Lekcja 55 – ABC animacji
Lekcja ABC ANIMACJI zapoznaje młodych widzów z tym rodzajem filmu oraz podstawowymi technikami wykorzystywanymi w jego realizacji, przybliża historię filmu animowanego oraz polskie tradycje i dokonania w tej dziedzinie.
Sceny do analizy
Gapiszon ogrodnikiem, reż.: Jerzy Kotowski (1965)
Kundelek, reż.: Lidia Hornicka (1969)
Opracowanie: dr Jadwiga Mostowska
Lekcja ABC ANIMACJI zapoznaje młodych widzów z tym rodzajem filmu oraz podstawowymi technikami wykorzystywanymi w jego realizacji, przybliża historię filmu animowanego oraz polskie tradycje i dokonania w tej dziedzinie. Dziś coraz częściej realizuje się animacje wyłącznie przy pomocy komputera i specjalistycznych programów temu służących – z takimi produkcjami najczęściej stykają się młodzi widzowie. Warto jednak pamiętać, że również współcześnie powstają znakomite filmy z zastosowaniem klasycznej animacji poklatkowej, zaś Polska ma w dziedzinie filmu animowanego długą tradycję wyznaczoną dokonaniami łódzkich Se-ma-fora i Anima-Polu, Studia Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej, Studia Miniatur Filmowych w Warszawie czy też specjalizującego się w animacji komputerowej studia Platige Image. Film animowany (co widać na przykładzie filmów z tego pakietu oraz innych animacji przypisanych do pozostałych bloków tematycznych) może poruszać bardzo różnorodną problematykę. Jego możliwości w tym zakresie są nawet większe niż w przypadku filmu żywego planu, bowiem animacji nie dotyczą ograniczenia wizualne, jakie wiążą się z realizacją choćby filmu aktorskiego. Szereg starszych filmów animowanych do dziś stanowi atrakcyjny przekaz nie tylko dla zainteresowanych tym rodzajem filmu dorosłych, ale i dla dzieci, które odkrywają dla siebie ich bogaty, różnorodny świat, ciekawych bohaterów (takich jak psotny Gapiszon) oraz historie, które opowiadają – zabawne, zaskakujące lub wzruszające (jak ta o Kundelku-odmieńcu).
Dzięki pracy z lekcją ABC ANIMACJI uczeń:
- wskazuje cechy charakterystyczne filmu animowanego (odróżniające go od filmu żywego planu);
- rozpoznaje wybrane techniki animacji;
- dostrzega swoistość tekstów kultury przynależnych do filmu, sztuk plastycznych i audiowizualnych;
- określa temat i główną myśl filmowego tekstu kultury;
- odnosi treści filmowych tekstów kultury do własnego doświadczenia i szerszego kontekstu (społecznego, kulturowego);
- świadomie i z uwagą odbiera filmy animowane adresowane do młodego widza;
- samodzielnie wykonuje zabawki optyczne pozwalające zrozumieć powstawanie iluzji ruchu w filmie animowanym lub prosty storyboard (scenopis obrazkowy) do filmu animowanego.
Scenariusze lekcji
1. Z Gapiszonem w ogrodzie.
2. Kundelek odmieniec i jego animowane przygody. Poznajemy świat filmu animowanego
3. Zadania aktywizujące na podstawie Kundelka
Broszura
1. ABC animacji
Zagadnienia do dyskusji
- Co to znaczy gapa?
- Co to znaczy empatia?
- Czym zajmuje się ogrodnik? Czy to ciężka praca?
- Czy warto mieć zwierzątko domowe? Jakie obowiązki się z tym wiążą?
- Czy wygląd ma znaczenie?
- Co to znaczy być wyjątkowym?
- Czym się różni film animowany od filmu fabularnego?
- W jaki sposób poruszają się bohaterowie w filmie animowanym?