Lekcja 57 – Przewodnicy naszego dzieciństwa
Lekcja “Przewodnicy naszego dzieciństwa” polecana jest do realizacji na I etapie nauczania, w okresie przechodzenia od dziecięcego do uporządkowanego rozumienia świata. Ze względu na multisensoryczność oddziaływania, film może wpływać na wrażliwość estetyczną i doskonalenie percepcji wzrokowej oraz słuchowej, a także sferę emocjonalną!
Sceny do analizy
Miś Uszatek, reż.: Lucjan Dembiński (1962)
Nowe przygody Misia Uszatka – Byłem tu pierwszy, reż.: Eugeniusz Ignaciuk (1980)
Opracowanie: Ireneusz Artur Gryz
Może być pożytecznym elementem edukacji dzieci, rozumianej nie jako przekaz gotowych informacji, ale dynamiczny proces nadawania osobistego sensu i odnajdywania się w ciągle zmieniającej się rzeczywistości. Tytuł proponowanej lekcji “Przewodnicy naszego dzieciństwa” nie został wybrany przypadkowo. Przewodnik to osoba, która – idąc przodem – wskazuje komuś drogę. Oprowadza po dobrze sobie znanym terenie, stoi na czele grupy i wpływa na osoby podążające za nim. Wydaje się, że bohaterowie filmów tworzących niniejszy zestaw mogą pełnić właśnie taką rolę, między innymi ze względu na swoją adekwatność w zakresie intelektualnych i emocjonalnych potrzeb dzieci. Sposób bycia filmowych postaci i przeżywane przygody wywołają zapewne zainteresowanie i wesołość uczestników zajęć, a co za tym idzie, pomogą w rozbudzaniu ciekawości poznawczej, rozwiązywaniu życiowych problemów, jak też rozumieniu uczuć oraz emocji własnych i osób trzecich. Powinno to sprzyjać kontynuowaniu rozpoczętego w przedszkolu procesu adaptacji do współpracy w grupie, gdzie dzieci uczą się aktywnego słuchania, skutecznego komunikowania, a także wzmacniają poczucie własnej wartości. Termin „przewodnik” może również odnosić się do filmu jako nośnika przekazu i dzieła wprowadzającego w świat sztuki. Zgodnie z zapisami zawartymi w podstawie programowej, jednymi z najważniejszych kompetencji zdobywanych przez ucznia w procesie kształcenia są te, które umożliwiają krytyczny odbiór utworów literackich i innych tekstów kultury.
Scenariusze lekcji
1. Życzliwy Miś
2. Nie indycz Się, Zajączku
Broszura
1. Przewodnicy naszego dzieciństwa
Praca z lekcją “Przewodnicy naszego dzieciństwa” może pomóc uczniowi rozwijać:
- świadomość wartości uznanych przez środowisko domowe, szkolne, lokalne;
- umiejętność oceny postępowania innych ludzi oraz odwoływania się w ocenie do przyjętych zasad i wartości;
- rozpoznawanie, rozumienie i nazywanie swoich emocji oraz uczuć innych osób;
- umiejętność przedstawiania swych emocji i uczuć przy pomocy wypowiedzi ustnej lub artystycznych form wyrazu;
- zdolność odczuwania więzi uczuciowej i potrzebę jej budowania;
- umiejętność uświadamiania sobie uczuć przeżywanych przez inne osoby z jednoczesną próbą zrozumienia, dlaczego one występują;
- formy okazywania szacunku koleżankom, kolegom i osobom dorosłym;
- umiejętność stawiania pytań, dostrzegania problemów, zbierania informacji potrzebnych do ich rozwiązania;
- zdolność tworzenia relacji, współdziałania oraz współpracy;
- poprawne posługiwanie się językiem polskim, pozwalające na samodzielną aktywność, komunikację i efektywną naukę;
- wykorzystywanie narzędzi matematyki w życiu codziennym;
- poszukiwanie, porządkowanie, krytyczną analizę informacji;
- umiejętność pracy w zespole i społeczną aktywność.