MATERIAŁY METODYCZNE

Lekcja 41 – Film wobec innych sztuk 
post
lekcje Lekcja 41 – Film wobec innych sztuk 

Lekcja 41 – Film wobec innych sztuk  Jak się ma film wobec innych sztuk? To pytanie zadawano sobie od samego początku istnienia nowego medium. Czy film jest nową sztuką, X Muzą, jak nazwał kino Karol Irzykowski, czy łączy w sobie różne sztuki? Sceny do analizy Wesele, reż.: Andrzej Wajda (1972)  Bykowi chwała, reż.: Andrzej Papuziński (1971) Muzykanci,

Lekcja 42 – Być i mieć? 
post
lekcje Lekcja 42 – Być i mieć? 

Lekcja 42 – Być i mieć?  Problematyka określana pojęciami „być” i „mieć” jest wieloaspektowa i interdyscyplinarna. Podejmowana jest w różnym znaczeniu i w ramach różnych teorii, w wielu dziedzinach ludzkiego poznania. Rozróżnienie „być i „mieć” stanowi przedmiot zainteresowania filozofów, socjologów, psychologów, pedagogów, obecne jest w społecznym nauczaniu Kościoła i w pracach teologów.  Sceny do analizy Moje pieczone kurczaki, reż.: Iwona Siekierzyńska (1986) Rezerwat,

Lekcja 43 – Buntownicy, odmieńcy, outsiderzy 
post
lekcje Lekcja 43 – Buntownicy, odmieńcy, outsiderzy 

Lekcja 43 – Buntownicy, odmieńcy, outsiderzy  Bunt jest wpisany w naturę człowieka. Albert Camus napisał: Aby istnieć, człowiek musi się buntować. Pisarz potwierdził tym samym, że stan buntu jest dla człowieka naturalny. Jego celem bywają zwykle wady i ustalone zasady funkcjonowania społeczeństwa, zwłaszcza mieszczańskiego, w którym przyszło żyć buntownikowi.   Sceny do analizy Generacja C.K.O.D. , reż.: Piotr

Lekcja 44 – Człowieczeństwo w czasach próby 
post
lekcje Lekcja 44 – Człowieczeństwo w czasach próby 

Lekcja 44 – Człowieczeństwo w czasach próby  Czy możemy powiedzieć coś pewnego o tym, co konstytuuje człowieczeństwo? Mimo całego postępu wiedzy pytanie to nadal pozostaje otwarte. W większości tekstów kultury definicja człowieczeństwa jawi się jako pochodna sposobu usytuowania jednostki w świecie oraz sfery odniesienia, która w danym momencie zostaje wzięta pod uwagę. Dominuje jednak optyka, wedle której człowiek powinien

Lekcja 45 – Rodzice i dzieci 
post
lekcje Lekcja 45 – Rodzice i dzieci 

Lekcja 45 – Rodzice i dzieci  Temat relacji między rodzicami a dziećmi podejmowany jest bardzo często przez pisarzy (m. in. Treny J. Kochanowskiego, Powrót posła J. U. Niemcewicza, Antygona Sofoklesa czy Ojciec Goriot H. Balzaka), filmowców (Dekalog, 4 K. Kieślowskiego, Pręgi M. Piekorz, 400 batów F. Truffaut czy Powrót A. Zwiagincewa), a także malarzy ( Macierzyństwo S. Wyspiańskiego,

Lekcja 46 – Człowiek religijny  
post
lekcje Lekcja 46 – Człowiek religijny  

Lekcja 46 – Człowiek religijny Tematyka religijna od początków kina inspirowała. Próbowano wiele razy przekładu przekazu biblijnego na język audiowizualny, a sama historia Jezusa jest jedną z najczęściej podejmowanych w światowej kinematografii. Mimo to pogłębione treści religijne są rzadko obecne w kinie polskim, co wynika z dominacji katolicyzmu ludowego (sprzyja on rejestrowaniu obrzędowości, nie obrazowaniu

Lekcja 47 – Konformizm po polsku 
post
lekcje Lekcja 47 – Konformizm po polsku 

Lekcja 47 – Konformizm po polsku Pojęcie „konformizm” oznacza uleganie wpływom, podporządkowanie się wartościom, poglądom, normom czy zasadom, które obowiązują w danej grupie społecznej. W psychologii społecznej to zmiana zachowania wskutek rzeczywistego bądź wyobrażonego wpływu innych ludzi. Sceny do analizy Szkoła podstawowa, reż.: Tomasz Zygadło (1971) Trzeba zabić tę miłość, reż.: Janusz Morgenstern (1972) Żółw,

Lekcja 48 – Jak działa groteska 
post
lekcje Lekcja 48 – Jak działa groteska 

Lekcja 48 – Jak działa groteska   Groteska to kategoria estetyczna, której tradycja sięga starożytności, a która szczególną popularność zdobyła w XX wieku. Wykorzystuje się ją do wyrażania buntu, krytycyzmu i niezależności. Groteska podważa bowiem obiegowe opinie, systemy wartości, sposoby myślenia, utarte wzorce, czy też utrwalone konwencje artystyczne. Dokonuje tego poprzez rozmaite właściwości i funkcje.

Lekcja 49 – Moje korzenie 
post
lekcje Lekcja 49 – Moje korzenie 

Lekcja 49 – Moje korzenie Choć bohaterami Ziemi obiecanej Andrzeja Wajdy są Polak, Żyd i Niemiec, to ich korzenie w niewielkim tylko stopniu tkwią w trzech narodowych tradycjach. Karol Borowiecki, Moryc Welt i Maks Baum wywodzą się bowiem z krainy, którą uosabia w filmie dziewiętnastowieczna Łódź – z krainy nowoczesności. Sceny do analizy Kraj urodzenia…

Lekcja 50 – Dziecko i historia 
post
lekcje Lekcja 50 – Dziecko i historia 

Lekcja 50 – Dziecko i historia  XX wiek obfitował w wiele dramatycznych wydarzeń, których uczestnikami były również dzieci – wojny, powstania zbrojne, czas okupacji to także ich dramat. Czasem brały w nich udział bezpośrednio – rzadko z własnej woli, częściej były do tego zmuszane – czasem były zaś jedynie biernymi świadkami owych wydarzeń, które jednak