Sprawozdanie z lekcji kreatywnej w klasie 6
w SP nr 5 w Swarzędzu
Przed zajęciami uczniowie obejrzeli film „Sól ziemi czarnej”. Korzystając z pozostałego czasu, na poprzedniej lekcji przedstawiłam uczniom rys historyczny wydarzeń zawartych w filmie. Lekcję projektową zaczęliśmy od pogadanki o filmie Kutza. Uczniów pytałam:
– Jak opisaliby Ślązaków? Co to za grupa?
– Jaki jest Gabriel Basista?
– Czy jest jednostką czy reprezentuje bohatera zbiorowego?
Przeszliśmy do ogólnej rozmowy o zbiorowości:
– Do jakich zbiorowości należą oni? (skupiliśmy się na oddziale klasowym)
– Co decyduje o naszej przynależności do danej grupy?
– Jak im się wydaje: czy jednostka kształtuje zbiorowość czy odwrotnie?
– Jakie są plusy i minusy zbiorowej identyfikacji? (na przykładzie klasy)
– Jakie znaki identyfikują zbiorowość taką jak ich klasa?
Do tego pytania, na tablicy zapisaliśmy w formie mapy myśli wszystkie znaki, które ich łączą jako klasę 6d.
W następnym kroku przeszliśmy do wykonania karty pracy, którą przygotowałam dla uczniów w programie genially. Gdy dzieci poczuły się zespołem, spróbowaliśmy porozmawiać o procesie powstawania filmu. Definiowaliśmy zadania osób tworzących film, odpowiadaliśmy na pytanie: jakie są zawody filmowe i kto w naszym zespole jakim zadaniem mógłby się zająć. Pod szablon infografiki podstawiłam nazwy osób pracujących przy filmie. Nazwałam to filmem 6d. Uczniowie mieli wymyślić jaki tytuł pasowałby do filmu oraz kto z klasy byłby odpowiedni do zajęcia miejsca reżysera, aktorów, speca od efektów itd.