Webinaria Filmoteki Szkolnej
Zapraszamy do zapoznania się z cyklem bezpłatnych webinariów skierowanych do nauczycieli, edukatorów, bibliotekarzy, wychowawców świetlic!
Prezentacja / webinarium 14.11.2024
Dr Jadwiga Mostowska “Mali bohaterowie”
Człowieczeństwo w czasach próby
W ramach webinarium Filmoteki Szkolnej wykład pod tytułem:
Pamięć ludzkich uczynków. O filmie dokumentalnym „Miejsce urodzenia” (1992) w reż. Pawła Łozińskiego
wygłosił dr Piotr Pławuszewski (Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych UAM w Poznaniu)
Konformizm po polsku
Webinarium Filmoteki Szkolnej pod tytułem “Konformizm po polsku” poprowadził dr hab. Piotr Sitarski, prof. Uniwersytetu Łódzkiego.
Prezentacja do webinarium “Konformizm po polsku” dr hab. Piotr Sitarski
Siła symbolu
Webinarium Filmoteki Szkolnej pod tytułem “Siła symbolu” poprowadziła Anna Równy, koordynatorka merytoryczna ogólnopolskiego projektu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej, autorka scenariuszy metodycznych i publikacji o tematyce filmoznawczej, współautorka podręczników do języka polskiego, ekspertka współpracująca z dystrybutorami i twórcami oraz z instytucjami odpowiadającymi za kształt edukacji filmowej w Polsce.
Prezentacja do webinarium: “Siła symbolu” Anna Równy
Kino myśli
Webinarium Filmoteki Szkolnej pod tytułem “Kino myśli” poprowadziła Anna Równy, koordynatorka merytoryczna ogólnopolskiego projektu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej, autorka scenariuszy metodycznych i publikacji o tematyce filmoznawczej, współautorka podręczników do języka polskiego, ekspertka współpracująca z dystrybutorami i twórcami oraz z instytucjami odpowiadającymi za kształt edukacji filmowej w Polsce.
Prezentacja do webinarium: “Kino myśli” Anna Równy
Malarskie inspiracje
Webinarium Filmoteki Szkolnej pod tytułem “Malarskie inspiracje” poprowadził dr hab. Wojciech Otto, prof. Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Prezentacja do webinarium: “Malarskie inspiracje” dr hab. Wojciech Otto
Bez komentarza?
Webinarium Filmoteki Szkolnej pod tytułem “Bez komentarza?” poprowadził dr hab. Piotr Sitarski, prof. Uniwersytetu Łódzkiego.
Prezentacja do webinarium: “Bez komentarza?” dr hab. Piotr Sitarski
Kino o kinie
Webinarium Filmoteki Szkolnej, które nawiązuje do tematu lekcji nr 21 pod tytułem “Kino o kinie” przygotowała i poprowadziła dr hab. Małgorzata Jakubowska, prof. Uniwersytetu Łódzkiego.
Prezentacja do webinarium: “Kino o kinie” dr hab. Małgorzata Jakubowska
Moralność kamery
Webinarium Filmoteki Szkolnej pt. “Moralność kamery” poprowadził dr hab. Wojciech Otto, prof. Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Prezentacja do webinarium: “Moralność kamery” dr hab. Wojciech Otto
Portrety zbiorowości
Webinarium Filmoteki Szkolnej, które nawiązuje do tematu lekcji nr 17 pod tytułem “Portret zbiorowości” przygotowała i poprowadziła dr hab. Kamila Żyto, prof. Uniwersytetu Łódzkiego.
Prezentacja do webinarium: “Portrety zbiorowości” dr hab. Kamila Żyto
Najważniejszy jest rytm!
Webinarium Filmoteki Szkolnej pod tytułem “Najważniejszy jest rytm!”, które nawiązuje do tematu lekcji nr 62 pod tym samym tytułem, przygotowała i poprowadziła Agata Hofelmajer-Roś.
Prezentacja o filmie “Kwartecik” Agata Holfelmajer-Roś
Prezentacja o filmie “Akademia Pana Kleksa” Agata Hofelmajer-Roś
Nie wszystko złoto, co się świeci
Zapraszamy do obejrzenia webinarium pt. „Nie wszystko złoto, co się świeci”, które odbyło się 10 maja 2023 r. i było prowadzone przez filmoznawczynię Filmoteki Szkolnej – Agatę Hofelmajer-Roś.
