Relacja z listopadowej lekcji miesiąca Filmoteki Szkolnej w Wołczynie
W grupach zastanawialiśmy się z uczniami nad kilkoma problemami, do których sprowokowały nas filmy zaproponowane przez Filmotekę w bloku: „Moralność kamery”.
Na wstępie uczniowie krótko przedstawili treść dwóch filmów. Ocenili, jak im się podobają. Bardziej przypadł im do gustu film „Nienormalni”, ponieważ – według nich – miał pewną fabułę.
Następnie uczniowie zastanawiali się nad tym, jaką rolę powinien spełniać film. Wszystkie grupy – pomimo tego iż zwróciły uwagę na wartość wyraźnie zarysowanej fabuły, która ma zaciekawić widza, ale jednocześnie podkreśliły, że film powinien czegoś uczyć. Kolejnym etapem było zastanowienie się nad tym, czego mogą nas nauczyć obejrzane filmy. Uczniowie byli zadowoleni ze swoich spostrzeżeń (napiętnowanie osobowości autorytarnej; przybliżenie ludzi „takich jak my”, ich marzeń, pragnień, człowieczeństwa).
W końcowej części przeszliśmy do bardzo żywej dyskusji na temat nagrywania i udostępniania nagrań różnych bójek, incydentów, wypadków, itp. Młodzież zauważyła, że nie jest to zjawisko dobre, a przerażające jest to, że się nasila. Młodzi ludzie stwierdzili, że trzeba częściej o tym rozmawiać.
Druga grupa zajęła się wyłącznie tematem osobowości autorytarnej. Wyjaśniliśmy na wstępie pojęcia: etyka, moralność, relatywizm.
Zastanowiliśmy się, czym się wyróżniają pojęcia: etyka filmu, etyka w filmie oraz etyka w kontekście estetyki w filmie.
Następnie skupiliśmy naszą uwagę nad tym, czym są: style rządzenia, reżim polityczny, demokracja, państwo autorytarne, państwo totalitarne, prawa człowieka, osobowość autorytarna.
Odczytaliśmy komentarz do lekcji, wykorzystując scenariusz „Regulamin jest ważniejszy niż człowiek” oraz scharakteryzowaliśmy wartownika – bohatera filmu Kieślowskiego.