Francis Ford Coppola, Martin Scorsese i… „Rękopis znaleziony w Saragossie”
„Rękopis znaleziony w Saragossie” to film wyjątkowy i dziwny… „stylowa komedia kostiumowa, awanturniczy film «płaszcza i szpady», fantastyczna baśń”(cytat za Filmweb.pl) – trudno jednoznacznie zaklasyfikować film Wojciecha Jerzego Hasa. Z tego powodu uczniowie klasy 2B zastanawiali się podczas zajęć filmowych, do jakiego gatunku filmowego przyporządkować film Hasa, z kolei uczniowie klasy 4 – którzy mieli okazje oglądać, m.in. filmową adaptację „Lalki” Hasa skupili uwagę na elementach charakterystycznych dla autorskiego kina reżysera. Głównym motywem lekcji była dyskusja na temat „ponadczasowości” dzieła filmowego, które przekracza „wszelkie” granice. Chodziło o odniesienie do oceny takich sławnych reżyserów jak Scorsese i Coppola (Scorsese uważa „Rękopis znaleziony w Saragossie” za jeden z najlepszych filmów, jakie widział). Przy okazji – uczniowie klasy 4 mogli porównać kreacje Zbigniewa Cybulskiego, który wcielił się w postać Alfonso van Wordena – to jedyna jego rola kostiumowa – z rolami w filmach „Popiół i diament” oraz „Do widzenia do jutra”. Uzupełnieniem lekcji było wysłuchanie audycji „Rękopis znaleziony w Saragossie”. Audycja Ewy Ziemby z cyklu “Biesiada literacka”. (PR, 8.02.1996) [dostępny:] https://player.polskieradio24.pl/kolejka oraz „Kalejdoskop Polskiego Filmu” – autorski program Stanisława Janickiego krytyka filmowego.