddających klimat tamtych czasów, pełniących w filmie funkcję niemego narratora;
– w ramach styczniowej lekcji z filmem szkolna grupa filmowa obejrzała film Andrzeja Wajdy pt. „Wesele” a następnie porównała z wcześniej obejrzanym „Weselem” Wojciecha Smarzowskiego; wśród podobieństw wyróżniła: powiązanie – dzięki występującym w obu filmach starszym bohaterom – współczesności z minionymi wydarzeniami historycznymi (rzeź galicyjska, ludobójstwo w Jedwabnem), ukazanie relacji międzyludzkich (chłopi a inteligencja, ludzie zaściankowi a inni), przedstawienie rodzinnych uroczystości (uroczystość weselna w chacie wiejskiej na wsi, uroczystość weselna w mieście), wydarzające się w obu filmach konflikty pomiędzy bohaterami oraz ich wzajemne urazy, podkreślenie faktu, iż otaczająca rzeczywistość jest szara i nie wróży nic dobrego, wykorzystanie symboliki dla podkreślenia wagi i znaczenia tego, co się już wydarzyło i miało wpływ na przyszłość (chochoł, medal Sprawiedliwych); natomiast zasadnicza różnica – zdaniem członków grupy -dotyczyła tego, że „Wesele” Wajdy jest filmem bogatym artystycznie (kolorystyka, muzyka, oświetlenie) zaś „Wesele” Smarzowskiego słabym pod tym względem, wręcz bardzo ubogim; poza tym różne miejsca akcji (wieś, miasto) czy odmienność priorytetów (pojednanie, połączenie się dwóch stanów dla dobra ogółu, czysty egoizm, przekładanie biznesu nad sprawy rodzinne).
Michałowska Krystyna – nauczyciel, opiekun szkolnej grupy filmowej z CEM-u