Lekcja 21 – Kino o kinie Amator reż.: Krzysztof Kieślowski Ćwiczenia warsztatowe reż.: Marcel Łoziński Opracowanie: dr Małgorzata Jakubowska „Kino o kinie” to formuła, która skrótowo ujmuje problematykę autotematyzmu sztuki filmowej. Odnosi się do tych filmów, które wprost lub za pomocą metafory opowiadają o filmowym medium, ukazują powstawanie dzieła filmowego, zdradzają mechanizmy budowania filmowej fikcji,

Lekcja 22 – Gry filmowe Deja Vu reż.: Juliusz Machulski Wyjście na jaw robotników kina z fabryki snów reż.: Michał J. Dudziewicz Opracowanie: Aleksandra Frączek Gry filmowe to przejaw tendencji, która pojawiła się w kinie polskim w latach 80. i związana była z nurtem zwanym postmodernizmem, który, jak twierdzi wielu teoretyków, jest symptomem głębokiego kryzysu końca epoki.
Lekcja 23 – Malarskie Inspiracje Brzezina reż.: Andrzej Wajda Łagodna reż.: Piotr Dumała Opracowanie: dr Piotr Skrzypczak Inspiracje filmu malarstwem stanowią niezwykle interesujący przykład korespondencji sztuki filmowej ze sztukami tradycyjnymi. Film jest zasadniczo sztuką adaptacji; adaptacja jest podstawową techniką twórczą kina. W przypadku malarstwa symbioza ta zaznacza się szczególnie wyraźnie. Malarstwo i inne formy plastyczne oraz
Lekcja 24 – Nowa estetyka Gry uliczne reż.: Krzysztof Krauze Strojenie instrumentów reż.: Jerzy Kucia Opracowanie: Dr Konrad Klejsa We współczesnej kulturze audiowizualnej większą niż wcześniej rolę odgrywają techniki odżegnujące się od prostej rejestracji rzeczywistości inscenizowanej przed kamerą. Zjawisko to przejawia się, oczywiście, w coraz częstszym wykorzystaniu cyfrowych symulacji, kreujących obrazy niemożliwe do zrealizowania w tradycyjny
Lekcja 25 – Esej filmowy Iluminacja reż.: Krzysztof Zanussi Prekursor reż.: Grzegorz Królikiewicz Opracowanie: dr Konrad Klejsa Wspólnym mianownikiem zamieszczonych na płycie filmów jest wykorzystany w nich nietypowy, rzadko spotykany rodzaj narracji. Oznacza to, że w toku ich analizy nacisk powinien być położony – w pierwszej kolejności – na aspekt formalny. Lektura obu dzieł pomoże uświadomić,
Lekcja 26 – Kim jestem Gadające głowy reż.: Krzysztof Kieślowski Zmruż oczy reż.: Andrzej Jakimowski Opracowanie: dr Monika Maszewska-Łupiniak Pytanie „kim jestem?” związane jest z koncepcją tożsamości człowieka. Pojęcie tożsamości jest kategorią psychologiczno-filozoficzną, określającą podmiotową świadomość bycia i bycia w świecie. Wieloznaczność i kontrowersje związane z tym terminem mają swoje źródło w różnej interpretacji istoty i treści pojęcia. Niektórzy teoretycy
Lekcja 27 – Równość, różność, demokracja Sztandar reż.: Mirosław Kijowicz Śmierć prezydenta reż.: Jerzy Kawalerowicz Opracowanie: Mgr Radosław Osiński Równość, różność, demokracja – trzy pojęcia, które od wieków ludzkość stara się bardziej intuicyjnie bądź bardziej naukowo poznać i zdefiniować. Skąd ta potrzeba? Ponieważ oznaczają one fundamentalne wolności, prawa i obowiązki człowieka w społeczeństwie i w kulturze. Żądanie
Lekcja 28 – W społeczeństwie Ballada o kozie reż.: Bartek Konopka Ssaki reż.: Roman Polański Zdjęcia próbne reż.: Agnieszka Holland Opracowanie: Dr Mikołaj Jazdon Pośród różnych definicji filmu można wskazać także taką, która akcentuje jego społeczny wymiar. Film jest medium społecznej komunikacji, które towarzyszy ludzkości od końca XIX wieku. Jak piszą Joseph
Lekcja 29 – Obcy i swój 89 mm od Europy reż.: Marcel Łoziński Duże zwierzę reż.: Jerzy Stuhr Dwaj ludzie z szafą reż.: Roman Polański Opracowanie: Dr Natasza Korczarowska Żyjemy w dobie liberalnego multikulturalizmu. W świecie, z którego wyrugowana została Obcość. Liberalny projekt asymilacji Obcości, wypracowany w rozwiniętych krajach Zachodu, ufundowany został na przekonaniu, iż wszelkie
Lekcja 30 – Wobec totalitaryzmu Systemy totalitarne są przedmiotem badań historyków, socjologów, kulturoznawców. Odkrywa się mechanizmy ich powstawania i upadku. Opisywane jest zniewolone społeczeństwo, kultura i sztuka podporządkowane idei, wreszcie władza – jej sposób działania i język, którym operuje Kornblumenblau reż.: Leszek Wosiewicz Niedzielne igraszki reż.: Robert Gliński Opracowanie: dr Katarzyna Mąka-Malatyńska Najistotniejsze jednak wydaje