Prezentacja do webinarium Agata Holfelmajer-Roś
Nowa Estetyka
Zapraszamy do obejrzenia webinarium pt. „Nowa estetyka”, które odbyło się 12 kwietnia 2023 r. i było prowadzone przez filmoznawczynię Filmoteki Szkolnej – Annę Równy.
Prezentacja do webinarium: Anna Równy. Nowa Estetyka
Eksperymenty
Zapraszamy do obejrzenia webinarium Filmoteki Szkolnej pod tytułem “Eksperymenty”, które nawiązuje do tematu lekcji nr 39 pod tym samym tytułem. Webinarium przygotowała i poprowadziła Anna Równy, certyfikowana trenerka edukacji filmowej i medialnej. W osiemnastej minucie spotkania, dokładnie: 00:18:23 podczas transmisji na żywo miała miejsce projekcja filmu “Czerwone i czarne” (1963) , reż. Witold Giersz, scenariusz: Witold Giersz, Tadeusz Kowalski, Andrzej Lach; produkcja: Studio Miniatur Filmowych , a w pierwszej minucie drugiej godziny (1:00:55) odtworzony został film “Elementarz” (1976), scenariusz i reżyseria: Wojciech Wiszniewski; produkcja: Wytwórnia Filmów Oświatowych.
Prezentacja do webinarium: Anna Równy Eksperyment w sztuce filmowej –„Czerwone i czarne”, „Elementarz”
Obrazy magiczne
Webinarium kierowane do nauczycieli dotyczące lekcji nr 5 “Obrazy Magiczne” przez filmoznawcę Konrada Pronobisa.
Film wobec innych sztuk
Webinarium kierowane do nauczycieli dotyczące lekcji nr 41 “Film wobec innych sztuk” przeprowadzone 05.01.2023 r. przez filmoznawcę Konrada Pronobisa.
ABC Animacji
Rejestracja webinarium Filmoteki Szkolnej, które odbyło się 02.12.2022 r. Nawiązuje ono do tematu lekcji nr 55 pod tym samym tytułem. Webinarium przygotował i poprowadził Michał Mróz- twórca oraz historyk i popularyzator filmu animowanego.
W kręgu tradycji romantycznej
Rejestracja webinarium, które odbyło się 06.10.2022 r. Nawiązuje ono do tematu lekcji nr 31 – W kręgu tradycji romantycznej. Webinarium przygotowała i poprowadziła Kamila Kołacz.
Jak zorganizować Szkolny Klub Filmowy? Krzysztof Kasprzyk
Jak zorganizować Szkolny Klub Filmowy? Od czego zacząć? Jakie filmy oglądać? O czym pamiętać? Jak to zrobić w sytuacji edukacji zdalnej? Zachęcamy do obejrzenia nagrania z webinarium, które 4 listopada 2020 r. poprowadził Krzysztof Kasprzyk – nauczyciel dyplomowany, członek grupy Superbelfrzy RP, założyciel DKF KaFe In-nI w Rudzie Śląskiej.
Metody pracy z filmem na lekcji: uczeń jako reżyser i projektant | Dariusz Martynowicz
Zachęcamy do obejrzenia zapisu webinarium, które 2 grudnia 2020 r. poprowadził Dariusz Martynowicz – nauczyciel języka polskiego w Małopolskiej Szkole Gościnności w Myślenicach. Członek grupy SUPERBELFRZY RP. Fascynat twórczych lekcji i nowoczesnych technologii w nauczaniu. Trener edukacyjny. Microsoft Educator Expert w roku szkolnym 2019/20 i 2020/21. W 2020 roku wyróżniony przez kapitułę Nagrody im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”. Jego zainteresowania skupiają się przede wszystkim na: sketchnotingu w edukacji, ICT w nauczaniu, pracy metodą projektu oraz edukacji medialnej i filmowej.
Filmowy projekt edukacyjny | Izabela Wyppich
Zachęcamy do obejrzenia zapisu webinarium, które 13 stycznia 2021 roku poprowadziła Izabela Wyppich Izabela Wyppich – nauczycielka historii oraz historii sztuki w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Rudzie Śląskiej, tutorka, entuzjastka technologii i nowoczesnych metod nauczania w edukacji. Autorka scenariuszy edukacyjnych, autorskich programów nauczania i warsztatów szkoleniowych. Współorganizatorka Dyskusyjnego Klubu Filmowego „KaFe In-ni” w Rudzie Śląskiej od lat zaangażowana w edukację artystyczną, filmową, medialną i globalną. Członkini grupy SuperBelfrzy RP.
