MATERIAŁY METODYCZNE

Lekcja 41 – Film wobec innych sztuk 
post
lekcje Lekcja 41 – Film wobec innych sztuk 

Lekcja 41 – Film wobec innych sztuk  Wesele  reż.: Andrzej Wajda     Bykowi chwała  reż.: Andrzej Papuziński     Muzykanci  reż.: Kazimierz Karabasz     Opracowanie: Dr Mikołaj Jazdon    Jak się ma film wobec innych sztuk? To pytanie zadawano sobie od samego początku istnienia nowego medium. Czy film jest nową sztuką, X Muzą, jak nazwał kino Karol

Lekcja 42 – Być i mieć? 
post
lekcje Lekcja 42 – Być i mieć? 

Lekcja 42 – Być i mieć?  Moje pieczone kurczaki  reż.: Iwona Siekierzyńska     Rezerwat  reż.: Łukasz Palkowski     Opracowanie: Dr Monika Maszewska-Łupiniak  Problematyka określana pojęciami „być” i „mieć” jest wieloaspektowa i interdyscyplinarna. Podejmowana jest w różnym znaczeniu i w ramach różnych teorii, w wielu dziedzinach ludzkiego poznania. Rozróżnienie „być i „mieć” stanowi przedmiot zainteresowania filozofów, socjologów, psychologów, pedagogów, obecne jest w społecznym

Lekcja 43 – Buntownicy, odmieńcy, outsiderzy 
post
lekcje Lekcja 43 – Buntownicy, odmieńcy, outsiderzy 

Lekcja 43 – Buntownicy, odmieńcy, outsiderzy  Generacja C.K.O.D.  reż.: Piotr Szczepański     Rysopis  reż.: Jerzy Skolimowski    Opracowanie: Dr Wojciech Otto    Bunt jest wpisany w naturę człowieka. Albert Camus napisał: Aby istnieć, człowiek musi się buntować. Pisarz potwierdził tym samym, że stan buntu jest dla człowieka naturalny. Jego celem bywają zwykle wady i ustalone zasady funkcjonowania

Lekcja 44 – Człowieczeństwo w czasach próby 
post
lekcje Lekcja 44 – Człowieczeństwo w czasach próby 

Lekcja 44 – Człowieczeństwo w czasach próby  Dzięki niemu żyjemy reż.: Marek Drążewski Miejsce urodzenia reż.: Paweł Łoziński Na melinę reż.: Stanisław Różewicz Opracowanie: Monika Maszewska-Łupiniak Czy możemy powiedzieć coś pewnego o tym, co konstytuuje człowieczeństwo? Mimo całego postępu wiedzy pytanie to nadal pozostaje otwarte. W większości tekstów kultury definicja człowieczeństwa jawi się jako pochodna sposobu usytuowania

Lekcja 45 – Rodzice i dzieci 
post
lekcje Lekcja 45 – Rodzice i dzieci 

Lekcja 45 – Rodzice i dzieci  Ojciec  reż.: Jerzy Hoffman    Takiego pięknego syna urodziłam  reż.: Marcin Koszałka  Wśród nocnej ciszy  reż.: Tadeusz Chmielewski  Opracowanie: Mgr Aleksandra Frączek    Temat relacji między rodzicami a dziećmi podejmowany jest bardzo często przez pisarzy (m. in. Treny J. Kochanowskiego, Powrót posła J. U. Niemcewicza, Antygona Sofoklesa czy Ojciec Goriot

Lekcja 46 – Człowiek religijny  
post
lekcje Lekcja 46 – Człowiek religijny  

Lekcja 46 – Człowiek religijny   Dekalog 1 reż.: Krzysztof Kieślowski  Dybuk reż.: Michał Waszyński  Katedra reż.: Tomasz Bagiński  Opracowanie: Dr Daria Mazur   Tematyka religijna od początków kina inspirowała. Próbowano wiele razy przekładu przekazu biblijnego na język audiowizualny, a sama historia Jezusa jest jedną z najczęściej podejmowanych w światowej kinematografii. Mimo to pogłębione treści religijne

Lekcja 47 – Konformizm po polsku 
post
lekcje Lekcja 47 – Konformizm po polsku 

Lekcja 47 – Konformizm po polsku Szkoła podstawowa  reż.: Tomasz Zygadło    Trzeba zabić tę miłość  reż.: Janusz Morgenstern    Żółw  reż.: Andrzej Kotkowski  Opracowanie: Dr Anna Taszycka    Pojęcie „konformizm” oznacza uleganie wpływom, podporządkowanie się wartościom, poglądom, normom czy zasadom, które obowiązują w danej grupie społecznej. W psychologii społecznej to zmiana zachowania wskutek rzeczywistego

Lekcja 48 – Jak działa groteska 
post
lekcje Lekcja 48 – Jak działa groteska 

Lekcja 48 – Jak działa groteska  Krok  reż.: Marek Piwowski  Ubu król  reż.: Piotr Szulkin  Opracowanie: Mgr Radosław Osiński    Groteska to kategoria estetyczna, której tradycja sięga starożytności, a która szczególną popularność zdobyła w XX wieku. Wykorzystuje się ją do wyrażania buntu, krytycyzmu i niezależności. Groteska podważa bowiem obiegowe opinie, systemy wartości, sposoby myślenia, utarte

Lekcja 49 – Moje korzenie 
post
lekcje Lekcja 49 – Moje korzenie 

Lekcja 49 – Moje korzenie  Kraj urodzenia…  reż.: Jacek Bławut    Ziemia obiecana  reż.: Andrzej Wajda  Opracowanie: Dr Agnieszka Morstin     Choć bohaterami Ziemi obiecanej Andrzeja Wajdy są Polak, Żyd i Niemiec, to ich korzenie w niewielkim tylko stopniu tkwią w trzech narodowych tradycjach. Karol Borowiecki, Moryc Welt i Maks Baum wywodzą się bowiem z

Lekcja 50 – Dziecko i historia 
post
lekcje Lekcja 50 – Dziecko i historia 

Lekcja 50 – Dziecko i historia  Poznań 56  reż.: Filip Bajon    Świadectwo urodzenia  reż.: Stanisław Różewicz  Opracowanie: Mgr Aleksandra Frączek  XX wiek obfitował w wiele dramatycznych wydarzeń, których uczestnikami były również dzieci – wojny, powstania zbrojne, czas okupacji to także ich dramat. Czasem brały w nich udział bezpośrednio – rzadko z własnej woli, częściej