MATERIAŁY METODYCZNE

Lekcja 51 – Pytania graniczne 
post
lekcje Lekcja 51 – Pytania graniczne 

Lekcja 51 – Pytania graniczne Twórcą pojęcia „sytuacje graniczne” był niemiecki filozof Karl Jaspers. Terminem „granica” Jaspers posługiwał się dla wyrażenia intuicji, że istnieje „coś” poza rzeczywistością empiryczną, w której egzystujemy. Twierdził on, że każdy człowiek rozpoznaje siebie jako wrzuconego w różnorodne sytuacje, w przypadku których ma ograniczoną świadomość ich charakteru. Szczególną postacią tak rozumianych

Lekcja 52 – Pierwsza miłość 
post
lekcje Lekcja 52 – Pierwsza miłość 

Lekcja 52 – Pierwsza miłość  Jak pisał w swojej książce Robert McLiam Wilson – wszystkie opowiadania traktują w gruncie rzeczy o miłości. Miłość to bez wątpienia najpopularniejszy temat we wszystkich rodzajach artystycznego przekazu. Także w sztuce filmowej żaden problem nie dorównuje popularnością historiom miłosnym. Ze szczególną uwagą artyści przyglądają się fenomenowi pierwszej, młodzieńczej miłości. Jest

Lekcja 53 – Filmowe antyutopie 
post
lekcje Lekcja 53 – Filmowe antyutopie 

Lekcja 53 – Filmowe antyutopie  Tematem płyty są filmowe antyutopie – pesymistyczne lub co najmniej niepokojące wizje przyszłości. To temat, po który bardzo chętnie sięgało i sięga kino („Metropolis”, reż. F. Lang, „Blade Runner”, reż. R. Scott, „Matrix”, reż. A., L. Wachowski).   Sceny do analizy Seksmisja, reż.: Juliusz Machulski (1983) Przekładaniec, reż.: Andrzej Wajda (1968)

 Lekcja 54 – W cieniu starości 
post
lekcje  Lekcja 54 – W cieniu starości 

Lekcja 54  – W cieniu starości   Starość, podobnie jak miłość czy śmierć, jest jednym z tych uniwersalnych tematów, wokół których toczy się nieustająca dyskusja. Okres starzenia się – zwłaszcza od momentu, kiedy dzięki rozwojowi medycyny znacznie się wydłużył – coraz częściej budzi niepokój ludzi i zmusza ich do stawiania sobie istotnych pytań. Problem starości wielokrotnie

Lekcja 55 – ABC animacji 
post
lekcje Lekcja 55 – ABC animacji 

Lekcja 55 – ABC animacji Lekcja ABC ANIMACJI zapoznaje młodych widzów z tym rodzajem filmu oraz podstawowymi technikami wykorzystywanymi w jego realizacji, przybliża historię filmu animowanego oraz polskie tradycje i dokonania w tej dziedzinie. Sceny do analizy Gapiszon ogrodnikiem, reż.: Jerzy Kotowski (1965) Kundelek, reż.: Lidia Hornicka (1969)   Opracowanie: dr Jadwiga Mostowska  Lekcja ABC

Lekcja 56 – Między słowem a obrazem 
post
lekcje Lekcja 56 – Między słowem a obrazem 

Lekcja 56 – Między słowem a obrazem Lekcja pt. “Między słowem a obrazem” polecana jest przede wszystkim do realizacji na II etapie edukacji, ale będzie również inspirująca dla młodszych uczniów. Sceny do analizy Baśń o korsarzu Palemonie, reż.: Jerzy Kotowski (1959) Przygody rycerza Szaławiły, reż.: Edward Sturlis (1956)   Opracowanie: Anna Kołodziejczak Jest to bowiem

Lekcja 57 – Przewodnicy naszego dzieciństwa 
post
lekcje Lekcja 57 – Przewodnicy naszego dzieciństwa 

Lekcja 57 – Przewodnicy naszego dzieciństwa  Lekcja “Przewodnicy naszego dzieciństwa” polecana jest do realizacji na I etapie nauczania, w okresie przechodzenia od dziecięcego do uporządkowanego rozumienia świata. Ze względu na multisensoryczność oddziaływania, film może wpływać na wrażliwość estetyczną i doskonalenie percepcji wzrokowej oraz słuchowej, a także sferę emocjonalną! Sceny do analizy Miś Uszatek, reż.: Lucjan

Lekcja 58 – Człowiek i świat 
post
lekcje Lekcja 58 – Człowiek i świat 

Lekcja 58 – Człowiek i świat Filmy z lekcji “Człowiek i Świat” stanowią inspirację do refleksji na temat zjawisk związanych z rozwojem cywilizacji (technicznej), globalnych zjawisk społecznych, międzykulturowych czy wreszcie relacji międzyludzkich. Sceny do analizy Maszyna, reż.: Daniel Szczechura (1961) Cyrk, reż.: Włodzimierz Haupe (1954)   Opracowanie: Dorota Gołębiowska Zaproponowane w lekcji animacje pokazują różne

Lekcja 59 – Legendy i tradycje polskie 
post
lekcje Lekcja 59 – Legendy i tradycje polskie 

Lekcja 59 – Legendy i tradycje polskie  Współczesny świat w coraz większym stopniu pozbawiony jest trwałych punktów odniesienia – gotowych wzorców, zasad i norm postępowania. Dlatego też jednym ze sposobów budowania własnej tożsamości, tak w jej wymiarze indywidualnym, jak i społecznym, może okazać się odnajdywanie w przestrzeni kultury, w szczególności kultury tradycyjnej, dóbr duchowych pomocnych

Lekcja 60 – Najważniejsze są reguły? 
post
lekcje Lekcja 60 – Najważniejsze są reguły? 

Lekcja 60 – Najważniejsze są reguły? Lekcja “Najważniejsze są reguły?”, adresowana do najmłodszych uczniów (I etap edukacji), wyróżnia się szczególnymi walorami dydaktycznymi. Odpowiednio wykorzystana na pewno będzie wspierała nauczycieli kształcenia wczesnoszkolnego w osiąganiu ważnych celów edukacyjnych. Sceny do analizy Maluch, reż.: Lucjan Dembiński  Nie drażnić lwa, reż.: Tadeusz Wilkosz    Opracowanie: Danuta Górecka Dzięki zawartym