Filmowo-literackie inspiracje na lekcjach języka polskiego
Zachęcamy do obejrzenia zapisu webinarium „Filmowo-literackie inspiracje na lekcjach języka polskiego”, które 4 marca 2021 roku poprowadziły Katarzyna Włodkowska oraz Izabella Bartol. Omawiane fragmenty, dostępne w całości w Filmotece Szkolnej (ew. Ninatece):
• „Męska sprawa”, reż. Sławomir Fabicki (2001)
• „Orfeusz i Eurydyka”, reż. Edward Sturlis (1961)
• „Cyrk”, reż. Włodzimierz Haupe (1956)
• „Rękopis znaleziony w Saragossie”, reż. Wojciech Jerzy Has (1964)
• „Siedem kobiet w różnym wieku”, reż. Krzysztof Kieślowski (1978)
• „Pora umierać”, reż. Dorota Kędzierzawska (2007)
• „Inny Świat”, reż. Dorota Kędzierzawska (2015)
Prezentacja do webinarium: https://view.genial.ly/6034cbd5b27640…
Edukacja filmowa w bibliotece szkolnej
Zachęcamy do obejrzenia zapisu webinarium „Edukacja filmowa w bibliotece szkolnej”, które 7 kwietnia 2021 roku poprowadziła Kinga Dolatowska – Liderka Filmoteki Szkolnej w województwie zachodniopomorskim, bibliotekarka w Zespole Szkół im. Stanisława Staszica w Połczynie-Zdroju, laureatka nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii edukacja młodego widza. Jak w szkolnej bibliotece prowadzić edukację, która rozwija wrażliwość społeczną i kulturową, a także rozbudza kreatywność? Dlaczego bibliotekarz powinien podążać za potrzebami i zainteresowaniami młodych ludzi? Skąd czerpać inspiracje na spotkania z czytelnikami? I jakie miejsce w tym ma film oraz otwarte zasoby FINA? Na te pytania odpowiemy podczas szkolenia kierowanego do bibliotekarzy, wychowawców i pedagogów, prowadzonego w myśl zasady „podziel się pomysłem”.
Opracowania filmów, których fragmenty omówiono:
• „Hydrozagadka”, reż. Andrzej Kondratiuk (1971)
• „Rejs”, reż. Marek Piwowski (1970)
• „Jestem zły”, reż. Grzegorz Pacek (2000):
• „Szkoła podstawowa”, reż. Tomasz Zygadło (1971)
Film w edukacji wczesnoszkolnej
Zachęcamy do obejrzenia zapisu webinarium „Film w edukacji wczesnoszkolnej”, które 5 maj 2021 roku poprowadziła Aleksandra Szyller – dr nauk społecznych w dziedzinie pedagogiki, terapeuta, nauczyciel mianowany edukacji wczesnoszkolnej, wieloletnia wykładowczyni, autorka książek, artykułów naukowych, scenariuszy lekcji i materiałów dydaktycznych. Jak wykorzystać film w edukacji wczesnoszkolnej? Od czego zacząć? Z jakich narzędzi skorzystać, również w trybie nauczania zdalnego? W jaki sposób urozmaicić zajęcia z wykorzystaniem filmów, przy użyciu uniwersalnych gier i zabaw? Gdzie szukać opracowań metodycznych? Jak pracować z zasobami Filmoteki Szkolnej skierowanymi do uczniów edukacji wczesnoszkolnej? Które metody aktywizujące najlepiej sprawdzają się przy pracy z filmem?
Historia na ekranie – jak wykorzystać film w nauczaniu historii| Inga Leśniewska-Orlicka
Jaką rolę pełni film w edukacji oraz czy wykorzystanie filmu na lekcjach historii wymaga znajomości języka filmu? Zachęcamy do obejrzenia nagrania z webinarium, które 7 grudnia 2021 r. poprowadziła Inga Leśniewska-Orlicka, nauczycielka historii w liceum i technikum, prowadząca Międzyszkolny Dyskusyjny Klub Filmowy, najstarszy wrocławski DKF, działający przy Centrum Edukacji Kulturalnej Dzieci i Młodzieży we Wrocławiu. Na przykładzie poszczególnych zagadnień omówione zostały cele informacyjne i ilustracyjne wykorzystania filmu jako pomocy dydaktycznej. Prowadząca przedstawiła różnice między filmem historycznym a filmem z epoki oraz między filmami fabularnymi, dokumentalnymi, reportażami i reportażami telewizyjnymi.