Lekcja 6 – Filmowe przypowieści
Przypowieść charakteryzuje stały i łatwy do uchwycenia repertuar użytych środków. Wśród nich znaleźć można symboliczne, alegoryczne znaczenie, któremu podporządkowana jest struktura całego utworu. Przypowieści blisko do bajki, obie wykazują bowiem duży stopień dydaktyzmu. Przypowieść zawsze zmierza w kierunku uogólnień, formułuje morał w sposób możliwie przystępny, bohaterem zaś czyni everymana.
Filmy
Schody, reż.: Stefan Schabenbeck (1968)
Arka, reż.: Grzegorz Jonkajtys (2007) (emisja 5-26.06.2024)
Żywot Mateusza, reż.: Witold Leszczyński (1967) (emisja 5-19.06.2024)
Sceny do analizy
Arka, reż.: Grzegorz Jonkajtys (2007)
Schody, reż.: Stefan Schabenbeck (1968)
Żywot Mateusza, reż.: Witold Leszczyński (1967)
Opracowanie: Anna Śliwińska
Scenariusze lekcji
1. Parabola Losu Jako Labiryntu Bez Wyjścia – „Schody” Stefana Schabenbecka
2. Jeśli Nie Dosłownie, To Jak, Czyli Czy Film Może Być Parabolą
3. Film Jako Parabola Monika Maciewicz
4. „Na Co Komu Schody” Lekcja Wychowawcza Poświęcona Rozwijaniu Krytycznego Myślenia W Rzeczywistości Konwencji I Schematów
5. Żywot Mateusza, Arka I Schody W Dyskusjach O Obcości, Samotności I Samobójstwie
Opracowanie filmoznawcze
1. Schody
2. Arka
Broszura
1. Filmowe przypowieści
Zagadnienia do dyskusji
- Czy film jako sztuka, którą często nazywamy “rozrywkową”, może przekazywać wartości uniwersalne?
- Konformizm – czy lepiej jak bohater Schodów stać się częścią grupy, czy jak Mateusz pozostać wiernym sobie, nawet za cenę odrzucenia?
- Relatywizm ocen i wielość punktów widzenia – historia Mateusza i bohatera Arki jako dwie opowieści o tym, iż na każde zjawisko można spojrzeć z wielu stron i poddać je skrajnie różnym ocenom.
- Cierpiący z powodu samotności czy szczycący się swoją indywidualnością? – motyw outsidera w kulturze.
- Tęsknota za rajem utraconym – motyw powrotu do arkadii, do harmonii z Bogiem i ludźmi.
- Marzyć i śnić – czy świat fantazji może konkurować z rzeczywistością? Czy może pomóc w zaakceptowaniu świata, w którym przyszło nam żyć?
- Przeklęty czy nadwrażliwy? – motyw samobójcy w literaturze i filmie.
- Naturalna przyroda jako wartość ocalająca – na przykładzie Żywota Mateusza rozważ, jak natura może wpływać na los człowieka.
- “Dlaczego jest, jak jest?” – czy we współczesnym kinie jest miejsce dla pytań uniwersalnych i filozoficznych, które zadawał sobie bohater filmu Leszczyńskiego?
- Motyw everymana w kulturze – co oznacza stwierdzenie, że bohater powieść lub filmu mógłby być każdym z nas?