MATERIAŁY METODYCZNE

Lekcja 11 – Rozdroża historii 
post
lekcje Lekcja 11 – Rozdroża historii 

Lekcja 11 – Rozdroża historii Człowiek z marmuru reż.: Andrzej Wajda   Dokąd reż.: Paweł Kędzierski Opracowanie: Dr Andrzej Szpulak   Poznanie historyczne rozwija i wzbogaca świadome uczestnictwo człowieka w życiu społecznym. Próba rzetelnej odpowiedzi na pytanie „skąd przychodzimy?” sprzyja budowaniu wyzbytej kompleksów, ugruntowanej tożsamości i do pewnego stopnia chroni przed powielaniem bolesnych błędów przeszłości.  Przekonanie to wydaje

Lekcja 12 – Zapisy przeszłości 
post
lekcje Lekcja 12 – Zapisy przeszłości 

Lekcja 12 – Zapisy przeszłości Fotoamator reż.: Dariusz Jabłoński Usłyszcie mój krzyk reż.: Maciej Drygas Opracowanie: dr Katarzyna Mąka-Malatyńska   Gdzie ukryta jest prawda o przeszłości? Jak odnaleźć ślady minionego czasu? Czy można go zrekonstruować? Czy trzeba wywoływać duchy zmarłych? Odpowiedzi udzielić próbuje kino historyczne.  Jego podstawową funkcją jest dostarczanie informacji, wiedzy o minionych zdarzeniach. Przy czym

Lekcja 13 – Wokół narodowych stereotypów
post
lekcje Lekcja 13 – Wokół narodowych stereotypów

Lekcja 13 – Wokół narodowych stereotypów Eroica reż.: Andrzej Munk   Ostry film zaangażowany reż.: Julian Antonisz Opracowanie: dr Natasza Korczarowska Stereotyp narodowy to funkcjonujący w świadomości potocznej, uproszczony, utrwalony i zabarwiony wartościująco obraz rzeczywistości, odnoszący się do narodów i grup etnicznych. Odzwierciedlone w stereotypach sposoby strukturowania świata przyjmują często charakter opozycji binarnej: „obcy” – „swój”, w której znajdują wyraz

Lekcja 14 – Gorzki śmiech 
post
lekcje Lekcja 14 – Gorzki śmiech 

Lekcja 14 – Gorzki śmiech Fotel reż.: Daniel Szczechura Zezowate szczęście reż.: Andrzej Munk Opracowanie: dr Piotr Sitarski Komizm jest rzeczą poważną. Śmiech wydaje się bezużyteczny i błahy w porównaniu ze łzami, jakie wywołuje tragedia, ale jego rola bywa równie doniosła. Nie przypadkiem w czasach średniowiecza istniały cechy błaznów, równie szanowane jak cechy innych profesji, równie też zasobne,

Lekcja 15 – W krzywym zwierciadle 
post
lekcje Lekcja 15 – W krzywym zwierciadle 

Lekcja 15 – W krzywym zwierciadle Hydrozagadka reż.: Andrzej Kondratiuk Polska kronika non-camerowa nr. 1 reż.: Julian Antonisz Opracowanie: Radosław Osiński Wyobraźmy sobie, że stajemy przed krzywym zwierciadłem. W lustrzanym odbiciu obraz deformuje się, przybiera karykaturalne kształty. Zaskoczeni, zwykle rozbawieni groteskowym efektem, zwracamy uwagę na kwestie, które wydają nam się oczywiste – na istotę i funkcję tradycyjnego

Lekcja 16 – Współczesne lęki 
post
lekcje Lekcja 16 – Współczesne lęki 

Lekcja 16 – Współczesne lęki Dług reż.: Krzysztof Krauze Nasza ulica reż.: Marcin Latałło Opracowanie: Dr Monika Maszewska-Łupiniak Rok 1989 otworzył kolejną kartę w historii Polski i zapoczątkował przemiany społeczno-ekonomiczne i kulturalne związane m.in. z gwałtownym rozwojem wolnego rynku i nowych technologii komunikacyjno-informacyjnych. Wejście w nową sytuację kulturową wiązało się z uczestnictwem Polaków w rozwoju globalnej kultury masowej podporządkowanej regułom kapitalistycznego rynku. Podstawą

Lekcja 17 – Portrety zbiorowości 
post
lekcje Lekcja 17 – Portrety zbiorowości 

Lekcja 17 – Portrety zbiorowości Jestem zły reż.: Grzegorz Pacek Sól ziemi czarnej reż.: Kazimierz Kutz Opracowanie: Dr Kamila Żyto Portret to forma artystycznej wypowiedzi charakterystyczna dla wielu rodzajów sztuk. Artyści plastycy czy też mistrzowie dłuta na przestrzeni wieków zajmowali się utrwalaniem wizerunków przedstawicieli władzy świeckiej oraz kościelnej, a z czasem także zwykłych ludzi. Robili to

Lekcja 18 – Mali bohaterowie 
post
lekcje Lekcja 18 – Mali bohaterowie 

Lekcja 18 – Mali bohaterowie Abel, twój brat reż.: Janusz Nasfeter Męska sprawa reż.: Sławomir Fabicki Opracowanie: Jadwiga Mostowska Dziecięcy bohater pojawił się w kinie praktycznie równocześnie z narodzinami samego medium. Jako centralna postać utworu filmowego początkowo przede wszystkim bawił i wzruszał publiczność, która z przyjemnością śledziła ekranowe perypetie pełnych wdzięku dzieci, na przykład tytułowego bohatera Brzdąca Charlesa Chaplina

Lekcja 19 – Między fikcją a rzeczywistością 
post
lekcje Lekcja 19 – Między fikcją a rzeczywistością 

Lekcja 19 – Między fikcją a rzeczywistością Exit reż.: Grzegorz Koncewicz Ucieczka z kina „Wolność” reż.: Wojciech Marczewski Opracowanie: dr Małgorzata Jakubowska Przewodnim motywem prezentowanego zestawu jest filmowa refleksja na temat relacji między fikcją a rzeczywistością. Problematyka ta wiąże się z autotematyzmem sztuki filmowej oraz różnorodnymi chwytami ujawniania filmowych konwencji, które odpowiedzialne są za budowanie w kinie „wrażenia

Lekcja 20 – Poezja i proza kina 
post
lekcje Lekcja 20 – Poezja i proza kina 

Lekcja 20 – Poezja i proza kina Aria dla atlety reż.: Filip Bajon   Dziewczyny do wzięcia reż.: Janusz Kondratiuk Opracowanie: dr Sylwia Kołos   W teorii filmu można odnaleźć podział na „kino poezji” i „kino prozy” zaproponowany przez włoskiego reżysera i teoretyka kina Pier Paolo Pasoliniego, który był orędownikiem kina ekspresyjnego, impresjonistycznego, onirycznego, słowem poetyckiego obrazu filmowego